در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

ایران از ارتباط مجدد با عربستان استقبال می کند

تحلیلگر مسائل منطقه درباره سفر نخست وزیر عراق به ایران گفت: نخست وزیر عراق می خواهد پیام هایی را از طرف ایران به عربستان ببرد چون ایشان روابطی صمیمانه با سعودی ها دارد.
کد خبر: ۱۲۷۱۹۵۹

عماد آب شناس تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با جام جم انلاین درباره سفر یک روزه وزیر امور خارجه ایران به عراق گفت: ابتدا بحث هماهنگی ها مطرح است. در عراق ماجرایی وجود دارد که همه نخست وزیر ها با آن روبرو هستند و آن مساله اولین سفر است که به ایران یا عربستان سعودی خواهد بود و مساله مقصد مهم است. تاثیر ارتباطات نخست وزیر بر همین اساس است و این سفر می تواند نشان دهنده نوع ارتباطات نخست وزیر و تمایلات سیاسی او باشد. برای اینکه این چالش برای آقای کاظمی حل شود مشاورین او پیشنهاد داده اند ایشان ملاقاتی با آقای ظریف داشته باشد و هماهنگی ها انجام شود تا گفته شود این ملاقات ها بوده و فاصله ای برای این ملاقات ها در نظر گرفته شده و سپس به ایران خواهند آمد دلیل این ماجرا در کل چنین چیزی است.
 
وی در ادامه این سوال تصریح کرد: ایشان نیز می خواهد پیغام هایی را از طرف عربستان به ایران بیاورد و همچنین پیام هایی را از طرف ایران به عربستان ببرد چون ایشان روابطی صمیمانه با سعودی ها دارد. ما نمی توانیم گزینه های موجود را کنار بگذاریم همه این بحث ها مطرح است.
 
ابشناس افزود: دولت آقای روحانی از زمان شروع به کار تا به امروز تلاش زیادی کرده است تا با دولت عربستان پای میز مذاکره بنشیند. متاسفانه مشکل اصلی از طرف ایران نیست و از طرف عربستان سعودی است. هیات حاکمه امروز عربستان تندروهای سیاسی و مخالف ایران هستند و قدرت را در دست گرفته اند آنها از ابتدای شروع به کار خصومت با ایران را به عنوان هدف خود قرار داده اند.
 
او ادامه داد:  آنها تصور می کردند با آمدن آقای ترامپ موقعیتی قوی تر خواهند داشت ولی امروز با وجود ترامپ حتی موقعیت در داخل آمریکا نیز ضعیف شده است چه برسد به جهان و شاید آنها از بابت موضع خود را تعدیل کرده باشند در صورتی که اینطور باشد ایران با آغوش باز از گفتگو با همسایگان خود استقبال می کند و حتی رهبری نیز این مساله را مطرح کرده اند و گفته شده دولت باید به این سمت و سو برود. ما تا ابد در منطقه همسایه هم هستیم و نمی توانیم با هم دشمن باشیم.
 
وی در پاسخ به این سوال،  آقای کاظمی قدرت لازم برای برقرار کردن آشتی بین ایران و عربستان را دارد؟ اظهار کرد: در حال حاضر میانجی گرهای زیادی به میدان آمده اند و از عمان تا کویت و جدیدا عراق تلاش های زیادی انجام داده اند همانطور که گفتم وجود اراده در طرف مقابل مهم است شاید عربستانی ها بخواهند این موقعیت را به آقای کاظمی ببخشند البته این قطعی نیست ولی اگر این چنین باشد قطعا ایران استقبال خواهد کرد چون برای ایران مهم نیست میانجی چه کسی باشد. مهم این است که اختلافات حل و فصل شود.
 
این تحللیگر مسائل منطقه درباره دیدار های طرف ایرانی و عراقی گفت: معادلاتی سیاسی داخل عراق وجود دارد و سیاستمداران عراقی ناچار به رعایت این مسائل هستند و نمی توانند بدون مراعات این مسائل در عراق فعالیت کنند. اکثریت مجلس عراق امروز در اختیار احزاب و گروههایی است که با جبهه مقاومت هم سو هستند و طبیعتا هم سویی با ایران وجود دارد. نخست وزیر عراق بدون موافقیت این طیف نمی تواند تحرک مثبتی داشته باشد. حتی ماندن در قدرت منوط به حمایت و کمک این نمایندگان است. از سویی عراق فعلا کشوری اشغال شده است و آمریکایی ها بر عراق تسلط دارند. عراق از نظر اقتصادی به آمریکا وابسته است. حساب فروش کل نفت عراق در آمریکا است و پرداخت پول مردم عراق به موافقت خزانه داری آمریکا وابسته است.
 
او در پاسخ به این سوال، ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس به طور واضحی موضع آمریکا و ترامپ را نشان می دهد مکث دولت عراق برای چیست؟ تاکید کرد: معادلاتی در عراق وجود دارد ما نمی توانیم تصور کنیم همه جناح هیا سیاسی عراق با حشد الشعبی و جبهه مقاومت هم سوء هستند. به هر حال بخشی از کردها وابستگی زیادی به حمایت آمریکایی ها دارند. در مورد اهل تسنن نیز نگرانی از قدرت گرفتن شیعیان وجود دارد این دو گروه گمان می کنند وجود آمریکا در عراق می تواند تعادلی در قدرت بیافریند. از این رو ماجرای ترور از طرف تمام گروههای سیاسی عراق محکوم نشد. حتی از روی حسادت موفقیت حشد الشعبی در نابود کردن داعش وجود دارد و در مناسبت های مختلفی خودنمایی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
۰
۰
ای کاش یک روز از ارتباط مجدد با تمام جهان استقبال میکردیم ....

نیازمندی ها