سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که وزیر امور خارجه فردا سفری دو روزه به پاکستان خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۸۵۹۶۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 
وی به سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین (ونزوئلا، کوبا و بولیوی) اشاره کرد و گفت: ظریف ۱۸ آبان در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی شرکت کرد و در حاشیه آن با وزیر خارجه شیلی دیدار و تلفنی هم با وزیر خارجه نیکاراگوئه تلفنی گفت‌وگو کرد.
 
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: فردا ظریف عازم پاکستان خواهد بود در سفری دو روزه و علاوه بر ملاقات با همتای خود که در راس هیأت سیاسی واقتصادی انجام می‌شود ملاقاتی با نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان خواهد داشت.
 
خطیب زاده درباره شروط فرابرجامی بایدن گفت: اینکه کدام مشاور با چه مشخصاتی چه چیزی می‌گوید برای ما ملاک نیست و ما اینها را شرط کسی نمی‌دانیم. مباحث و کارزارهای انتخاباتی و اندیشکده‌ها و ... نمی‌تواند مبنای قضاوت قرار گیرد. آنچه ایران بارها اعلام کرده است این است که برجام ماحصل یک گفت‌وگوهای طولانی مدت نه بین ایران و آمریکا بلکه بین ایران و ۵ عضو شورای امنیت اتحادیه اروپا و آلمان بوده است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تبدیل به قطعنامه الزام آور بین‌المللی شده است. این حرفها هم نشانه ساده اندیشی است که اگر کسی فکر کند می‌تواند درباره برجام صحبتی کرد و آنچه امضا و تفاهم شده و مهر و موم شده را باز کند. 
 
وی افزود: ایران بارها اعلام کرده برجام چیزی مربوط به گذشته است و قابل باز شدن مجدد توسط هیچ کسی نیست. آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده از برجام خارج و خسارت‌های زیادی به ایران زده و آمریکا را مسئول خروج می‌کند و ایران در جایگاه خواهان قرار دارد و آمریکا باید پاسخگوی رفتار خلاف قانون ضد حقوق بین الملل و ضد ملت ایران باشد.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره شکست فشار حداکثری و پیام آن به بایدن گفت: پیام در واشنگتن صادر شده و مردم آمریکا و دنیا نظرشان را اعلام کرده‌اند.یک دولتی در آمریکا آمد و تمامی نرم‌های بین‌المللی را از بین برد. از ده‌ها معاهده بین‌المللی خارج و گردن کشی کرد و در گردن کشی خود هم بسیار بی پرده بود و مثال‌هایی را برای تاریخ روابط بین‌الملل این دولت عجیب و غریب آمریکا درست کرده که سال ها مورد تحلیل محافل آکادمیک خواهد بود.
 
وی افزود: آنچه در آمریکا رخ داد پیام بزرگی برای منطقه ما دارد و اینکه قمار بر خرید امنیت از روان پریشانی که جز به خون، سلاح و خون نمی‌اندیشند نتیجه‌ای جز این ندارد که تخم مرغ های خود را د سبدی می‌گذارید که قابل اطمینان نیست. برخی کشورهای محدود همسایه هستند که همچنان به فکر خرید امنیت هستند و دنبال لابی گری هستند. منطقه ما بحران زده است و زخم‌های متعددی خورده است و حکام کوته اندیشی که فکر می‌کنند امروز را به فردا برسانند به نتایج خود رسیده‌اند
 
خطیب زاده ادامه داد: کشورهای همسایه دستی که ایران دراز کرده و همسایگانی که در واشنگتن ترامپ و سرزمین‌های اشغالی آرامش را دنبال می‌کردند برگردند.
 
وی درباره روابط ایران و آمریکا گفت: دولت ترامپ در طی چند سال گذشته مسیر بسیار غلطی را رفته و فشار حداکثری به شکست حداکثری رسیده است. بعد از شهادت سپهبد سلیمانی ایران به عکس العمل‌های ضروری رو آورد. تنها زبان صلح و احترام به عزتمداری و مردم متمدن ایران جواب می‌دهد. هنوز وقت است از سیاست شکست خورده خود و میراث ضد بشری آمریکا و شارلاتان‌ها و ورشکسته‌ها که به دولت فعلی آمریکا مشورت می‌دهند برگردند و ما از نزدیک اقدامات و حرف‌های دولت آینده آمریکا را نگاه و بررسی می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: الان زود است که بگوییم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. 
 
وی همچنین گفت: ما تنها و تنها باید در داخل متکی باشیم و تنها و تنها راه حل ها در داخل است و اجازه دهیم مسیر منطقی تصمیم گیری جلو برود و خطرناک ترین این است که نگاه خارجی به سیاست خارجی داشته باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها