تجزیه و تحلیل های اقتصادی نشان می دهد که پاندمیک کرونا در جهان باعث خسارت بسیار سنگین اقتصادی به سراسر جهان شده و افراد بسیار زیادی را هم بیکار کرده است.
کد خبر: ۱۲۷۱۲۰۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، تجزیه و تحلیل های اقتصادی بر مبنای داده های مختلف حاکی از آن است که پاندمیک کرونا احتمالا تا امروز سه تریلیون و 800 بیلیون دلار به کل اقتصاد جهان در زمینه های گوناگون خسارات سنگین و شدید وارد کرده است.

انجام چنین تجزیه و تحلیلی نخستین تلاش موثر برای شناسایی و تحلیل خسارت های اقتصادی پاندمیک کروناست. نتیجه جامع این تحقیقات از سوی دانشگاه سیدنی و بر اساس بررسی مدل های گوناگون اقتصادی ارائه شده است.

یکی از بخش های پردرآمد اقتصادی که بابت پاندمیک کرونا به شدت خسارت خورده است بخش «صنعت سفر» است. لغو پروازها که در نتیجه اعمال محدودیت های پروازی در سراسر دنیا است باعث خسارت شدید به شرکت های هواپیمایی مختلف و حتی ورشکست شدن برخی از آنها شده است. بسیاری از کشورها در اوج پاندمیک کرونا مرزهای خود را بستند.

به ویژه در آسیا، اروپا و ایالات متحده تعداد سفرها به شدت فروکش کرده و درآمدهای برخی از شرکت های هواپیمایی به صفر رسیده است.

محققان اقتصادی دانشگاه سیدنی بر اساس مدل های مختلف اندازه گیری، از دست رفتن اتصال جهانی را که در نتیجه قطع سفرهای هوایی است را یک معضل جدید معرفی می کنند که خود پدید آورنده «ویروس اقتصادی» است. متعاقبا این ویروس اقتصادی سبب اختلالات اساسی و شدید در بخش های تجارت، جهانگردی، انرژی و دارایی شده است.

با ادامه قرنطینه و اعمال محدودیت های تاثیرگذار بر اقتصاد این میزان از خسارات های مختلف افزایش هم خواهد یافت. اما تلاش برای برطرف کردن سریع این خسارت ها می تواند حتی به نتایج بدتری هم منتج شود. برطرف کردن خسارت های شدید و سنگین اقتصادی پاندمیک کرونا مدت مدیدی نیاز دارد.

البته پاندمیک کرونا تاثیرات مثبتی هم داشته، از جمله اینکه کاهش انتشار گازهای گلخانه روح تازهی به زمین بخشیده است. انتشار گازهای گلخانه ای در تمام طول بشریت معضلی اساسی برای تمامی تاریخ بشر بوده است اما در طرف دیگر معادله خسارت های بسیار سنگین اقتصادی وجود دارد که بسیار خانمان برانداز است.

«شوک اشتغال» هم اکنون در سراسر جهان احساس می شود بسیاری از صنعت های ریز و درشت زمین گیر شده اند که این منتج به خسارات سنگینی شده است. بخشی از این خسارت ها به بیکار شدن نیروی کار برمی گردد.

بحران اقتصادی همانند یک ویروس عمل می کند. پیش می رود و در دیگر بخش ها در هم تنیده می شود و به این ترتیب حجم بسیار بیشتری پیدا می کند.

در آمریکا و بریتانیا بیکاری ناشی از تعطیلی بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی بیکاری بی سابقه ای را رقم زده است و از سویی دیگر تولید ناخالص داخلی برخی از کشورهای جهان همانند آلمان نیز به شکل بسیار چشمگیری کاهش یافته است که می تواند این قدرت های اقتصادی را با معضلات گوناگونی در سال های آینده روبرو کند.

بیش از 147 میلیون دلار در سراسر دنیا بیکار شده اند.

این شوک های قابل توجه فعلا راه حلی ندارد.

علاوه بر این شوک های اقتصادی بعدی احتمالاً بر کمیت و کیفیت شغل تأثیر می گذارد و همچنین بر گروه های آسیب پذیر نیز تأثیرگذار است، مانند کارگران مهاجر و افراد ماهر که ممکن است با برنامه های کاری مجازی سازگار نشوند.

همچنین احتمالاً شکاف های ثروت و درآمد جهانی که در حال حاضر وجود دارد گسترش یافته و به طور بالقوه سیستم های بهداشت و درمان را در کشورهایی با درآمد پایین با مشکلات زیادی مواجه می کند.

در ماه آوریل دبیرکل سازمان بهداشت جهانی یعنی دکتر تدرو آدانوم گفت که این ویروس چیزی بیش از یک بحران بهداشتی نیست.

وی گفت: «همه ما از عواقب عمیق اجتماعی و اقتصادی بیماری همه گیر آگاه هستیم. عواقب اقتصادی که در مطالعه جدید مشخص شده نتیجه اقدامات متقابل از قبیل کاهش فشار و افت جهانی در مصرف و تولید است. زنجیره های بین المللی موجود در اقتصاد این این فشارها را تشدید می کند.»

مؤلفان نوشتند كه اصول اساسی در زمينه راهبردها برای کنترل همه گیر اقتصاد جهان به طور مستقیم بر روی نقاط قوت اقتصاد جهانی کار می کنند.

اروپا ، آمریكا و چین بیشترین خسارات اقتصادی را در پی بحران کرونا متحمل شده اند.

محققان توضیح دادند با این وجود تأثیرات غیرمستقیم از طریق زنجیره های عرضه بین المللی منتقل می شود و در کل اقتصاد جهان احساس می شود.

هم اکنون نزدیک به سه میلیارد از جمعیت کره زمین باید قرنطینه شوند و یک میلیارد نفر نیز در هند ایزوله شده اند.

در سطح بین المللی ، ممنوعیت حمل و نقل گسترده ای اعمال شد و مسیرهای پرواز به حالت تعلیق در آمد.

این امر مشاغلی را که به شدت وابسته به تجارت هستند  از جمله تجهیزات تخصصی تولید و مراقبت های بهداشتی  تحت تأثیر قرار داد.

برای این مطالعه در مورد تاثیرات اقتصادی پاندمیک کرونا ، 38 منطقه در جهان و 26 بخش صنعت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

کشورها و مناطق مختلف به طرق مختلف تحت تأثیر قرار گرفتند؛ به عنوان مثال کشورهای عضو اوپک درآمد خود را از دست دادند زیرا به دلیل کاهش استفاده جهان از حمل و نقل ، مقدار زیادی نفت استخراج نمی شد.

کشورهای کم دستمزد مانند چین و هند از نظر خسارت اشتغال ایستادگی می کنند زیرا مردم کمتر خریداری می کردند و نرخ تولید کاهش می یافت.

ارزیابی تأثیرات کل کرونا در سطح بخش نشان می دهد که حمل و نقل و جهانگردی بیشتر از هر بخش دیگری دچار خسران و زیان شده اند.

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) تخمین زده است که درآمدهای جهانی می تواند بیش از 44 درصد کمتر از آمار سال 2019 در بخش حمل و نقل باشد.

محققان دریافته اند که میزان قابل توجهی از تأثیرات احتمالی آن در خرده فروشی و عمده فروشی و همچنین بخش خدمات تحت تأثیر قرار گرفته است.

این شامل خدمات تجاری در زنجیره های تأمین صنایع گردشگری ، سرگرمی و خدمات شخصی است.

این یافته ها در ژورنال علمی بین المللی PLOS ONE منتشر شد.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها