یک کارشناس بازار بورس اقدام مسئول دفتر رئیس جمهور در مصاحبه رسانه ای را اقدامی غیرحرفه ای عنوان کرد و افزود: این عمل باعث ریزش بورس و افزایش فشار فروش شد و در نتیجه تعادلی نسبی بازار را بر هم زد.
کد خبر: ۱۲۷۴۵۰۵
احمد جانجان، کارشناس اقتصادی و بازار بورس در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص وضعیت این روزهای بازار بورس گفت: وضعیت فعلی بورس با ندانم کاری های دولت و صدور آیین نامه و دستورالعمل های متضاد که پی در پی وضعیت را تغییر داد و همچنین نااطمینانی که در بازار سهام به وجود آورد، باعث ریزش شده است.

احمد جانجان با بیان این که مردم و در واقع اشخاص حقیقی که به تازگی وارد بورس شدند مقداری عجول هستند، افزود: به خاطر این که مردم در دوره های قبلی رشد را دیدند، انتظار دارند که سود کنند و برایشان قابل درک نیست که ممکن است در یک برهه زمانی وارد زیان کوتاه مدت شوند. به همین دلیل بازار وارد به لحاظ روانی دچار اخلال شده است که امیدواریم طی چند روز آینده با اقداماتی که حقوقی ها انجام میدهند، فشار فروش کاهش پیدا کند و جو روانی آرام بشود.

این کارشناس بازار بورس اضافه کرد: گویا از ابتدا قرار بوده است بورس را بازار را با استفاده اصلاح مواجه کنند و بعد در محدوده ای مجدد حمایت کنند و آن را تا پایان دولت در یک روند صعودی نگه دارند و به همان شکل آن را به دولت بعد تحویل بدهند. از طرفی یک هدف دیگر هم جذاب کردن قیمت دارا دوم است که دولت می‌خواهد آن را بفروشد. اما من فکر میکنم این کار بسیار زشتی بود؛ بهتر بود به جای استفاده از یک سری تخلف‌های آیین نامه‌ای و دادن گافهای بزرگ و مصاحبه کردن، در همان سقف قیمتی عرضه سهام را بیشتر می‌کردند و بازار با عرضه‌ی سهام کاهش پیدا میکرد، نه این که با رانت خبری عده‌ای سهام خود را بفروشند و مردم به این شکل متضرر شوند.

وی اظهار کرد: به دلیل سلب اعتماد سرمایه گذاران و عمل نکردن مدیران به وعده های قبلی خود و تشکیک مردم، یکی دو هفته قبل از عرضه دارا دوم و رسیدن موعد، دولتی ها شروع کردند به حرفای تضاد زدن و بحث با یکدیگر و مردم هم با دیدن چنین وضعیتی میترسند. از طرفی هم کارهای غلطی که سازمان بورس انجام داد از جمله کاهش یکباره سطح اعتبارات کارگزاری ها از 15 به 10 که به همراه آن کاهش سقف سرمایه گزاری صندوق های درآمد ثابت در سهام را هم در پی داشت. یعنی سقف صندوق ها را یکباره از 15 به 5 رساند که این کاهش ضربه بسیاری وارد کرد و فشار فروش وحشتناکی را به وجود آورد.

جانجان ادامه داد: مورد بعدی که وجود داشت این بود که خیلی از سهم ها با کاهش قیمت 20 تا 50 درصدی، آیین نامه برای انها اجرا نشد. طبق آیین نامه معاملاتی و قوانین و مقررات، هر سهمی که 20 درصد منفی بشود، باید توسط ناظر بسته شود و ناشر توضیخاتی را پیرامون آن ارائه بدهد. لذا این موارد باعث سلب اعتماد مردم شده است.

این کارشناس اقتصادی اقدام رئیس دفتر رئیس جمهور در مصاحبه ای نابخردانه و غیرحرفه ای دانست و اذعان کرد: جای تعجب و تاسف است زمانی که یک مسئول مملکتی در تلویزیون اعداد و ارقام را اعلام میکند و میگوید سطح حمایتی بازار یک میلیون و ششصد تا یک میلیون و هفتصد هزارتاست. قبل از مصاحبه ایشان، بازار به طور نسبی به یک تعادلی رسیده بود و در روز اول کاری و با وجود مصوبات خوبی که سازمان بورس ابلاغ کرده بود، فشار فروش به شدت کاهش پیدا کرد و شاخص فقط چیزی در حدود 30 تا 35 هزار تا منفی شد. در هیچ کجای دنیا فردی بدون تخصص اعداد را اعلام نمیکند. اما رئیس دفتر رئیس جمهور با گاف بزرگ و آشکار این کار را کرد و از فردای آن روز فشار فروش بیشتر شد و شاخص حدود 50 تا 60 هزار واحد، منفی شد و این حاصل ندانم کاری مسئولین است.

وی تاکید کرد: باید دید چه اتفاقی می‌افتد؛ چون قیمت دارا دوم طبق مصوبه سازمان بورس، بر اساس قیمت روز قبل از عرضه است. لذا در محدوده فعلی ممکن است به این اقدامات نابخردانه ای که دولت انجام داد و به وجود آمدن این بی اعتمادی، استقبال کمتری از دارا دوم به نسبت دارا یکم بشود. 

وی در خصوص این که امکان نزول شاخص تا چه محدوده ای وجود دارد گفت: محدوده یک میلیون و پانصد و هفت حمایت سنگینی دارد ولی ما انتظار نداریم که شاخص تا آنجا نزول پیدا کند. به دلیل این که بازگشت مجدد آن طول میکشد و باید در همین محدوده فکری به حال بازار کنند. این جو روانی و سلب اطمینانی که شده است، مردم را به نااطمینانی کشانده و باعث شده که دارایی های خود را به هر قیمتی بفروشند.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها