تاثیر عدم بازگشایی نمادهای شستا و پالایش یکم در ادامه دار شدن روند نزولی بازار سرمایه
کد خبر: ۱۲۸۷۰۷۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل خبرگزاری بازار ، سال ۱۳۹۹ تا بدین جا یکی از استثنایی ترین سالها برای بازار سرمایه است. این منحصر به فرد بودن را در جنبه های گوناگون می توان مشاهده نمود. شاخص کل از ابتدای سال تا ۲۰ مرداد بیش از ۳۱۳ درصد رشد را تجربه نمود و از آن نقطه اوج تاریخی خود تا ۲۱ آبان ۴۲ درجه ریزش طی سه ماه داشته که از هر نظر بی نظیر می باشد. از اتفاقات دیگری که برای بازار سرمایه رخ داد وسبب شد برخی فعالان بازار سرمایه حتی صحبت ازتغییر پارادایم کنند می توان به توجه و تبلیغ بورس توسط مسوولان رده بالا، افزایش انفجار گونه کدهای بورسی فعال  وهجوم نقدینگی توسط آحاد جامعه به بازار سرمایه،  تصمیم دولت به پوشش کسری بودجه  از بورس، واگذاری دارایی های سرمایه ای دولت به مردم از طریق بازار سرمایه و ... اشاره نمود.

اما بی تدبیری و عدم توجه به اصول خدشه ناپذیر بازارهای مالی، تراژدی دردناکی برای بازار سرمایه و مردمی که با اطمینان کردن به دعوت مسوولان به هدف هج کردن تورم به این بازار پناه آورده بودند، رقم زد.

اگر از تئوری توطئه در مورد وجود منافع شخصی فاصله بگیریم، تصور میشود مسوولان در نظر داشته کسری بودجه خود را تا سرحدممکن از بازار سرمایه تامین کنند از یک طرف با دمیدن به هیجان بورسی باعث شدند نقدینگی چشم بسته و بدون برنامه وارد بورس شود از طرف دیگر نقدینگی وارد شده به بازار را با عرضه های بی محابای سهام دولتی وشبه دولتی از بازار خارج کردند و زمینه ای را فراهم آورند که بازار بورس چنان فرو بریزد که به یک مَثَل تاریخی تبدیل شود.
برآورد میشود سازمانهای دولتی و شبه دولتی از طریق عرضه اولیه، عرضه خرد سهام دربازار و واگذاری صندوقهای قابل معامله بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج کرده باشند. یکی از عرضه های اولیه  که به پرحاشیه ترین سهم بازرا تبدیل شده شستا می باشد. تامین اجتماعی  با عرضه اولیه شستا ۵.۷ هزار میلیارد تومان و با عرضه سهام به صورت خرد دربازار در روزهای بعد جمعا ۱۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار بورس خارج نموده است  ودر حال حاضر بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان درا ین سهم حبس شده است.

آیا بازگشایی

درحالی که این سهم یکی از موثرترین سهم ها در روزهای رشد بازار بود، از نیمه شهریور نماد آن بسته می باشد و وظیفه اصلاح شاخص را بر دوش مابقی بازار گذاشته واحتمال  بازگشایی منفی آن مانند چکشی بر بالای سر بازار نگاه داشته شده است. پیش بینی میشود حداکثر تاثیر منفی  بازگشایی شستا به شاخص کل ۴۰ هزار واحد باشد.

صندوق پالایشی یکم آخرین مورد تامین بودجه دولت ازبازار سرمایه بود که تجربه تلخی را برای اعتماد کنندگان رقم زده است. این صندوق که با ورودش با حرف وحدیث های فراوان همراه شد قرار بود ۶۲ هزار میلیارد تومان برای دولت تامین نقدینگی کند اما با توجه به شرایط بازار و ریزش بازار اعتماد ها تنها موفق به جذب ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان شد. خریداران صندوق پالایشی یکم با نرخ های فعلی ۲۶ درصد در زیان هستند و هنوز دسترسی به پول یا دارایی خود ندارند.
درحالی بازار سرمایه روزهای ناخوش خود را سپری می کند که بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان درنمادهای شستا و پالایشی یکم قفل شده است و مسوولان سازمان که بایست حافظ منافع سهامداران و بازار سرمایه باشند آخرین تیشه ها را به این بازار و اعتماد مردم با خدشه دار کردن اصول اولیه بازار سرمایه یعنی نقد شوندگی می زنند. اگر استدلال تصمیم گیران جلوگیری از زیان سرمایه گذاران می باشد بایستی عنوان کرد سرمایه گذاران بزرگترین زیانها را در سه ماه گذشته دیدند وهیچ کدام از دعوت کنندگان به بازار سرمایه ذره ای این فاجعه را به روی خویش نیاوردند. بهتراین است که با بازگشایی نمادهایی همچون شستا و صندوق پالایشی یکم بدون حمایتهای ساختگی، نقدینگی حبس شده آزاد شود و سایه سنگین این ابهام از سربازار کنار رود و زودتر روال طبیعی اش را طی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها