سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفتگو با جام جم آنلاین:

ماجرای غرق شدن تعدادی افغان در رودخانه هریرود توطئه است

تحلیلگر مسائل شبه قاره درباره غرق شدن تعدادی از افغان ها در رودخانه هریرود گفت: ایران و افغانستان باید هیات مشترکی تشکیل بدهند و این هیات اجازه ورود به خاک ایران را داشته باشند و بررسی کنند و به طور متقابل هیات ایرانی نیز چنین اختیاراتی داشته باشد و نتیجه نهایی توسط این هیات گرفته شود.
کد خبر: ۱۲۶۶۷۷۳

پیر محمد ملازهی تحلیلگر مسائل شبه قاره در گفت و گو با جام جم انلاین، درباره جان باختن تعدادی از افغان ها در رودخانه هریرود که در مرز بین ایران و افغانستان است گفت: ابهامات زیادی در این ماجرا وجود دارد. دو ادعا مطرح است یکی از این ادعاها توسط افغانها و کسانی که از این حادثه نجات پیدا کردند مطرح شده است. عده ای در مصاحبه می گویند در ایران دستگیر شدند و سپس آنها را مجبور کردند که وارد رودخانه بشوند و تعدادی غرق شدند و تعدادی نجات پیدا کردند. در این سوی ماجرا، ایران چنین ادعایی را از اساس دروغ می داند و عقیده دارد این اتفاق در منطقه مرزی افغانستان رخ داده است.
 
وی در ادامه افزود: مساله تا اینجا روشن نیست و هنوز در مرحله بیان دو ادعای متضاد است. فرمانده مرزبانی منطقه در ایران اعلام کرد که هیاتی را برای رسیدگی به مساله تشکیل داده است و اگر بخواهیم قضاوتی منصفانه داشته باشیم باید منتظر تشکیل شدن هیات مشترکی باشیم.
 
ملازهی تصریح کرد: در این هیات هم افغان ها و هم ایرانی ها حضور داشته باشند و به شکلی بی طرفانه اطلاعات را کسب و بررسی و حقیقت را کشف کنند و گزارش مستندی منتشر شود. در غیر این صورت کار به نتیجه ای نمی رسد. نتیجه بررسی های این هیات ها هر چه باشد طرف مقصر باید مسئولیت را بپذیرد و در چهارچوب قانون به نتیجه برسند.
 
این تحلیلگر مسائل شبه قاره اظهار کرد: آمریکایی ها در اتفاق رخ داده نقشی نداشتند ولی از نظر تبلیغاتی  این ماجرا بهره برداری می کنند و طبیعی است که چنین روشی را در پیش بگیرند. 
 
ملازهی در پاسخ به این سوال که ایران باید چه رفتاری را در مورد پیش بگیرد گفت: بهترین رفتار ایران در این ماجرا تشکیل هیاتی مشترک است. ایران و افغانستان باید هیات مشترکی تشکیل بدهند و این هیات اجازه ورود به خاک ایران را داشته باشند و بررسی کنند و به طور متقابل هیات ایرانی نیز چنین اختیاراتی داشته باشد و نتیجه نهایی توسط این هیات گرفته شود. تا زمانی که چنین تحقیقات مستقلی انجام نگیرد کسی اتهام افغانها به مرزبانان ایران و پاسخ ایران به این ماجرا را باور نمی کند و ابهامات باقی خواهد ماند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها