گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با محمدرضا ورزی نویسنده و کارگردان فیلم «پروین»

پروین؛ شاعری که خنثی نبود!

یک رمان نویس در گفتگو با جام جم آنلاین:

دوران قرنطینه بهترین زمان برای مطالعه است

سینا دادخواه با اعتقاد به اینکه خستگی روانی مردم از کرونا عیان است، پیشنهادهایی را برای روزهای خانه نشینی عنوان کرد.
کد خبر: ۱۲۸۸۷۱۲
مطالعه را در ایام قرنطینه پیشنهاد می کنم
این داستان نویس در گفت و گو با جام جم آنلاین، خانه نشینی را فرصتی برای مطالعه دانست و گفت: به هر حال چاره ای نیست و باید این روزها را گذراند. من اخیرا کتابی از نشر اطراف به نام «نقشه هایی برای گم شدن» نوشته ربکا سولنیت مطالعه کردم که به شدت خواندن آن را به مردم توصیه می کنم. این کتاب در قالب جستارهای روایی قرار می گیرد و نقشه هایی که سولنیت در این کتاب به دستمان میدهد برای پیدا کردن مسیر نیستند، بلکه نگاهی نو هستند به جهان پیرامون مان تا ما توانایی زندگی در عدم قطعیت را بیاموزیم. سولنیت در این کتاب وزین و محکم می گوید، بلاتکلیفی نه تنها مانعی برای زندگی نیست بلکه سرچشمه ای است برای زندگی خلاقانه داشتن. به نظرم در شرایط کنونی جستارخوانی هایی مثل «نقشه هایی برای گم شدن» کمک می کند انسان در کنار لذت بردن، فکر هم بکند و به نوعی آدم ها را بیشتر متوجه خودشان می کند.  

او افزود: سریال The Queen’s Gambit(که با نام فارسی ملکه شطرنج و گامبی وزیر شناخته می شود) هم سریال خوبی است که یکی از مهمترین و پرطرفدارترین ساخته های نتفلیکس می باشد. این سریال داستان دختری به نام بث را به تصویر می‌کشد که آرزوی قهرمانی در مسابقات شطرنج جهان را در سر می پروراند و البته در این میان با فراز و نشیب‌های زیادی هم درگیر می شود. دیدن این سریال هم در این روزها خالی از لطف نیست یا در مورد فیلم های ایرانی، بعضی از فیلم هایی که در سامانه آنلاین به نمایش درمی آید خیلی خوب است. مثلا «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی یا فیلم «تومان» به کارگردانی و نویسندگی مرتضی فرشباف از بهترین آثار درخشانی است که در چند سال اخیر ساخته شده و قرار است به زودی وارد شبکه نمایش خانگی شود.

نویسنده کتاب هایی چون «یوسف آباد، خیابان سی و سوم» و «زیباتر» به مردم پیشنهاد کرد بهداشت روانی را در این ایام جدی بگیرند و ادامه داد: حدودا یکسال است که همه مردم دنیا درگیر کرونا هستند و به قدری توصیه های بهداشتی دیده و شنیده اند که دیگر فکر نمی کنم کسی باقی مانده باشد که نداند در این روزها باید ماسک بزند و نکات بهداشتی را رعایت کند، اما نکته ای که به نظرم می آید این است که مردم خسته شده اند و از خستگی دیگر خیلی چیزها را رها کرده اند. در این شرایط مهمترین کاری که می تواند به همه ما کمک کند این است که مثلا روزانه ۱۵-۱۰ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنیم و فکرمان را آزاد بگذاریم. همین به قول معروف ریلکس کردن باعث آرامش و حفظ بهداشت روانی می شود. البته روان آرام را بعضی ها از روش های دیگری مانند گوش دادن به موسیقی یا صحبت با دوستان یا... به دست می آورند، اما مهم این است که به هر شکل ما در این روزها علاوه بر تمام کارهایی که می کنیم ذهن مان را هم سالم نگه داریم.  
 
ساناز قنبری / گروه فرهنگ و هنر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها