موقعیت ایران در همسایگی بزرگترین کانون تولید مواد مخدر معضلات بسیاری را برای کشورمان از منظر قاچاق و سو مصرف مواد مخدر داشته است در عین حال جمهوری اسلامی ایران به دلیل حجم بالای اقدامات چشم گیر خود در حوزه پناهندگان و مقابله با مواد مخدر از شرکای اصلی سازمان ملل متحد محسوب میشود.
کد خبر: ۱۲۶۹۲۷۰
اثر تحریم ها بر مبادلات بین المللی مبارزه علیه مواد مخدر / ایران به تعهد اخلاقی و دینی خود در مبارزه عمل میکند
 
دکتر امیرعباس لطفی مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین تاثیر تحریم ها را در زمینه همکاری های بین المللی مبارزه با مواد مخدر شرح داد و بیان کرد: «همکاری های بین المللی در عرصه مبارزه با مواد مخدر یکی از سرفصل های اصلی همکاری های بشر دوستانه در حوزه سازمان ملل متحد محسوب میشود و این عرصه باید عاری از برخورد گزینشی، یک جانبه گرایی و نیز تحریم ها باشد اما متاسفانه باید عنوان کنیم که حوزه همکاری های بین المللی متاثر از برخورد های سیاسی و تحریمهای یک جانبه برخی کشورها است. ولی این در عزم واراده ایران خللی وارد نمیکند و ما بر اساس رسالت دینی اخلاقی و انسان دوستانه خود و پایبندی به تعهدات بین المللی در این مبارزه کوتاهی نخواهیم کرد و این راه را ادامه خواهیم داد».

مدیر کل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از توجه سازمان ملل به اقدامات ایران خبر داد و اظهار داشت: «حجم اقدامات ایران به حدی است که مدیران اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد بارها از جمهوری اسلامی به عنوان پرچمدار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر یاد کرده اند. بنا بر تایید سازمان ملل متحد سالانه بیش از 70 درصد کشفیات مواد افیونی در جهان توسط ایران صورت میگیرد و در سال 98 جمهوری اسلامی موفق به کشف بیش از 950 تن انواع مواد مخدر شده که این رقم در تاریخ مبارزه 40 ساله کشورمان با این معضل جهانی بی سابقه بوده است».
 
 
اثر تحریم ها بر مبادلات بین المللی مبارزه علیه مواد مخدر / ایران به تعهد اخلاقی و دینی خود در مبارزه عمل میکند
 
 
لطفی امضای یادداشت تفاهم های متعدد بین ایران و کشورهای مختلف را مهم و پرسود دانست و اعلام کرد: « ما با حدود 40 کشور یادداشت تفاهم داشتیم و توافق نامه امنیتی داریم. این یادداشت تفاهم ها در زمینه مسائلی مانند انتقال محکومین و استرداد مجرمین کاربرد دارد. درصورت نیاز با این کشورها از طریق اینترپل و پلیس مواد مخدر درخواست استرداد و انتقال میکنیم. آنها نیز بر اساس این توافقات با ما همکاری میکنند».

وی منتفع اصلی مبارزات جمهوری اسلامی ایران را طرف غربی دانست و عنوان کرد: « با وجود اینکه هدف اصلی ترانزیت مواد مخدر بازارهای پرسود کشورهای غربی هستند و این کشورها به عنوان طرف اصلی این مبارزه بین المللی جمهوری اسلامی منتفع میشوند، در عین حال کمترین مشارکت را در تامین هزینه های این مبارزه به عمل آورده اند».

امیرعباس لطفی ابتکار سه جانبه میان کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان را اتحاد مناسبی برای کنترل قاچاق مواد مخدر در منطقه خواند و گفت: «ایران مبتکر این اتحاد بوده و سازمان ملل نیز با ما در این زمینه همکاری کرده است. این واحد برنامه ریزی مشترک به عنوان بازوی اجرایی این اتحاد سه چانبه در تهران مستقر است و ما به دفعات میزبان وزرای مربوطه و کارشناسانی از افغانستان و پاکستان در تهران بوده و هستیم».

مدیر کل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از پایان چهارمین دوره برنامه های مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد خبر داد و شرح داد: «این دفتر از سال 1999 در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد و همکاری خود را با ایران شروع به کار کرد. در حال حاضر در پایان بیستمین سال همکاری های خود هستیم و انشالله از سال بعد دور پنجم این همکاری ها آغاز خواهد شد».

وی در ادامه افزود: «موضوع مواد مخدر از موضوعات اصلی همکاری ما با سازمان ملل متحد است. این موضوع یکی از 5 اولویت مورد اشاره سازمان ملل متحد در سند جامع همکاری های توسعه سازمان ملل متحد با جمهوری اسلامی ایران است. در این سند تاکید شده که سازمان ملل متحد از تلاش های ایران در حوره مواد مخدر حمایت میکند».

لطفی محورهای اصلی گفتگوهای بین المللی را ارائه گزارشی از اقدامات تاثیرگذار و وسیع ایران دانست و عنوان داشت: « در این گفتگوها بر کوتاهی کشورهای غربی در مشارکت و حضور تاثیرگذار در این عرصه و لزوم حمایت از اقدامات جمهوری اسلامی ایران تاکید میکنیم و لزوم ارائه کمک های فنی و تجهیزاتی و مشارکت با ایران را در این روند شرح میدهیم».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها