رفتار پرخاشگرانه به هر نوع رفتار عمدی که منجر به تهدید کردن یا آسیب رساندن عاطفی و جسمی به خود یا شخص دیگری که خواهان آسیب دیدن نیست تعریف میشود. بهطورکلی رفتارهای پرخاشگرانه دوران کودکی با بزهکاری، سوء مصرف مواد، حرمت نفس پایین، کاهش بهزیستی عاطفی، نقص در تشکیل روابط دوستی جدید، افسردگی، مشکلات تحصیلی و ضعف در مهارتهای آموزشی، ناتوانیهای دوران بزرگسالی، ناتوانی در خواندن نشانههای هیجانی دیگران و نقص در توانایی ارتباط اجتماعی ارتباط مشخصی دارد.
نتایج نشان میدهند که هم آموزش والدین و هم کنترل مهاری ، رفتار پرخاشگرانه را در کودکان تعیین می کنند. علاوه بر این ، کنترل مهاری تا حدی ارتباط بین آموزش والدین و رفتار پرخاشگرانه را پس از محاسبه سن واسطه قرار داد. با این حال ، یک مدل مدیتیشن تعدیل شده نشان داد که تحصیلات پایین والدین با سطوح بالاتری از رفتار پرخاشگرانه همراه است ، که در دختران ، به طور مستقل از کنترل مهاری رخ می دهد. در مقابل ، کنترل مهاری این رابطه را در پسران ایجاد می کند. این نتایج حاکی از اهمیت آموزش والدین و کنترل مهاری در رفتار پرخاشگرانه کودکان است و از این ایده حمایت می کند که هر دو ساختار برای درک این مشکلات رفتاری در مدارس ، به ویژه در پسران مرتبط هستند.
به گزارش جام جم آنلاین، نتایج تحقیقات نشان میدهد که آموزش نقاشی و موسیقی از طریق برونریزی افکار و احساسات ابراز نشده و تقویت مهارتهای انعطافپذیری و بسط و سیالی، موجب کاهش پرخاشگری و تقویت خلاقیت در کودکان پیشدبستانی میشود و درنتیجه میتوان از آنها بهعنوان روشهای آموزشی مؤثر در کودکان پیشدبستانی استفاده کرد.
کار هنری کودکان پرخاشگر، انعکاسی از موضوعات دردناک و پرخاشگرانه آنهاست و روند خلق هنر، پرخاشگری را به اشکال بیرونی انتقال میدهد و این عامل، استرس و پرخاشگری درمانجوها را فرومینشاند و به آنها اجازه میدهد تا در دنیای درونی خودشان تأمل کنند و از هنر درمانی در مجموعههای آموزش با کودکان پرخاشگر استفاده الگویی کنند.
بنابراین کودکان با نقاشی میتوانند رفتارهای خشونتآمیز خود را کاهش دهند و عواطف خویش را به شکلی که ازلحاظ اجتماعی نابهنجار محسوب نمیشود، بیان کنند.
بر اساس یافتههای فوق، موسیقی، محرک نیرومندی است که همزمان قادر است بر جسم و روح مؤثر باشد، به افراد کمک کند تا از راهبردهای مقابلهای مناسب و باثبات استفاده کنند و موجب تعدیل رفتارهای پرخاشگرانه شود.
ازآنجاکه فرد پرخاشگر، دچار اختلال در رفتار، عاطفه، احساس، تصویرسازی ذهنی و روابط میان فردی است و رفتار آشفته، نتیجه عدم هماهنگی در وجود فرد است، موسیقی میتواند در برگرداندن هارمونی و نظم و درنتیجه سلامتی به فرد کمک کند.
محققان پیشنهاد دادهاند در مراکز تحصیلی، برای تقویت و افزایش مهارتهای کنترل و مدیریت خشم و کاهش میزان پرخاشگری در والدین و کودکان پیشدبستانی، کارگاههای آموزشی برگزار شود. بر این اساس میتوان با بهکارگیری آموزش نقاشی و آموزش موسیقی در سایر گروههای آسیبپذیر مانند نوجوانان و کودکان بیسرپرست و بدسرپرست نیز از اثرات آنها بهره برد.
۱. کمک کنید تا کودکتان به آرامش درونی برسد
۲. نگذارید کودک لبریز از خشم شود
۳. درون کودک «بد» را نیز ببینید
۴. خنده: بهترین دارو برای کودک عصبانی
۵. روش مناسب ابراز خشم
۶. نیازی نیست کودک شما کمالگرا باشد
همچنین بهتر است برای بعضی حرف هایمان جایگزین پیدا کنیم
نگویید : عصبانی نشو!
بگویید: من هم گاهی عصبانی می شوم. بیا شعار جنگی مان را فریاد بزنیم تا خشم مان مهار شود. تحقیقی جدید نشان می دهد وقتی جسم مان آسیبی می بیند ودرد داریم، فریاد زدن واقعا می تواند در رساندن پیام درد به مغز اختلال ایجاد کند، یعنی دردمان کمتر شود. شاید فرزندتان هنگام عصبانیت دردی نداشته باشد اما دادوبیداد کردن می تواند انرژی خشم را به شیوه ای بازی گونه رها نماید. با فرزندتان یک شعارجنگی انتخاب کنید تا در چنین شرایطی با صدای بلند ازآن استفاده نمایید، مثلا : آزااااااااااااااااادی!
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم