jamejamonline
اقتصادی اقتصاد ایران کد خبر: ۱۲۶۷۴۸۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹  |  ۱۰:۱۶

با اتمام مهلت ترخیص خودروهای دپو شده، اگر زمان تمدید شود ولی وزارت صمت تصمیمی در رابطه با بازکردن ثبت سفارش برای خودروهایی که فاقد ثبت سفارش نگیرد، حدود ۱۱۰۰ دستگاه متروکه خواهد شد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، از مجموع ۱۲ هزار و ۲۶۱ خورویی که در سال‌های اخیر در گمرک و بنادر توقیف و مجوز خروج نداشتند، ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش است که ظاهرا بخشی از آنها هنگامی وارد شده که در جریان تغییر ضوابط فنی واردات خودرو و تحولات ارزی، ‌ثبت سفارش ممنوع شده و دیگر امکان ترخیص برای این دست خودروها وجود نداشته است.
 
اما طی مرحله اول تعیین زمان برای ترخیص خودروهای دپو شده در مصوبه دی ماه ۱۳۹۷ که تا نیمه تیرماه سال گذشته طول کشید، اقدامی برای این دست خودروها نشد، تا اینکه بار دیگر با موافقت دولت در پایان بهمن ماه ۱۳۹۸ مهلت سه ماهه‌ای برای ترخیص ۵۱۰۸ دستگاه مانده در گمرک تعیین شد ولی در این مدت نیز ۳۷۱۹ دستگاه امکان خروج پیدا نکردند که ۱۱۰۰ دستگاه همین فاقد ثبت سفارش ها هستند.
 
این در حالی است که پیش‌تر ارونقی- معاون فنی گمرک ایران - گفته بود که "برای ترخیص خودروهای فاقد ثبت سفارش لازم است وزارت صمت نسبت به بازکردن ثبت سفارش اقدام کند"، اما آنچه گذشت نشان از این موضوع نداشت و مکاتبات صورت گرفته در وزارت صمت حاکی از آن بود که تفاهمی در این رابطه وجود ندارد و تاکید بر این است که در مصوبه دولت نیز اشاره‌ای به موضوع ثبت سفارش نشده است.
 
اکنون از ۳۷۱۹ دستگاهی که در گمرک باقی مانده، ۲۴۷۱ دستگاه برای ترخیص هیچ نیازی به تمدید زمان مصوبه ندارند ولی برای ۱۲۴۸ دستگاه دیگر باید با تمدید زمان از سوی دولت ترخیص شود که از بین آنها ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش هستند و به گفته معاون فنی گمرک در صورتی که وزارت صمت برای ثبت سفارش آنها کاری نکند، عملا ترخیصی صورت نخواهد گرفت.
 
در این شرایط با عدم ترخیص خودروهای فاقد ثبت سفارش، راه باقی مانده متروکه اعلام شدن آنها از سوی گمرک و تحویل به سازمان اموال تملیکی است که این سازمان نیز احتمالا آنها را به شرط صادرات در مزایده‌های عمومی مطرح و در صورت عدم فروش، صادرات خواهد کرد.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

شیوع ویروس کرونا طی شش ماه اخیر باعث شده حدود 80 درصد مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند و با مسائلی چون تعدیل نیرو، کاهش تولید یا افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و گاهی میزان موجودی آنها در انبار افزایش یابد.

باید به تغییر نسخه اندیشید

باید به تغییر نسخه اندیشید

آنچه امروز در عرصه اقتصاد ایران می‌گذرد نشان‌دهنده و حکایتگر وجود مشکلی ساختاری و ساختی در اقتصاد کشور است،‌ مشکلی که رفع آن فقط از طریق بازطراحی بنیادین و انقلابی این اقتصاد و تغییر نسخه کلان حاکم بر آن امکان‌پذیر است.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر