سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید و احتمال آبگرفتگی معابر و برخورد صاعقه در برخی مناطق طی امروز شنبه (۱۷ خرداد ماه) هشدار داد.
کد خبر: ۱۲۶۸۳۷۰

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق امروز (۱۷ خردادماه) برای شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان، ارتفاعات شرقی تهران، فردا (۱۸ خردادماه) برای استان‌های گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مازندران، ارتفاعات تهران و دوشنبه (۱۹ خردادماه) برای استان‌های هرمزگان، ارتفاعات غرب اصفهان و شرق چهار محال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس حاکمیت این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و برخورد صاعقه وجود دارد بنابراین نسبت به اجتناب از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و محدودیت در صعود به ارتفاعات توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به وزش باد شدید هشدار داده است. بر این اساس وزش باد شدید با احتمال خیزش گرد و خاک امروز (۱۷ خردادماه) در استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر، شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قزوین، البرز، تهران، سمنان، شمال مرکزی، قم، شمال و شرق اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، شرق کرمان، سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، فردا (۱۸ خردادماه) در استان‌های خوزستان، بوشهر، شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قزوین، البرز، تهران، سمنان، شمال مرکزی، قم، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و دوشنبه (۱۹ خردادماه) در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، نیمه شمالی اصفهان، جنوب تهران، قم، مرکزی دور از انتظار نیست.

در این شرایط جوی احتمال آسیب به سازه‌های موقت و کاهش دید و کیفیت هوا وجود دارد و سازمان هواشناسی محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و انجام سایر اقدامات پیشگیرانه را توصیه می‌کند.

همچنین در ادامه هشدار سازمان هواشناسی آمده‌است: امروز (۱۷ خرداد ماه) در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال سمنان شاهد کاهش محسوس دما به‌طور متوسط ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد خواهیم بود. در چنین شرایطی اتخاذ تمهیدات لازم در مراقبت از محصولات کشاورزی و باغداری، گلخانه‌ای، مرغداری‌ها و ... توصیه‌ می‌شود.

وزش باد و متلاطم شدن دریاها

براساس هشدار سازمان هواشناسی متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج بین 1.5 تا 2.5 متر طی امروز (۱۷ خرداد ماه) در سواحل شرقی دریای خزر در استان گیلان، سواحل مازندران و گلستان و افزایش ارتفاع موج و وزش باد نسبتا شدید در سواحل شرقی خزر دور از انتظار نخواهد بود همچنین افزایش ارتفاع موج و وزش باد نسبتا شدید در خلیج فارس و متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج بین 1.5 تا 2.5 متر و در نواحی مرکزی خلیج فارس تا ۳ متر پیش‌بینی می‌شود.

در چنین شرایط جوی احتمال غرق شدن قایق‌های کوچک و شناورهای سبک وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود از هرگونه تردد قایق‌های سبک و تفریحی و شنا کردن در دریا ممانعت و تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی اتخاذ شود.

زمانی که سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها