یادداشت/ کوثر ملکی کارشناس ارشد مرکز مشاوره معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

راهکارهایی جهت مدیریت خشم در کودکان

خانواده از ارکان عمده و نهاد های اصلی هر جامعه و یکی از طبیعی ترین گروه هایی است که می تواند نیاز های مادی، عاطفی، تکاملی و هم چنین نیاز های معنوی انسان ها را بر طرف نماید.
کد خبر: ۱۲۹۲۱۶۱

بر اساس مطالعات انجام شده مشاوره ازدواج به عنوان یک واحد اجتماعی مبدا بروز عدالت انسانی و کانون صمیمانه ترین روابط و تعاملات بین فردی است.

به طور سنتی و معمول اساس تشکیل خانواده با ازدواج گذاشته می شود. ازدواج نخستین پیمان عاطفی و قانونی زندگی به شمار می رود و همسر گزینی و پیمان زناشویی، هر دو نشانه ی بالندگی و پیشرفت هستند و انتخاب همسر یکی از مهمترین تصمیماتی است که گرفته می شود.

زوج های موفق چگونه از کنار هم بودن لذت می برند؟ «نگاه تخصصی مراکز مشاوره ازدواج به این موضوع»

هوش عاطفی چیست؟

مولفه های مهم هوش عاطفی مهارت های مجزایی هستند که در میان آن ها تعامل وجود دارد و یکی بر دیگری تاثیر می گذارد و یا بر اساس دیگری شکل می گیرد.

بر اساس مطالعات روانشناسی خانواده مولفه های مهم هوش عاطفی شامل خود آگاهی یعنی شناختن، درک و مدیریت احساسات و بیان آن ها به صورت مناسب و انطباق پذیر، همدردی و تطبیق دادن خود با شریک زندگی و به طور موثر برخورد داشتن. حفظ امید، تفکر مثبت و داشتن دیدگاه مثبت اندیش و همچنین توانایی کنار گذاشتن ناراحتی‌ها، توانایی گذشتن از کنار احساسات منفی در جهت عملکرد و تفکر مناسب. حفظ پشتکار در مواجهه با نا کامی و یا درماندگی و هم چنین حفظ روحیه ی اثر بخشی و کنترل رفتار های آنی، انگیزه دادن به خود و مدیریت عواطف برای دستیابی به هدف می‌باشد. بر اساس مولفه هایی که گفته شد هر فردی سعی دارد تا زندگی رضایت بخشی را ایجاد کند.

بلوغ و پختگی چه نقشی در رضایت زناشویی دارد؟

در بیشتر روابط و ازدواج های ما، برای ایجاد یک رابطه حقیقتا رضایت بخش، هر کدام از دو طرف باید تلاش کند که فکر کند، احساس کند و بسیار پخته عمل کند برخی از عواملی که نشانگر پختگی هستند عبارت است از مدیریت ناکامی و حل و فصل اختلافها به صورت مسالمت آمیز، صبر و تحمل شرایط سخت، تسلط بر خود و مهربان بودن با دیگران، داشتن پشتکار در مواجهه با شکست، مسئولیت پذیری و پاسخگویی در برابر اعمال، نگرش و احساسات، توجه به تمایلات شخصی و اعتماد به نفس و اطمینان به خود، قابل اعتماد بودن، نشان دادن تواضع و فروتنی، اجتناب از قضاوت و انتقاد و... می‌باشد.

زوج‌های موفق چگونه از کنار هم بودن لذت می برند؟

برای این که زندگی زناشویی موفق و لذت بخشی داشته باشید و رابطه تان مستحکم تر شود، هر دو طرف باید در جهت رشد و بلوغ فردی و مشترک تلاش نمایند. در ادامه به موارد مهمی که در رضایت زناشویی نقش دارند اشاره می‌کنیم.

زوج های موفق چگونه از کنار هم بودن لذت می برند؟ «نگاه تخصصی مراکز مشاوره ازدواج به این موضوع»

صمیمیت عاطفی:
گاتمن معتقد است که زوج‌های آشفته و درمانده شدیدا گرفتار الگوی ارتباطی ناکار آمد هستند. امروزه یکی از شاخصهای مهم آشفتگی در روابط کمبود صمیمیت است. صمیمیت به وقوع تعامل بین زوجین اشاره دارد که به احساس نزدیکی، عشق و توجه در میان آنان می انجامد و صمیمیت مستلزم تبادل احساسات عمیق و افکار خصوصی است. دو انسان که با هم صمیمی هستند در کنار یکدیگر احساس امنیت می‌کنند. این در حالی است که زوجین آشفته به طور روزمره خیلی کم به یکدیگر ابراز صمیمیت، نزدیکی محبت می‌کنند و بر همین اساس زوجین موفق با وجود صمیمیت از کنار هم بودن لذت می برند.

همدلی و توجه و مهربانی:
همدلی فرایند دو جانبه است. اقدامی توسط هر دو نفر که در آن احساس دیگران را متوجه می‌شوید. زوجین موفق می دانند که هر فردی هنگام غمگینی نیازمند آرامش است و از این رو علاقه زیادی به فهمیدن احساس های شریک عاطفی خود بدون قضاوت، نصیحت یا انتقاد دارند.

دوست داشته شدن نیاز اساسی بشر است. برای ایجاد یک رابطه با دوام عشقی، صرف احساس کافی نیست بلکه رفتار مطابق با آن احساس نیز شرط است. زوجین موفق می‌دانند که عشق فقط چیزی نیست که احساس می‌کنند بلکه چیزی است که از طریق عمل نیز باید نشان دهند. این مهم است که بدانید همسرتان ذهن شما را نمی‌خواند و نمی داند در قلب شما چه می گذرد. ممکن است هر کدام از افراد احساس کنند که دوست داشته نمی شوند. بنابراین باید از همسر بپرسید که چگونه می توانید احساسات خود را به او نشان دهید.

علاقه و تحسین:
علاقه و تحسین، دو عنصر حیاتی یک رابطه عشقی رضایت بخش و ماندگار است. زوج‌هایی که زندگی زناشویی شادی دارند و از کنار هم بودن لذت می برند ممکن است گاهی به خاطر ایراد های همسرشان از مسیر اصلی منحرف شوند ولی با این حال هنوز فکر می‌کنند شخصی که با او ازدواج کرده اند قابل تقدیر و قابل احترام است. اما در حالت کلی علاقه و تحسین می تواند کمرنگ شود مگر این که متوجه اهمیت حیاتی آن ها برای حفظ رابطه دوستی که در قلب یک رابطه زناشویی خوب است باشید. کافی است مرتبا ویژگی‌های مثبت همسرتان را به خودتان یادآوری کنید. هر چند ممکن است با برخی مشکلات درگیر شوید با این کار می توانید مانع از زوال یک رابطه زناشویی شاد شوید. دلیل اهمیت حیاتی این کار این است که علاقه و تحسین پاد زهر توهین و تحقیر هستند. وقتی برای همسرتان احترام خاصی قائل باشید، احتمالا وقتی با او مخالف هستید و اختلافی بین تان پیش می‌آید، کمتر به او احساس نفرت و بیزاری خواهید داشت.

معنای مشترک برای زندگی مشترکتان خلق کنید!

زندگی زناشویی یک جنبه معنوی دارد که با خلق یک زندگی درونی با هم، پذیرفتن و احترام گذاشتن که نقش ها و اهدافی که شما را با هم مرتبط می کند سر و کار دارد. چیزی که باعث می شود معنای بخشی از خانواده بودن را درک کنید. هر چه بیشتر بتوانید در بارهی مسائل بنیادی در زندگی توافق داشته باشید، زندگی زناشویی تان غنی تر، معنادارتر و به تعبیری راحت تر خواهد بود. قطعا نمی‌توانید یکدیگر را مجبور کنید که اعتقادات ریشه دار و عمیق یکسانی داشته باشید با این حال اگر از دید گاه های یکدیگر استقبال کنید قدری نزدیک شدن به هم در این موضوعات احتمالا به صورت طبیعی رخ خواهد داد. در نتیجه یک هدف مهم در همه روابط زناشویی این است که فضایی ایجاد شود که در آن زن و مرد تشویق شوند صادقانه در مورد باور هایشان صحبت کنند. هر چه صادقانه و با احترام بیشتری صحبت کنند، احتمال یکی شدن حس معنا در زندگی مشترکتان بیشتر خواهد بود.

مدیریت کردن مشکلات:
استرس کاری، کار های خانه، مشکلات اقتصادی، فرزند جدید و... از معمول ترین حیطه های اختلاف زناشویی هستند و حتی در روابط زناشویی شاد و مستحکم، این مقوله ها وجود دارد. اگر چه هر رابطه ای به نوعی خاص و متفاوت است اما مهارت هایی وجود دارد که زن و مرد لازم است با هم انجام دهند تا رابطه زناشویی آن ها رشد کند و عمق پیدا کند. این مهارت ها باعث ایجاد رابطه غنی بین زن و مرد می شود. رابطه زناشویی نیازمند این درک است تا هم زن و هم مرد احساس امنیت و سلامت کنند. سطح تنش زمانی کاهش خواهد یافت که هم شما و هم همسرتان بتوانید با اختلافات مستمرتان احساس راحتی کرده و با آن ها زندگی کنید و با استراتژی های درستی برای غلبه بر مشکل تان تلاش کنید.

زوج های موفق چگونه از کنار هم بودن لذت می برند؟ «نگاه تخصصی مراکز مشاوره ازدواج به این موضوع»

سالم سازی اعضای خانواده در روابطشان بی گمان اثر های مثبتی را در جامعه به دنبال خواهد داشت. هنگامی که کانون خانواده در بر گیرنده محیط سالم و روابط گرم و تعامل صمیمانه میان فردی باشد می تواند موجب رشد و پیشرفت اعضای خانواده شود. ارتباط زناشویی هسته مرکزی نظام خانواده و اختلال در آن به منزله تهدیدی جدی برای بقاء خانواده است. ارتباط زناشویی مثبت پیش بینی کننده قوی جهت رضایتمندی زناشویی و ارتباط منفی ملاک تشخیص زوجین مشکل دار و بدون مشکل است. امروزه عوامل مختلفی در زندگی زناشویی موجبات ناسازگاری و اختلال در برقراری رابطه و حفظ ارتباطات عاشقانه در زوج را فراهم می آورد، یعنی فعالیت های متعددی می تواند خانواده را به وضعیت های جدید و غیر منتظرانه بکشاند. وقتی چنین وقایعی رخ می دهد، روابط خانوادگی دگرگون شده و سیستم خانواده متزلزل می شود. هر عضوی از اعضای خانواده بر روی اعضای دیگر تاثیر می گذارد، به طوری که امکان ندارد در یک خانواده، شخصی دچار مشکل شود و این مشکل بر دیگر اعضای خانواده تاثیر نداشته باشد. بر اساس موارد گفته شده، برای این الگو های معیوب ارتباطی و غنا بخشیدن به روابط زناشویی و ارتقای سلامت و بهداشت روان زوجین اقدامات آموزشی و اصلاحی ضروری و مداخلات زوج درمانی، می تواند بسیار کار آمد و اثر بخش باشد. زوج درمانی در مطب روانشناسی انتخاب نو با مدیریت خانم دکتر نسرین باقری و آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت در جهت بهبود تعارض های ناشی از ابعاد مختلف اجتماعی، هیجانی و.... انجام می شود. در حقیقت زوج درمانی نوعی از خدمات روانشناختی برای زوج هایی است که مشکلات و موانع میان فردی و نا آگاهی از شیوه های رفتاری مناسب و حل مسئله که مانع از ادامه ی زندگی مشترک و روابط مطلوب و سازنده و احساس رضایت از زندگی آنان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها