در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای کسانی که با چنین مفهومی آشنا نیستند، مزرعه کلیک یا مزرعه اینترنتی، عملیاتی است که کارگران کمدرآمد که معمولا از کشورهای در حال توسعه و بدون مقررات دقیق دادهها هستند، برای کلیک روی لینکها، تعامل با کاربران آنلاین، لایک، کامنت یا حتی دیدن تبلیغات پول دریافت میکنند تا برای سفارشدهندگان به این بنگاههای کلیکگیری آنچه را میخواهند تولید کنند. اما در دنیای فئودالهای نوین چه میگذرد؟ مشتریها چه کسانی هستند و چه کسانی در این مزرعهها کار میکنند؟
سلبریتیها، مشتری اصلی
همانطور که میدانید، قوانین موجود در شبکههای اجتماعی و حتی فضای کلی اینترنت، شانس بیشتری را برای دیدهشدن در اختیار کاربرانی قرار میدهد که دنبالکنندگان بیشتری داشتهباشند.
یعنی یک همافزایی در شبکههای اجتماعی وجوددارد و هرچه شما بیشتر دیده شوید، بیشتر لایک دریافت کنید و بیشتر دنبالکننده داشته باشید، بهطور تصاعدی، جایگاه بهتری برای دیده شدن پیدا میکنید. برای همین اقبال کاربران ارزش بسیار زیادی دارد.
تا همین چند سال پیش، باتها حکمرانان شبکههای اجتماعی بودند. اکانت های جعلی که با فعالیتهای تکراری برای کسانی که میخواستند رشد غیرطبیعی داشته باشند، معروفیت میآوردند. اما با تغییر الگوریتمهای شبکههای اجتماعی و شناسایی اکانت های جعلی، این ماجرا تا حدود زیادی ریشه کن شد و اکانتهای جعلی که توسط رباتها کنترل میشدند، کارایی خود را از دست دادند.
این اتفاق باعث شد مزرعه های کلیک رونق بیشتری پیدا کنند و خریداران رشدهای غیرطبیعی حاضر شدند برای دریافت لایک و دنبالکننده بیشتر به مزرعهدارها پول پرداخت کنند. مزرعهدارهایی که با پرداخت یا فقط قول پرداخت هزینهای ناچیز، کارگرهای خود را مجاب میکنند هر محتوا یا هر کاربری را لایک یا دنبال کنند.
در حال حاضر، سلبریتیها و اینفلوئنسرها، بزرگترین مشتریهای مزرعه های کلیک هستند و با پرداخت پول به یک شرکت در پاکستان از طرف یک کاربر در کنیا لایک به ظاهر واقعی دریافت میکنند.
کسب و کارهای پوشالی
این فقط اهالی اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی نیستند که مشتریهای پرو پا قرص محصول مزرعهها هستند.
اینبار نه الگوریتمهای شبکههای اجتماعی که انحصارطلبی شرکت گوگل باعث شده که کسبوکارها برای رشد دست به دامن فئودال های آنلاین شوند.
گوگل با انحصار کامل روی جستوجو و همچنین فروشگاه اپلیکیشنهای اندروید باعث شده دو مفهوم SEO (Search engine optimization) یا همان بهینهسازی موتور جستوجو و ASO (App store optimization) یا همان بهینهسازی فروشگاهها، اهمیت بالایی برای کسبوکارها پیدا کند.
بهینهسازی موتور جستوجو به شما کمک میکند تا در جستوجوی گوگل در جایگاه بالاتری قرار بگیرید.
هرچه کلیک بیشتری روی لینک شما در نتیجه جستوجوی گوگل باشد، جایگاه شما بالاتر میرود و چه کسی میتواند میزان کلیک شما را ناگهان افزایش دهد؟ یک مزرعه کلیک.
اما ماجرا در گوگلپلی کمی پیچیدهتر است. پلیاستور گوگل برای اینکه جایگاه بهتری به اپلیکیشن شما در فروشگاهش بدهد، سه عامل امتیاز یا همان ستاره، میزان دانلود و همچنین ورود به صفحه اپلیکیشن را در نظر میگیرد.
اما از آنجا که مزرعهدارها از انسانهای واقعی برای فعالیت خود استفاده میکنند، خیلی راحت میتوانند این نیازهای کمی پیچیده را هم برای مشتریان خود تامینکنند. جالب است بدانید در حال حاضر ثبت هر ۵ ستاره در پلیاستور به پول ما حدود 2000 تا 3000 هزار تومان برای مشتریها آب میخورد، اما سهم کارگر مزرعه از این ثبت امتیاز تنها ۵ تومان است!
من ربات نیستم
یکی از رایجترین فعالیتهای مزرعه های اینترنتی، تشخیص کپچا یا همان کد امنیتی است. جایی که شما برای اینکه بتوانید به یک سرویسدهنده ثابت کنید که ربات نیستید، باید یک کد را در داخل تصویری کمی ناخوانا بخوانید و در کادر مورد نظر وارد کنید.
دلیل استفاده از کپچا این است که رباتها قادر به تشخیص تصاویر کپچا نیستند و همین باعث میشود سرویسدهندهها بتوانند از درخواستهای غیرمجاز جلوگیری کنند.
اما در طرف مقابل، سرویسهای آنتیکپچا وجوددارد که در ازای تشخیص کپچا بهطور خودکار از شما پول میگیرند و کد امنیتی را در اختیارتان قرارمیدهند. ولی مگر قرار نبود که این رباتها نتوانند متن درج شده در این تصاویر را تشخیص دهند؟ پس این سرویسها چطور کار میکنند؟ ماجرا از این قرار است که در پشت این سرویسهای تشخیص کپچا، صدها هزار انسان وجود دارد که در این مزرعههای تشخیص کپچا در حال کار هستند و در لحظه تصویر ارسالی شما را تشخیص میدهند و برایتان ارسال میکنند.
مزرعههای ایرانی در راه است
شاید باورش سخت باشد، اما واقعا در دنیا چنین مزرعههایی وجود دارد و مردمانی حاضر هستند در ازای پول بسیار ناچیزی، ساعتها در شبکههای اجتماعی فعالیت تقلبی انجام دهند، کدها را از دل کپچا بیرون بکشند و روی لینکها کلیک کنند. بیشتر این مزرعهها در کشورهایی است که جمعیت نسبتا بالایی دارند و فرصت شغلی زیادی برایشان وجود ندارد. پاکستان رکورددار کارگران مزرعههای اینترنتی است.
پس از آن نامهایی مانند چین، برزیل، هند و... به چشم میخورد. اما مزرعههای اینترنتی در حال جذب کارگر از بین کاربران ایرانی هم هستند و حتی مزارع کوچکی هم در کشور خودمان راه افتاده که بیشتر بهجای پرداخت پول به کارگرانشان، بخشی از محصول را در اختیارشان قرار میدهد.
مثلا اگر شما در این مزارع ۵۰ عکس را در اینستاگرام لایک کنید، میتوانید برای عکسهای خودتان بین ۱۵ تا ۲۵ لایک بخرید. یعنی بیشتر از نیمی از محصولی که برداشت کردهاید، برای مزرعهدار است تا به دیگر کاربران در ازای پول نقد به فروش برساند.
آرش جهانگیری - روزنامهنگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد