در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

الکترال تعیین کننده انتخابات امریکا است

تحلیلگر مسائل امریکا درباره پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات پیش رو گفت: ترامپ شخصیتی غیر قابل پیش بینی دارد مهمترین هدف او امروز رای آوری است ولی اینکه بعد از رای آوری چه هدفی دارد و چه برنامه ای خواهد داشت مشخص نیست.
کد خبر: ۱۲۷۰۱۴۰

علیرضا محرابی تحلیلگر مسائل امریکا در گفت و گو با جام جم انلاین درباره انتخابات نوامبر  2020 با توجه به عملکرد دونالد ترامپ گفت: انطور که مشخص است انتخابات در آمریکا تجمیع چند موضوعیت است. یکی اینکه هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان آمریکایی تحت تاثیر سیاست خارجی کشور و موضوعات داخلی کشور خود قرار دارند از طرفی لابی های قدرت و ثروت نقش کلیدی و مهمی در این مرحله بازی می کنند. همچنین مساله کارت الکترال که 537 نفر از نمایندگان کنگره آمریکا هستند و این کارتها تعیین کننده است که اگر اختلاف رای بین دو کاندیدا مشخصا حتی تا ده میلیون رای باشد این کارتها می توانند تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: ترامپ در دوره اول رای نزدیکی به هیلاری کلینتون داشت و با رای شکننده ای به کاخ سفید راه پیدا کرد. به نظر می رسد، در این دوره با توجه به افت آرا او رقابتش با جو بایدن رقابتی نزدیک باشد. بایدن باید بتواند در فضای ایجاد شده که کشور متاثر از موضوعات متعددی است از این شرایط بهره برداری لازم را داشته باشد و از حوزه رقیب جذب رای کند. اما لابی صهیونیست علاقه دارد ترامپ مجددا انتخاب شود تا کاخ سفید همچنان به تل آویو کمک کند. محصول این دو وضعیت تعین کننده خواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قدرت کارت های الکترال و لابی صهیونیستی بیشتر از افرادی مثل باراک اوباما هستند که حمایت بایدن را در انتخابات دارند تصریح کرد: ما این وضعیت را در رقابت بین بوش و الگور نیز داشتیم. الگور دموکرات چند میلیون رای بیشتر نسبت به بوش جمهوری خواه داشت ولی کارت الکترال بوش را به کاخ سفید هدایت کرد. استنباط من این است که بین بایدن و ترامپ نیز چنین اتفاقی رخ می دهد چون سناتورها و نمایندگان از رژیم صهیونیستی تاثیر می پذیرند مگر اینکه اتفاق خاصی برای بایدن و ترامپ رخ بدهد و اختلافات را بالا ببرد در حال حاضر فاصله اندک است. بایدن باید بتواند در طول سه ماه آینده از فضا استفاده کند.

محرابی در پاسخ به این سوال، اگر ترامپ مجددا وارد کاخ سفید شود مشکلات بین ایران و آمریکا به چه مرحله ای ورود می کند؟ تصریح کرد: ترامپ شخصیتی غیر قابل پیش بینی دارد مهمترین هدف او امروز رای آوری است ولی اینکه بعد از رای آوری چه هدفی دارد و چه برنامه ای خواهد داشت مشخص نیست. البته این رفتار محصول نوع نگاه ما است هر دو گزینه موثر هستند. از این نظر نمی توان پیش بینی دقیقی داشت و فقط می توان حدس زد.

تحلیلگر مسائل امریکا با اشاره به اینکه رای اوری جو بایدن باعث خوشحالی ایران می شود تاکید کرد: در مقابل آمریکا هرگز نباید خوشحال بود. شهید بهشتی همیشه این جمله را داشتند که آمریکا قابل اعتماد نیست. آمریکا به دنبال منافع خود است. در ارتباط با عربستان نفت این کشور را می برد. آمریکا در مذاکره با ایران نیز به منافع خود توجه دارد ولی آمدن بایدن ناگزیر تیم سیاست خارجی این کشور را به سمت برجام می آورد. این گزینه مطلوب تری برای ما است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها