۱۳ عضو شورای امنیت مخالفت‌شان با درخواست آمریکا برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را ابراز کردند.
کد خبر: ۱۲۷۴۱۹۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، آمریکا روز جمعه به خاطر  پیشنهادش برای اعمال تحریم های بین المللی بر ایران و ابراز مخالفت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل بیشتر به انزوا کشانده شد. استدلال این اعضای شورای امنیت این بود که اقدام واشنگتن با توجه به این که در آن از یک روند توافق هسته‌ای استفاده می شود و آمریکا دو سال پیش از این توافق خارج شده است، فاقد اعتبار است.
 
با گذشت ۲۴ ساعت از اعلام آغاز بازه زمانی سی روزه(مکانیسم بازگردانی تحریم ها) برای بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی توسط مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، متحدان دیرینه این کشور که شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، روسیه، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت گرنادین ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس می شوند در نامه هایی مخالفتشان را ابراز کرده اند که رونوشت آن به رویت رویترز نیز رسیده است.
 
دیپلمات ها گفته اند بعید است روسیه و چین و بسیاری دیگر از کشورها این تحریم را بر ایران اعمال کنند. پمپئو دو باره روز جمعه به روسیه و چین هشدار داد و تهدید کرد که اگر از اعمال مقررات سازمان ملل علیه ایران خودداری کنند با اقدام آمریکا مواجه خواهند شد.
 
طبق روندی که واشنگتن می گوید آغاز کرده است، به نظر می رسد در نیمه شب به وقت گرینویچ (۸شب به وقت نیویورک) در ۱۹ سپتامبر، چند روز پیش از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل تمام تحریم های این سازمان دوباره( علیه ایران) اعمال شوند.
 
اگرچه، طبق قطعنامه ای که سند قانونی توافق هسته ای است(قطعنامه ۲۲۳۱)، شورای امنیت با توجه به این مخالفت شدید "نظرات کشورهای عضو را لحاظ خواهد کرد" و برخی دیپلمات ها می گویند روسای جلسه شورای امینت که اندونزی برای ماه آگوست و نیجر برای ماه سپتامبر است مجبور نخواهند بود پیش نویس یک قطعنامه را ارائه کنند.
 
پمپئو و همچنین برایان هوک نماینده پیشین آمریکا در امور ایران به نوعی اشاره کرده اند که واشنگتن از اندونزی و نیجر انتظار دارد پیش نویس یک قطعنامه را به رای بگذارند، گزینه دیگر برای آمریکا این است که این پیش‌نویس را خودش ارائه کند یا از جمهوری دومنیکن بخواهد این کار را کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها