ارتباط گیری با فرزند

ارتباط موثر والدین با فرزند

خلاقیت را در فرزند خود تقویت کنید

چرا بازی های خیالی برای کودکان اهمیت دارد

توجه به بازی های خیالی برای آگاهی از نیازها و احساسات کودک اهمیت دارد. کودک معمولا نگرانی های خود را از طریق بازی بیان می کند.
کد خبر: ۱۲۹۲۵۱۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ساعد نیوز ، بیشتر مواقع کودکان تقریبا تمام کارهای خود را همراه دوستان جدید خود انجام می دهند. با هم بازی می کنند، غذا می خورند و به قصه های موقع خواب گوش می دهند. آنها حتی وقتی می خواهند بخوابند، اجازه می دهند که دوست شان هم کنارشان بخوابد. تنها مشکلی که در این میان وجود دارد، آن است که دوستان آنها خیالی و نامرئی اند. شما هرگز نمی توانید دوست او را، که ممکن است گوش های بلند مثل خرگوش یا بینی سبز داشته باشد، ببینید. اگرچه مشاهده ی اینکه کودک تان بیشتر وقت خود را با دوست خیالی خود می گذراند، نگران کننده است، اما وجود این دوست خیالی کودکان بخش مهمی از رشد آنهاست.

چرا بازی های خیالی برای کودکان اهمیت دارد؟

درک بهتر جهان اطراف یکی از دلایل اهمیت بازی های خیالی برای کودکان است.

بازی های خیالی این امکان را برای کودکان فراهم می کنند که خود را به صورت کلامی، فیزیکی، واکنشی و تعاملی بیان کنند و نقش ها و سناریوهای مختلفی را در مرزهای امن تخیل خود تمرین می کنند.

نقش خیالی پستچی با استفاده از مبلمان و دیگر وسایل منزل برای بازسازی دفتر پست، به کودک مهارت های آدرس دادن، تمبر زدن، وزن کردن، اندازه گیری بسته های مختلف و رساندن ایمن و سالم یک بسته به محل را یاد می دهد.

نقش بازی کردن بدین صورت برای رشد کودک ضروری است چرا که به آنها کمک می کند آنچه دیده و تجربه کرده اند را تمرین کنند.

نقش ها به آنها این امکان را می دهند که مرزها را عقب تر ببرند و عواقب انجام هر کاری را به طریقی ایمن و کنترل شده ارزیابی کنند.

اهمیت بازی های خیالی برای کودکان از جهت تمرین راه حل های مختلف برای یک مشکل و مواجهه با مسائل مختلف در زندگی نیز اهمیت دارد.

چرا بازی های خیالی برای کودکان اهمیت دارد

این بازی ها اعتماد به نفس کودک را در مواجهه با دنیای واقعی تقویت می کنند و آنها را در هدایت موقعیت های اجتماعی در مدرسه، خانواده، گروه های دوستی، روابط اجتماعی و محیط های کاری موفق می سازد.

کودکان با بازی های خیالی، واژگان خود را تقویت می کنند و به راحتی از زبان استفاده می کنند. کودک می تواند در فضا و زمان مناسب، بدون ریسک خجالت کشیدن به خاطر استفاده از کلمات نادرست، حرف بزند و دایره واژگانی خود را تکمیل کند.

بازی های خیالی برای کودکان با بهبود درک از واژگان و افزایش قدرت داستان سرایی همراه است.

از سوی دیگر در بازی های خیالی، کودک می تواند احساسات مثبت و منفی خود را از زبان دیگر نقش های بازی ابراز کند.

توجه به بازی های خیالی برای آگاهی از نیازها و احساسات کودک اهمیت دارد. کودک معمولا نگرانی های خود را از طریق بازی بیان می کند.

به غیر از بهبود دایره واژگان، بازی های خیالی برای کودکان با تقویت عضلات و حواس همراه است.

استفاده از ابزارهایی مانند مداد شمعی، قیچی، قلم مو و خمیر بازی باعث بهبود مهارت های حرکتی و هماهنگی دست و چشم می شود.

برای بهبود مهارت های حرکتی کودک خود را به رقص، دویدن، نقاشی، سفال گری و پروژه های سازه ای مانند بازی با لگو تشویق کنید.

پرورش بازی های خیالی برای کودکان:

خلاقیت را در فرزند خود تقویت کنید:

برای فرزندتان مداد، کاغذ، مداد شمعی، و دیگر لوازم مورد نیاز برای نقاشی کردن و کاردستی درست کردن را بسته به سن و توانایی فرزندتان فراهم کنید. از او بخواهید یک قطعه هنری بر اساس تخیلش درست کند، به جای آنکه از او بخواهید بر اساس مدلی واقعی چیزی درست کند.

کتاب خوانی و داستان سرایی را در کودک خود تقویت کنید:

خلاقیت کودکان با خواندن کتاب برای آنها و تشویق به داستان پردازی تقویت می شود.

کتاب خواندن محرک های مناسبی را برای مغز کودک فراهم می کند و به آنها کمک می کند مکان ها، افراد و مشکلاتی را فراتر از محیط اطراف خود درک کنند.

از کودک بخواهید داستان شما را شاخ و برگ بدهد و پایان بندی خوبی برای آن پیشنهاد دهد. بدین ترتیب، بازی های خیالی برای کودکان ساده تر می شود.

در طول قصه گویی، کودک را در نقش اصلی یا یکی از نقش های مکمل قرار دهید. داستان را با دو راهی های اخلاقی و چالش هیجان انگیزتر کنید.

با او بازی کنید:

کودکان به بازی با والدین خود علاقه دارند. زمانی که کودک یک لیوان چای خیالی برای شما می آورد، با او همراه شوید و از او بخواهید یک قند به شما بدهد.

با تلفن خیالی او تماس بگیرید و درخواست دو پیتزا بزرگ سبزیجات بدهید. به کارهایی که انجام می دهد علاقه نشان دهید و تخیل او را تشویق کنید. هر روز ساعتی را به بازی کردن با او اختصاص دهید.

از فرصت های بیرونی برای پرورش خلاقیت کودک خود استفاده کنید:

زمانی که بیرون از خانه هستید، به بازدید از موزه ها و گالری ها بروید تا ببینید چه چیزی توجه کودک را به خود جلب می کند و از آنها سوالات پایان باز در مورد چیزهایی که می بینند بپرسید.

حتی رفتن به سوپرمارکت، قدم زدن در اطراف خانه، یک مسافرت با خودرو همه فرصت هایی برای پرورش بازی های خیالی برای کودکان هستند. از کودک بخواهید آنچه را می بیند توصیف کند و با هم داستان های بامزه ای بسازید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها