اگر می‌خواهیم دموکراسی آمریکایی را حفظ کنیم، باید سامانه دموکراتیک آمریکا را به طور گسترده اصلاح کنیم.
اگر می‌خواهیم دموکراسی آمریکایی را حفظ کنیم، باید سامانه دموکراتیک آمریکا را به طور گسترده اصلاح کنیم.
کد خبر: ۱۲۹۳۲۴۳

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل ازخبرگزاري صداوسيما، شبکه تلویزیونی ام.اس.ان.بی.سی گزارش داد اگر نحوه برگزاري انتخابات آمريکا که مبتنی بر کالج الکترال است، تغییر نکند؛ آمریکا با بحران مواجه خواهد شد.


براساس این گزارش، مجری برنامه ابتدا گفت جو بایدن قاطعانه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی رسید. اکنون قرار است کارزار نهایی در این زمینه برگزار شود. اعضای کالج الکترال (مجمع گزینندگان) قرار است تشکیل جلسه و رأی بدهد.

وي افزود این در حالی است که جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امسال، ۵۱/۳ درصد و دونالد ترامپ ۴۶/۹ درصد از آراء مردمی را کسب کردند. این یک اختلاف است. این اختلاف حتی بیشتر از اختلاف باراک اوباما با میت رامنی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ ميلادي است. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که اوباما در آن زمان برای دور دوم ریاست جمهوری در مقابل رامنی رقابت می‌کرد. این اختلاف همچنین بیشتر از اختلاف جورج دبلیو بوش و جان کری در سال ۲۰۰۴ ميلادي است.


در انتخابات ۳ نوامبر ۲۰۲۰ ميلادي، جو بایدن به صورتی واضح و شفاف توانست به پیروزی برسد. بایدن توانست با ده هزار رأی بیشتر در مقایسه با ترامپ، در ایالت آریزونا به پیروزی برسد. در ایالت جورجیا نیز بایدن با اختلافی کمتر از ۱۲ هزار رأی در مقابل ترامپ به پیروزی رسید. این اختلاف در ایالت ویسکانسین کمی بیش از ۲۰ هزار رأی بود. این سه ایالت در مجموع ۳۷ رأی الکترال دارند. بایدن در هر سه ایالت با ۴۲ هزار و ۹۰۰ رأی بیشتر توانست دونالد ترامپ را شکست دهد.

 

اين شبکه در ادامه افزود اگر دو نامزد در تعداد آرای الکترال مساوی می‌شدند، در آن صورت، مجلس نمایندگان آمریکا می‌بایست برنده انتخابات را اعلام مي‌کرد و ما در یک آشفتگی قرار می‌گرفتیم. در اکثر انتخاباتی که در آمریکا برگزار شده است تعداد آراء الکترال به نسبت آرای مردمی بوده است. اما اکنون این روند به صورت سیستماتیکی تغییر يافته است. این اتفاق دو بار در پنج انتخابات قبلی رخ داده است و در هر دو مورد، جمهوری خواهان به پیروزی رسیدند. اگر تغییراتی در این روند ایجاد نشود، ما با بحران قانون اساسی مواجه خواهیم شد.

 

مجري اين شبکه گفت حذف کالج الکترال و در نظر گرفتن تنها آراء مردمی، یک تغییر بزرگ خواهد بود و مستلزم اصلاح قانون اساسی است که البته کاری دشوار است که به نوبه خود، سبب ایجاد تغییرات ساختاری در شیوه مدیریت کشور می‌شود. اگر می‌خواهیم دموکراسی آمریکایی را حفظ کنیم، باید سامانه دموکراتیک آمریکا را به طور گسترده اصلاح کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها