بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر؛

هشت نوجوان عربستانی در معرض اعدام هستند

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، دادستانی کل عربستان سعودی خواهان اعدام هشت متهم است که سنشان بین ۱۴ تا ۱۷ سال است.
کد خبر: ۱۲۸۲۰۴۷

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که به لیست اتهام محاکمه هشت تن در سال ۲۰۱۹ دست یافته که سن متهمان بین ۱۴ تا ۱۷ سال است.

براساس این گزارش، دادستانی کل عربستان خواهان اعدام این هشت تن به دلیل اتهاماتی در رابطه با اعتراضات است و به نظر می‌رسد متهمان نوجوان هستند و این نشان دهنده شکاف‌های عمیق و خطرناک در سیستم عدالت جنایی عربستان است.

در این بیانیه آمده است: تمام متهمان برای بیش از دو سال است که در حبس به سر می‌برند. همگی از منطقه الشرقیه عربستان هستند که بیشتر ساکنانش شیعه هستند.

به گفته دیده بان حقوق بشر، این افراد به اتهام تلاش برای برهم زدن بافت اجتماعی با شرکت در تظاهرات، سر دادن شعارهایی علیه دولت و تلاش برای ایجاد فتنه و دودستگی بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر مایکل بیگ، معاون‌ مدیر بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر گفت: اگر عربستان در اصلاح نظام عدالت جنایی جدی است باید مجازات اعدام برای افراد جانی زیر ۱۸ سال را ممنوع کند. مقامات سعودی باید ضمانت بدهند که هیچ کودک و نوجوان گناهکاری اعدام نمی‌شود.

براساس قوانین بین‌المللی از جمله توافق حقوق کودکان که عربستان عضو آن است، مجازات اعدام درباره کودکان و نوجوانانی که مرتکب جنایت شده‌اند، ممنوع است.

هنوز مقامات سعودی واکنشی به این گزارش نداشته‌اند. آن‌ها معمولا اسامی افرادی را که حکم قضایی علیه‌شان صادر شده، فاش نمی‌کنند. عربستان با انتقادات بین‌المللی درباره آزادی بیان و حقوق بشر مواجه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها