سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین از فارس، هرچند بازار خودرو طی دو هفته اخیر شاهد قیمت های نجومی بود و قیمت خودروهای داخلی طی دو یا سه روز تا 25 میلیون تومان نیز بالا رفت، امروز کمی از التهاب بازار کاسته شده و قیمت خودروهای داخلی 3 تا 5 میلیون تومان کاهش یافته است.
بر این اساس، در بازار امروز قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس ۱۷۰ میلیون تومان، سمند سورن ۲۱۲ میلیون تومان، پژو 405 معادل ۱۶۸ میلیون تومان، پژو پارس TU5 معادل ۲۳۰ میلیون تومان و پژو پارس ۱۹۷ است.
همچنین هر دستگاه پژو 206 تیپ ۲ معادل 192 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 معادل ۲۲۲ میلیون تومان، پژو 206 صندوق دار ۲۱۵ میلیون تومان، رانا ۱۸۳ میلیون تومان و هایما S7 معادل ۶۳۲ میلیون تومان معامله می شود.
در عین حال هر دستگاه پژو 207 آی دستی ۲۵۶ میلیون تومان و پژو 207 آی اتوماتیک ۳۷۵ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود.
در بازار امروز قیمت سایپا 111 به ۱۰۴ میلیون تومان، سایپا 131 به ۹۵ میلیون تومان، سایپا 132 به ۹۶ میلیون تومان، تیبا 2 به ۱۱۸ میلیون تومان، تیبا صندوق دار به ۱۰۹ میلیون تومان و ساینا به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد گفت: قیمت خودرو در بازار امروز نسبت به روزهای گذشته کاهشی بوده به طوری که کمی جلوی شیب افزایش قیمتها گرفته شده و نسبت به دیروز نیز شاهد کاهش 3 تا 5 میلیون تومانی قیمتها هستیم.
وی با اشاره به التهابات بازار خودرو طی دو هفته اخیر، افزود: برای فروکش کردن این التهابات بهتر است نسبت به واردات خودروهای ارزان قیمت در حد 15 تا 20 هزار دلار از کشورهای دوست مانند روسیه، اقدام شود.
وی ادامه داد: مردم دنبال خرید خودروی ارزان قیمت هستند و در صورت واردات این خودروها شاهد شکلگیری رقابت در بازار خواهیم بود که در نهایت نرخ خودرو را در بازار کاهش میدهد.
موتمنی همچنین با تأکید بر اهمیت راهاندازی سامانه معاملات خودرو اتحادیه نمایشگاهداران خودرو برای مدیریت بازار گفت: در صورت فعال شدن این سامانه همه معاملات بازار خودرو در آن ثبت میشود و تعداد معاملات کل کشور قابل رهگیری خواهد بود.
وی تأکید کرد: از این طریق جلوی قیمتسازی گرفته میشود و کسی نمیتواند در بازار شیطنت کند.
مؤتمنی با بیان اینکه کنترل بازار خودرو به راحتی امکان پذیر است، افزود: قیمتها در بازار خودرو طی روزهای گذشته مصنوعی بود. هرچند شاهد نوسان نرخ دلار بودیم ولی رشدهای غیرقابل قبولی در بازار خودرو اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: قیمت خودرو در بازار طی دو تا سه روز از 5 تا 20 میلیون تومان افزایش یافت اما هیچ اتفاق خاصی نیفتاده بود که باعث این رشد قیمتها شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در ادامه با بیان اینکه در برخی موارد شاهد معامله چندین باره یک خودروی صفر کیلومتر در بازار هستیم،گفت: روز گذشته یک دستگاه پژو 2008 صفر کیلومتر مدل 99 در بازار معامله شد که 13 بار برای آن سند صادر شده بود، به عبارتی 13 مرتبه طی امسال خرید و فروش شده بود.
وی افزود: قیمت این خودرو دیروز 830 میلیون تومان بود که امروز به حدود 790 میلیون تومان رسیده است. در حالی که آخرین قیمت کارخانهای آن حدود 115 میلیون تومان بوده است.
وی تأکید کرد: برای مدیریت بازار خودرو باید خودروی ارزان قیمت به کشور وارد شود تا میزان عرضه در بازار به اندازه تقاضای خرید باشد.
احمد فرخی، یکی از فعالان بازار خودرو نیز گفت: قیمت خودرو در بازار امروز نسبت به روزهای قبل کمی کاهش داشته که البته همانطور که افزایش قیمتها دلیل خاصی نداشت، کاهش قیمتها نیز دلیل مشخصی ندارد.
وی با بیان اینکه طی دو هفته گذشته قیمتها در بازار خودرو به صورت مصنوعی بالا رفته بود، اظهار داشت: سایتهای فروش خودرو یکی از عوامل افزایش قیمتها هستند به طوری که طی روزهای گذشته مشاهده کردیم در مورد خودروی دنا پلاس توربو شارژ با وجود اینکه هنوز به مشتریان تحویل داده نشده، حوالههای فروش در این سایتها با قیمتهای بالا درج شد.
در پیچ و خم التهاباتی که بازار خودرو با آن روبرو است مردمی که برای خرید خودرو به وعده های مسئولان وزارت صنعت اعتماد کرده و از اول سال تاکنون برای خرید دست نگه داشته اند حالا با ابهامات بیشتری روبرو هستند، چرا که در ماه های گذشته به خواسته مدیران وزارت صنعت عمل کرده و خودرو نخریدند اما حالا با رشد بی رویه نرخ ها در بازار روبرو هستند. در عین حال نمی توانند به راحتی نسبت به خرید خودرو از کارخانه هم اقدام کنند و در نتیجه با بالارفتن هر روزه قیمتها، دستشان خالی تر از قبل است.
این وعده روز گذشته نیز از سوی معاون امور صنایع وزارت صنعت داده شد. صادقی نیارکی در این مورد گفت: در خروجی خودروسازان نسبت به گذشته در وضعیت خوب و رو به جلو هستیم. حداقل اینکه اگر تا ۳ ماه آینده بازار ثابت شود چه بسا ممکن است قیمت کاهش پیدا کند.
در این میان علاوه بر دست خالی مردم برای خرید خودرو، دست سازمان تعزیرات برای برخورد با گران فروشی در بازار نیز خالی است به طوری که رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه گرانفروشی یعنی تخلف، می گوید: مبنای قیمت خودرو، نرخ اعلامی شورای رقابت است. تا وقتی که در عرضه، سقف قیمت مشخص نشده و حدود قیمت تعیین نشده باشد نمیتوانیم اسم آن را گرانفروشی بگذاریم، هر چند که گرانفروشی لحاظ میشود.
به گفته وی، سازمان تعزیرات حکومتی دستش برای اعلام گرانفروشی بسته است، خودروساز و مردم از اختلاف قیمتها راضی نیستند، عدهای به عنوان دلال و واسطه بازار را مدیریت میکنند و سود اصلی به جیب آنها میرود.
در این شرایط که فروش خودرو با قرعه کشی هم نتوانست گره ای از بازار باز کند، باید دید دولت چه تدبیر جدیدی برای مدیریت بازار خودرو خواهد داشت.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
چون برای قطعات سامانه ندارید و قطعات خودرو هست که قیمت خودرو را تعیین می کند.
وقتی یکدست لنت 160 تومانی به قیمت 335 میرسد قطعا روی قیمت خودرو اثر می گذارد.
چاره راه ثبات قیمت ارز و تسویه بدهی های دولت با خودروساز و قطعه ساز است.