یکی از مواردی که بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند پیش از خرید خودرو انجام شود کارشناسی خودرو است.
کد خبر: ۱۲۹۹۲۶۵

زیر و بم فرآیند کارشناسی خودرو را بخوانید

چرا که با این کار بخش زیادی از اشکالات خودرو را مشخص کرده و جلوی ضرر شما را می‌گیرد. توجه کنید که افزایش قیمت خودرو باعث شده است که تعداد سودجویان و کلاهبرداران حاضر در این بازار بیشتر شود. بنابراین ممکن است برخی افراد با دریافت هزینه‌ای مراحل کارشناسی را به سود یکی از طرفین انجام داده و ضرر زیادی نصیب طرف مقابل می‌کنند.

بر همین اساس یافتن یک کارشناس مورد اعتماد و بی‌طرف که به‌خوبی همه اشکالات موجود در خودرو را تشخیص دهد امری بسیار مهم است.

در این مقاله از همراه مکانیک قصد داریم مواردی را که یک کارشناس حرفه‌ای باید بررسی کند بیان کنیم.

یک کارشناس حرفه‌ای خودرو به چه عواملی توجه می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در کارشناسی خودرو باید به آن توجه کرد سلامت فنی خودرو است که تاثیر زیادی در هزینه‌های نگهداری آن و طول عمر قطعات دارد. درصورتی‌که خودرو از نظر فنی سالم نباشد، مدام باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

در بخش فنی سلامت موتور و بخش‌های مرتبط با آن مهم‌ترین نکته است. چراکه موتور قلب اصلی خودرو است و در صورت وجود مشکل در این بخش دیگر بخش‌ها نیز تحت تاثیر قرارگرفته و خراب می‌شوند.

کارشناس خودرو بخش‌های خنک‌کننده نظیر رادیاتور و لوله‌های آب، سیستم سوخت‌رسانی، سیستم روغن رسانی، صداهای موتور هنگام حرکت یا روشن شدن و... را بررسی می‌کند.

اما فراموش نکنید که بخش فنی خودرو تنها شامل قطعاتی که در کاپوت آن قرارگرفته‌اند نیست. کارشناس باید سلامت ترمزها را بررسی کند.

به‌عبارت‌دیگر ترمزهای خودرو باید بدون نیاز به فشار خیلی زیاد عمل کنند و صدا ندهند. علاوه بر این سلامت پدال ترمز، لنت‌ها و دیگر بخش‌های مربوط به سیستم ترمزگیری باید به طور کامل بررسی گردد.

همچنین لازم است سلامت کمک‌فنرهای خودرو و سیستم تعلیق کاملا بررسی شود. برای آزمایش اولیه سلامت این بخش‌ها می‌توانید بر روی ماشین فشاری وارد کرده و سپس فشار را بردارید.

اگر ماشین به سر جای خود برگشت یعنی کمک‌فنرها سالم هستند. اما برای آزمایش دقیق‌تر بهتر است با خودرو رانندگی کنید.

تست رانندگی خودرو می‌تواند مشکلات زیادی را مشخص کند. بنابراین در کارشناسی خودرو حتما این کار را انجام دهید. به کمک تست رانندگی می‌توانید متوجه شوید که خودروی موردنظر اصلا برای شما مناسب هست یا نه. ممکن است شما هنگام رانندگی با ماشین احساس خوبی نداشته باشید.

این موضوع احتمالا به دلیل تسلط پایین هنگام رانندگی یا فضای کوچک کابین یا ناراحتی صندلی‌ها و هر عامل دیگری اتفاق می‌افتد.

علاوه بر این مشکلاتی نظیر عدم تعادل خودرو در پیچ‌ها، عملکرد پدال‌ها، عملکرد درست دسته‌دنده، صداهای موتور هنگام رانندگی و... همگی از عواملی هستند که در تست رانندگی مشخص می‌شوند.

یکی دیگر از عوامل مهم در کارشناسی خودرو بررسی کیلومتر کارکرد است. اهمیت این موضوع بسیار بالا است. چرا که در حال حاضر روش‌های دست‌کاری کیلومتر خودرو پیشرفت زیادی کرده و تشخیص آن‌ها به‌سادگی ممکن نیست.

تنها یک کارشناس حرفه‌ای و خبره می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد. این فرد با دقت به روکش صندلی، لاستیک‌ها، دسته‌دنده، روکش فرمان و برخی قطعات موتور می‌تواند تعیین کند که آیا کیلومتر کارکرد اعلام شده توسط فروشنده صحیح است یا خیر.

اگر نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش خودرو انداخته باشید، حتما متوجه شده‌اید که در این آگهی‌ها درباره سلامت لاستیک‌ها و درصد ساییدگی آن‌ها نیز صحبت شده است.‌این موضوع نشان می‌دهد که سلامت لاستیک‌ها نیز در قیمت خودرو موثر است و باید توسط کارشناس خودرو موردبررسی قرار گیرد.

کارشناس لاستیک‌ها را از نظر میزان ساییدگی و پوسیدگی بررسی می‌کند. همچنین قطعات مربوط به لاستیک‌ها نیز بررسی‌شده و هنگام رانندگی لق نخوردن لاستیک یا چرخش مناسب آن موردبررسی قرار می‌گیرد. میزان باد لاستیک‌ها و هماهنگی ارتفاع آن‌ها نیز از دیگر عواملی است که در سلامت لاستیک‌ها بررسی می‌شود.

جعبه‌دنده و سیستم کلاچ هم برای خودروها بخش مهمی است. بنابراین باید به طور کامل هنگام کارشناسی خودرو بررسی شوند. دسته‌ دنده باید به نرمی در جای خود حرکت کند و جا زدن آن کار دشواری نباشد.

پدال کلاچ نیز نباید سفت باشد و دور موتور بلافاصله پس از تغییر دنده باید به محدوده مجاز برگردد. در خودروهای دنده اتوماتیک نیز هماهنگی جعبه‌دنده و موتور بسیار مهم است و حرکت خودرو نباید در سربالایی‌ها یا سرازیری‌ها با مشکل مواجه شود.

زیر و بم فرآیند کارشناسی خودرو را بخوانید

چرا به کارشناسی خودرو نیاز است؟

شما باید مطمئن شوید که قیمت تمام‌شده خودرو منصفانه بوده و متناسب با ارزش آن است. برخی مواقع بنگاه‌داران یا فروشندگان سودجو با چرب‌زبانی چشم شما را به روی حقایق بسته و ضرری چندمیلیونی به شما می‌رسانند.

به‌خصوص اگر متوجه شوند که شما تجربه کافی درزمینه خرید خودرو دست‌دوم ندارید و نمی‌دانید که هنگام خرید باید چه مواردی را بررسی کنید.

در چنین مواردی اغلب دست روی نقاط قوت خودرو گذاشته و نقاط ضعف آن را می‌پوشانند. به‌عنوان‌مثال با تعریف از ظاهر جذاب و راحتی کابین خودرو چشم شما را بر روی مسائل مهم‌تری نظیر سلامت فنی آن می‌بندند.

اما اگر هنگام معامله با شخص آگاهی همچون یک کارشناس حرفه‌ای خودرو مشورت کنید، دیگر در دام کلاه‌برداران نخواهید افتاد.

تجربه کارشناس در تعیین قیمت نهایی خودرو کمک زیادی به شما خواهد کرد. بنابراین استفاده از خدمات کارشناسی خودرو تنها مخصوص خریداران بی‌اطلاع نیست حتی افراد حرفه‌ای هم که مدام در حال خرید و فروش خودرو هستند بهتر است از این خدمات استفاده کنند. به‌خصوص در بازار فعلی که سودجویان در کمین کوچک‌ترین قرصت برای کلاه‌برداری هستند.

زیر و بم فرآیند کارشناسی خودرو را بخوانید

کارشناس خودرو یک فرد باتجربه و متخصص است که تمامی این قدم‌ها را برای شما طی می‌کند تا خیالتان از بابت خرید خودرو راحت باشد.

کارشناسان خودرو همراه مکانیک قبل ازاین‌که وارد بازار شوند، در یک دوره 3 ماهه رایگان به نام آکادمی همراه مکانیک که با همکاری سازمان فنی‌حرفه‌ای برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند تا زیر و بم خودروهای مختلف را در آن‌جا یاد بگیرند.

همراه مکانیک در کنار ارائه خدمت کارشناسی خودرو، طرحی به نام خرید سفارشی خودرو را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده تا در هزینه‌های کارشناسی صرفه‌جویی کنند. در حالت عادی اگر بخواهید خودتان یک خودرو پیدا کرده و بخرید، احتمالا به حداقل 3 کارشناسی نیاز دارید تا بتوانید یک خودرو سالم با قیمت مناسب خریداری کنید.

در طرح خرید سفارشی، شما از ابتدا یکی از خودروهای نمایشگاه همراه مکانیک که قبلا کارشناسی شده‌اند را به همراه ضمانت پرداخت خسارت کارشناسی خریداری می‌کنید تا هزینه‌های پنهان خرید خودرو را به صفر برسانید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارشناسی خودرو و دیگر طرح‌های همراه مکانیک به hamrah-mechanic.com مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها