‌سفر اخیر وزیر خارجه ایران به سوریه از ابعاد مختلفی قابل تامل است. سفر اخیر، در حقیقت نخستین سفر ظریف به دمشق پس از شهادت سردار سلیمانی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۲۶۴۶۲۷

متعاقب شهادت ایشان، منطقه دچار تحولاتی شده که مواجهه موثر با آنها، رویکرد و اراده مشترک تهران و دمشق را می‌طلبد. این هم افزایی موثر، در طول سال‌های اخیر به نقطه اوج خود رسیده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر، طی ماه‌های اخیر شاهد شکل گیری تحولاتی در شمال غربی سوریه و در مسیر مبارزه ارتش این کشور با تروریسم تکفیری هستیم. یکی از اهداف این سفر، تبادل نظر در خصوص تحولات این منطقه و آخرین وضعیت میدانی و سیاسی حاکم بر سوریه است. بدیهی است مناسبات تهران- دمشق در زمان حال و آینده، محدود به یک حوزه خاص نشده و در ابعاد مختلف منطقه‌ای، سیاسی، اقتصادی و امنیتی شاهد همکاری و هم‌افزایی طرفین خواهیم بود.

جمهوری اسلامی ایران و سوریه با توجه به چشم‌انداز مثبتی که در منطقه و متعاقب پیروزی‌های پررنگ جبهه مقامت ایجاد شده است، اهداف مشترک زیادی را در قبال مدیریت شرایط جدید و رصد رفتار دشمنان مقاومت تعریف خواهند کرد.

این هدفگذاری‌های مشترک، نوید دهنده انسجام بیشتر در جبهه مقاومت خواهد بود. تکیه طرفین بر اصل رصد هوشمندانه رفتار غرب، رژیم صهیونیستی و مهره‌های منطقه‌ای واشنگتن و تل آویو، هیچ گاه در طول سال‌های اخیر و در بحبوحه نبرد سخت جبهه مقاومت علیه داعش، جبهه النصره و دیگر اضلاع تروریسم تکفیری فراموش نشده و در آینده نیز فراموش نخواهد شد.

براین‌اساس، مراودات و رایزنی‌های مشترک ایران و سوریه این امکان را به طرفین می‌دهد تا ضمن تبادل نظرات یکدیگر در مصاف با دشمنان امنیت منطقه، ایده‌پردازی‌ها‌ی روش‌مند و معطوف به هدفی در مواجهه با شرایط جدید انجام دهند.

ترسیم هوشمندانه مختصات این شرایط جدید، مبنایی برای هم‌افزایی مشترک میان تهران و دمشق خواهد بود.

چنانچه همکاری مشترک طرفین در مقابله با تروریسم تکفیری طی سال‌های اخیر، منتج به پیروزی‌های بزرگی به سود محور مقاومت و امنیت منطقه شده است، قطعا استمرار این همکاری‌ها در زمان حال و آینده نیز در همین حوزه‌ها، ثمربخش و نتایج آن ملموس خواهد بود.

دکتر سعید غفاری - تحلیلگر مسائل منطقه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها