موضوع فساد نه تنها در ایران، بلکه در همه دنیا به‌عنوان یکی از معضلات اصلی مطرح است؛ اما متاسفانه در ایران ابعاد گسترده‌ای از لحاظ کمی و کیفی پیدا کرده و باعث شده مردم حساسیت ویژه‌ای به آن پیدا کنند.
کد خبر: ۱۲۶۹۸۷۵

همین مساله گاهی به دلیل بزرگ‌نمایی که به خاطر رقابت‌های جناحی و گروهی صورت گرفته، موجب بی‌اعتمادی نسبت به دست‌اندرکاران و فاصله گرفتن مردم و مسوولان می‌شود.

در سخنان دیروز رهبر انقلاب، موضوع پیشگیری از وقوع جرم نیز مطرح بود. در این زمینه باید فعالیت شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم، مقداری بیشتر و حضورش نمایان‌تر شود؛ چرا که صرف مبارزه قضایی با مساله فساد، فایده‌ای ندارد بلکه باید از وقوع آن پیشگیری شود.

این پیشگیری را می‌توان از طریق وضع قوانین مناسب و تقویت نهادهای نظارتی انجام داد و در این ارتباط هم آموزش‌های لازم به مسوولان، کارکنان و مردم داده شود و با توجه به آموزه‌های علمی در دانشگاه‌ها بتوانیم از این فساد جلوگیری کنیم.

در ادامه و در مواردی که وقوع جرم قابل پیشگیری نباشد، نوبت به مبارزه قضایی و پیگیری کیفری می‌رسد که طبعا باید بدون توجه به برخی رودربایستی‌ها و مصلحت‌اندیشی‌های نابجا با هر کسی و در هر مقام و موقعیتی که در فساد دست دارد، مقابله شود.

موضوع بعدی، سرعت است. اگر مبارزه با فساد و رسیدگی‌های قضایی را به تاخیر بیندازیم، این ماجرا فایده چندانی ندارد، زیرا عدالتی که با تاخیر انجام شود در حکم عدم اجرای عدالت است.

در ضمن باید در همین رسیدگی‌ها، از تبلیغاتی کردن و استفاده از آن برای کوبیدن رقیب اجتناب کرد. گاه مطالبی مطرح می‌شود که مبارزه با فساد اقتصادی، موجب ناامیدی فعالان اقتصادی می‌شود؛ اما این سخن درستی نیست، هر چند اگر مبارزه بد انجام شود، ممکن است شاهد ناامیدی فعالان اقتصادی باشیم و طبعا این موضوع می‌تواند عامل منفی در تشویق افراد به حضور در فضای کسب و کار باشد و اگر درست اجرا شده و با رعایت موازین باشد، بزرگ‌ترین حمایت از افرادی است که فعالیت اقتصادی سالم دارند، چراکه اصل فعالیت اقتصادی سالم بر مبنای رقابت سالم است. اما فردی که فاسد می‌شود معمولا این قواعد بازی را به‌هم زده و عملا راه را برای فعالان اقتصادی می‌بندد.

البته در کنار بحث مبارزه با فساد اقتصادی، فساد اداری هم مطرح می‌شود و باید افرادی که برای کار اداری انتخاب می‌شوند،، درستکار بوده و از سوی دیگر هم نظارت کامل در این ارتباط برقرار باشد و حمایت لازم از افرادی که امروز اصطلاح سوت‌زنان در مورد آنها اطلاق می‌شود و موارد فساد را گزارش می‌دهند، انجام شود تا در صورت صحت ادعای آنها، مورد حمایت و حتی تشویق قرار گیرند.

حسین میرمحمدصادقی - استاد دانشگاه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها