وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که نشان از به هم ریختن محاسبات غربی‌ها پس از تصویب طرح راهبردی مجلس شورای اسلامی برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران دارد، مدعی شد که پیامدهای این طرح برای جامعه جهانی خطرناک است.
وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که نشان از به هم ریختن محاسبات غربی‌ها پس از تصویب طرح راهبردی مجلس شورای اسلامی برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران دارد، مدعی شد که پیامدهای این طرح برای جامعه جهانی خطرناک است.
کد خبر: ۱۲۹۳۷۲۳

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از تسنیم، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا مدعی شد طرح راهبردی مجلس شورای اسلامی ایران برای رفع تحریم‌ها که بر اساس آن ایران در صورت کوتاهی تداوم اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط طرف‌های اروپایی برجام اقدام به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد کرد، عواقب خطرناکی برای جامعه جهانی خواهد داشت.

مایک پامپئو که بارها فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را زیر سؤال برده و ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکایی علیه آن را تکرار کرده است، جمعه شب به وقت تهران در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «جامعه بین‌المللی نباید به «سوءاستفاده‌های ایران [از برجام]» پاداش بدهد. اقداماتی که به تصویب مجلس ایران رسیده است، اگر اجرا شود غنی‌سازی اورانیوم در ایران را به سطح خطرناک 20 درصد خواهند رساند که هیچ توجیه معتبری برای اهداف صلح‌آمیز ندارد.»

مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه 11 آذرماه در واکنش به ترور ناجوانمردانه شهید دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای برجسته ایرانی و سکوت کشورهای غربی در قبال این اقدام تروریستی، کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که از چند ماه قبل تحت بررسی و تدوین بود را به تصویب رساند.

بر اساس ماده ششم طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای 36 و 37 برجام، ظرف مدت 2 ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

همچنین ماده هفتم این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف می‌کند که پس از 3 ماه از تصویب نهایی آن، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

به گفته مهدی محمدی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران یکی از دوران‌سازترین قوانین کشور است که مجلس با افتخار، بیش از 4 ماه برای تدوین و به سرانجام رساندن آن تلاش و رایزنی کرده است.

مشاور رئیس‌ مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در یادداشتی درباره ارتباط طرح راهبردی مجلس با ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: شهادت شهید فخری زاده زمان بندی این طرح را جلو انداخت. البته این طرح فقط یک گوشه ای بسته جامعی است که برای پاسخ به روند فشارهای غرب در دو سال گذشته تهیه شده و بقیه اجزاء این بسته نیز منطق و زمان بندی خاص خود را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها