در شرایط عالمگیری کروناویروس و شیوع کووید 19 دریافت واکسن آنفلوآنزا برای افراد پرخطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین اطفال و افراد مسن توصیه می‌شود.
کد خبر: ۱۲۸۷۵۳۹

عده‌ای از افراد در معرض خطر از افرادی هستند که دچار بیماری‌های نقص سیستم‌ایمنی‌اند و نیز بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های ریوی مزمن که باید از این واکسن استفاده کنند.

همچنین بیمارانی که به کرونا مبتلاشده و درگیری شدید ریوی داشته‌اند به‌ویژه بیماران مبتلا به آسم که در معرض کروناویروس بوده‌ و درحال‌حاضر به‌طور کامل بهبود یافته‌اند، بهتر است واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند، زیرا ابتلا به آنفلوآنزا موجب درگیری ریوی شدید و عفونت میکس در این افراد باعث تشدید بیماری و عوارض شدید ریوی می‌شود؛ البته باید توجه داشت که تزریق واکسن آنفلوآنزا باعث ایجاد ایمنی در مقابل کرونا نشده و فقط مانع ابتلا به آنفلوآنزا و اختلاط عفونت‌های مختلف در ریه می‌شود و شدت بیماری را کم می‌کند.

کسانی که این واکسن را دریافت می‌کنند احتمال این‌که به نوع شدید آنفلوآنزا مبتلا شوند کاهش می‌یابد و ممکن است آنفلوآنزای خفیف‌تری را تجربه کنند.

لازم به ذکر است که واکسن آنفلوآنزا از ابتلا به سرماخوردگی‌ های معمولی که با ویروس‌های تنفسی ایجاد می‌شود، جلوگیری نمی‌کند و لزوم رعایت اصول بهداشتی در فصول سرد سال پررنگ‌تر است. بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور تا اواسط آبان است و توصیه می‌شود واکسن در این فاصله زمانی تزریق شود.

لازم به ذکر است افرادی که سابقه آلرژی و آنافیلاکسی به واکسن و اجزای آن داشته یا به تخم‌مرغ حساسیت دارند پیش از تزریق حتما باید با پزشک خود مشورت کنند و در افراد مبتلا به آسم تزریق واکسن باید با احتیاط زیاد صورت بگیرد.

همچنین افرادی که به کووید 19 مبتلا شده‌اند یا مشکوک به کرونا هستند تا زمان بهبود کامل و رفع علائم بیماری واکسن آنفلوآنزا دریافت نکنند.

دكتر سید شمس‌الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها