رسول خدا فرمودند: "علی جان! اصلا غضب نکن. وقتی غضب کردی، بشین و فکر کن و اگر به تو گفته شد از خدا بترس، بگو، چشم. سپس به حلمت مراجعه و به قدرتِ پروردگار فکر کن".
کد خبر: ۱۲۸۰۱۶۵

راه حل پیامبر اکرم (ص) برای مهار عصبانیت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان؛ 

علاقه به دنیا، عامل اصلی عصبانیت است

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه شهید آیت الله اشرفی اصفهانی و استاد حوزه در این مراسم معنوی، علاقه شدید انسان به دنیا و بدی ها را عامل اصلی عصبانیت، بیان کرد و گفت: یکی از راه های از بین بردن این علاقه، اجازه ندادن به ظهور آن در رفتار انسان است. انسان نباید به چنین علاقه ای اجازه جولان و بروز دهد؛ ضمن اینکه باید علایق معنوی مانند گریه برای امام حسین (ع) را اظهار نماید.

 

وی با بیان اینکه تجلی هر علاقه ای، آن را تشدید می کند، افزود: تجلی عصبانیت علاوه بر تشدید آن، موجب لطمه زدن به انسان و روابطش با دیگران می شود.

 

راه حل پیامبر برای مهار عصبانیت

استاد حوزه در ادامه راه حلی که پیامبر برای مهار غضب به امیرالمومنین (ع) نشان دادند، بیان کرد: "علی جان! اصلا غضب نکن. وقتی غضب کردی بشین و فکر کن و اگر به تو گفته شد از خدا بترس، بگو چشم. سپس به حلمت مراجعه و به قدرت پروردگار فکر کن". این سخن نشان می دهد برخلاف نظر عده ای، غضب ارادی نیست.

 

وی ادامه داد: روایت می فرماید "خوش به حال کسی که آنقدر مشغول خود است که فرصتی برای بررسی عیب دیگران ندارد". این روایت را هر روز با آهنگ ها و لحن های مختلف بخوانید و مانند یک قرص، میل نمایید.

 

انتقاد از برخی مذهبی ها

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به رفتارهای زشت و نامناسب برخی مذهبی ها که موجب تنفر عده ای از دین می شوند، هشدار داد: این گونه افراد نباید به خود اجازه قضاوت کردن نسبت به دیگران را بدهند. امام رضا (ع) در این باره می فرمایند "با کسی که خود را از همه بالاتر می داند، معاشرت نکنید".

وی در ادامه به رابطه غضب و جهل پرداخت و گفت: امام معصوم (ع) فرموده اند "از تبایع انسان های جاهل، این است که در هر حال به سمت غضب می روند". در همین ارتباط امیرالمومنین علی (ع) فرمودند: "شدت غضب موجب تغییر فکر انسان می شود به گونه ای که استدلال های خنده داری به ذهن او می آورد و فهمش را متلاشی می کند". برای فکر کردن در هنگام عصبانیت و جلوگیری از متلاشی شدن فهم باید تمرین کرد؛ از جمله اینکه انسان در درجات پایینِ غضب، آن را مهار کند و از شیطان به خدا پناه ببرد.

راه حل پیامبر اکرم (ص) برای مهار عصبانیت

غضب مانند آتش، جنگل وجود انسان را می سوزاند!

مسئول مرکز تخصصی تبلیغ با بیان اینکه غضب مانند آتش، جنگل وجود انسان را می سوزاند، بنابراین باید همیشه از آن استغفار کرد، افزود: عده ای می گویند چرا با وجود استغفار در شب قدر، آدم نشده ایم؟ وقتی فهرست گناهان این شخص را بررسی می کنیم، جای خالی عصبانیت و ناراحت شدن مشاهده می شود.

 

وی راهکار دیگر مقابله با عصبانیت را این دانست که انسان، هنگام آرامش درباره لحظات غضبناک شدنش فکر کند؛ همچنان که امام صادق (ع) می فرمایند "حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا؛ یعنی همه روزه نفس خود را بررسی کنید قبل از اینکه در قیامت بررسی شود".

 

خداوند دلسوزتر و مهربان تر از مادر است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: همیشه به این فکر کنید که صاحب انسان ها بالای سرشان است، بنابراین جلوی او سر بنده اش، فریاد نکشید. حتما مادرانی را دیده اید که وقتی به بچه شان تو می گویی، تا آخر عمر ناراحت هستند. حال تصور کنید خداوند که به مراتب دلسوزتر و مهربان تر از مادر است، چه رفتاری خواهد کرد!

وی غضب را امری عادی دانست که به محض بروز، گناهی بزرگ و بد می شود، گفت: عده ای از نظر ژنتیکی، غضبناک تر از دیگران هستند که باید با توکل به خدا جلوی عصبانیت خود را بگیرند. راهکارش این است: "اگر کسی ناراحتت کرد به خدا فکر کن و عصبانی نشو".

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها