نگاهی به سریال‌هایی که در نوروز امسال روی آنتن شبكه‌های مختلف رفتند

با تلویزیون در خانه ماندیم

متفاوت‌ترین نوروز زندگی‌مان را هم از سر گذراندیم و انصافا تلویزیون در این مدت تمام تلاشش را كرد تا مردم در خانه بمانند و از تماشای فیلم و سریال لذت ببرند. در این بین سریال‌های طنز نوروزی هم توانستند برای چند ساعتی مخاطبان را سرگرم كنند.
متفاوت‌ترین نوروز زندگی‌مان را هم از سر گذراندیم و انصافا تلویزیون در این مدت تمام تلاشش را كرد تا مردم در خانه بمانند و از تماشای فیلم و سریال لذت ببرند. در این بین سریال‌های طنز نوروزی هم توانستند برای چند ساعتی مخاطبان را سرگرم كنند.
کد خبر: ۱۲۶۳۰۷۷
علاوه بر موقعیت حساسی كه این روزها كشورمان را درگیر كرده، سریال‌های مناسبتی آن هم در نوروز همیشه نقش مهمی ایفا می‌كرده‌اند به گونه‌ای كه خیلی‌ از ما دقیقا یادمان هست كدام قسمت از كدام سریال را در نوروز كدام سال و در خانه چه كسی دیده‌ایم؟ از طرفی هم مدت‌ها بود كه ضعف سریال‌های تلویزیون بینندگان را از تلویزیون دلزده و دلسرد كرده بود، اما سال 99 شروعی خوب برای سریال‌های خوش ساخت با داستان‌هایی جالب است.

كامیون، دوپینگ و فصل ششم پایتخت سه سریالی بودند كه امسال روی آنتن رفتند و هر كدام مخاطبان خودشان را داشتند. در این گزارش نگاهی به این سه سریال و نقاط ضعف و قوت‌شان داشته‌ایم.

«پایتخت» در ایستگاه ششم
كارگردان: سیروس مقدم
نویسنده: آرش عباسی

بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهران فر، مهران احمدی، هومن حاجی عبداللهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، سارا و نیكا فرقانی
شبكه و ساعت پخش: شبكه یك سیما-ساعت 22:15

خلاصه داستان:

فصل اول سریال پایتخت در نوروز 90، فصل دوم و سوم آن در نوروز 92 و 93، فصل چهارم در ایام ماه رمضان سال 94 پخش شد و پنجمین فصل آن باز هم به پخش نوروزی رسید و در ایام نوروز 97 روی آنتن شبكه یك سیما رفت. پایتخت 6 هم از اول فروردین 99 روی آنتن رفت و با پخش اولین قسمت آن متوجه شدیم این‌بار خبری از «بابا پنجعلی» نیست، او به دلیل سكته مغزی فوت كرده و اعضای آن به بیماران نیازمند اهدا شده است. در طرف دیگر داستان هم اتفاقات جالبی برای دیگر شخصیت افتاده است. «ارسطو» به خاطر چك برگشتی زندانی بوده، «نقی» لیموزین خریده و راننده نماینده مجلس از حوزه مازندران شده، «هما» در كلاس‌های «محمدرضا حیاتی» شركت كرده و حالا گوینده اخبار است، «فهیمه» و «رحمت» قرار است با هم ازدواج كنند و «بهتاش» هم دروازه‌بان چهارم در تیم «نساجی مازندران» حضور‌دارد. اما خبر بازگشت «بهبود» بعد از پنج سال اسارت توسط دزدان دریایی سومالی همه چیز را به هم می‌ریزد و بعد از بازگشت او به ایران نیمی از داستان این سریال تحت تاثیر بازگشت بهبود می‌شود.

نقاط قوت: 

حذف شخصیت بابا پنجعلی و بازگشت شخصیت مرده داستان یعنی بهبود یكی از مهم‌ترین نقاط قوت این سریال است، زیرا شخصیت بهبود با بازی مهران احمدی آن هم با بیماری عجیبی به نام «سندرم دست بی‌قرار» توانسته كمك فراوانی به طنز این سریال كند. ولی در كل این سریال موقعیت‌های طنز فراوانی دارد و دیدنش حتی سرسخت‌ترین مخاطبان را می‌خنداند. زبان و رفتار ساده و بی آلایش شخصیت‌های داستان یكی دیگر از این موارد است كه باعث شده در طی این 9 سال، مخاطب را پای سریال بنشاند.
 از طرف دیگر، همیشه پایتخت از بنیان و استحكام خانواده حرف زده و این بار این روابط بین شخصیت‌های داستان روابط جالب و پیچیده‌ای را نشان می‌دهد. از طرفی سریال پایتخت دارد نقدی از زندگی امروزی می‌کند و سعی دارد دوباره خانواده‌ها را دور هم جمع كند. این‌كه این سریال همیشه نقدی هم به مسائل سیاسی و اجتماعی كشور داشته و با نگاه طنز سعی كرده موضوعات مختلف را به مردم و مسؤولان گوشزد كند را می‌شود یكی دیگر از نقاط قوت این سریال محسوب كرد.

نقاط ضعف:

برخی عوامل سریال امسال از سانسور حرف زدند تاجایی که محسن تنابنده ادعا كرد: «میان پایتخت ما و پایتختی كه می‌بینید تفاوت از زمین تا آسمان است». اما کمی نگذشت که سیروس مقدم کارگردان مجموعه توضیحات مهمی درباره تغییرات جزئی هنگام پخش سریال داد که به‌نوعی پاسخ ادعاهای تنابنده و مهرانفر بود.

موتور داستان كمی دیر روشن شد و ما تا قسمت 10 موقعیت حساس و جدیدی در این سریال ندیدیم. مورد بعدی تیپ شخصیتی هما است كه تا پایتخت 5 شخصیتی عاقل داشت و در شرایط بحرانی همه به تصمیم او ایمان داشتند، در فصل ششم كمی درگیر مسائل پیش‌پا افتاده‌ای شده و حتی تن به تزریق ژل لب داده است.

از طرفی هر كدام از شخصیت‌های داستان درگیر داستانی فرعی شدند. البته برای این نكته باید تا پایان سریال صبر كنیم که به بعد از پایان کرونا موکول شده است. مورد آخر هم این‌كه خیلی از منتقدان معتقدند كارگردانی این سریال را می‌شود ضعیف‌ترین كارگردانی بین فصول مختلف این سریال دانست. 
منتقدان می‌گویند كار پر از بی حوصلگی و اشكالات ریز و درشت است. از اشكال در میزانسن‌های بد بگیرید تا دیالوگ‌های طولانی و حوصله سر‌بر!

قصه یک سری قرص «دوپینگ»
نویسنده و كارگردان: رضا مقصودی

بازیگران: شبنم مقدمی، هادی حجازی‌فر، محمد بحرانی، نیما‌شعبان‌نژاد، الناز حبیبی، علیرضا آرا، فرزین محدث، میثاق‌جمشیدی، مینا جعفرزاده، شیوا خسرومهر، زهره صفوی، ایلیا كیوان، وحید رحیمیان، شیما جهانگیری، فرشید نزاكتی، مهتاب‌حسینی، زهرا كوهساریان، فروغ اكبری.
شبكه و ساعت پخش: شبكه سه سیما- ساعت 20

خلاصه داستان:

رضا مقصودی قبل‌تر ساخت فیلم‌ سینمایی «خجالت نكش» را در كارنامه خود داشته و این بار سراغ سریالی تلویزیونی با ستاره‌های سینما رفته است. سریال «دوپینگ» اولین ساخته تلویزیونی مقصودی است كه فضایی فانتزی دارد. داستان این سریال از جایی شروع می‌شود كه دو همسایه كه خانه‌هایشان روبه‌روی هم است، در یك شب دو بچه را به دنیا می‌آورند. حال تمام كشمكش داستان از شیر خوردن یكی از بچه‌ها و شیر نخوردن بچه دیگر آغاز می‌شود. شروعی ساده كه با حضور یك دانشمند گوشه‌نشین به یك موضوع جذاب تبدیل می‌شود. این دانشمند با تولید ماده‌ای جایگزین شیر مادر باعث می‌شود سرنوشت این دو كودك در آینده تغییر كند؛ ماده جایگزین قدرتی فوق‌العاده به این بچه‌ها كه حالا جوان شده‌اند داده است.

نقاط قوت: 

یكی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نقاط قوت این سریال همین فانتزی‌بودنش در فضایی رئالیستی است؛ اتفاقاتی كه ممكن است در زندگی روزمره هر كسی بیفتد، با این تفاوت كه با ایده‌ای نو با به وجود آوردن فضایی فانتزی موقعیت‌های طنز جذابی را به نمایش گذاشته است. تركیب هادی حجازی‌فر كه تا قبل از این ستاره بسیاری از فیلم‌های سینمایی بوده است و نیما شعبان‌نژاد كه توانایی‌اش در بازی در نقش‌های طنز در شخصیت‌های طنز برنامه خندوانه محك خورده بود، همچنین بازی شبنم مقدمی و محمد بحرانی مقابل یكدیگر جذابیت خاصی به این سریال بخشیده است. علاوه بر این استفاده از جلوه‌های ویژه و همچنین ایفای نقش بازیگران در موقعیت‌‌های سخت یك سریال فانتزی- تخیلی از نقاط قوت این‌سریال محسوب می‌شود.

نقاط ضعف:

پیش بینی می‌شد با توجه به ستاره‌هایی كه در این فیلم ایفای نقش می‌كنند، سریال در نوروز 99 حسابی دیده شود، اما باز هم امسال این «پایتخت» بود كه نگاه‌ها را به سمت خود چرخاند. اما چرا؟ كارگردان دوپینگ در گفت‌وگویی اعلام كرده «این سریال هدفی جز سرگرم كردن مردم نداشته است» اما متاسفانه نتوانسته حتی با اضافه كردن جلوه‌های تصویری هم به این مهم دست پیدا كند. شاید بتوان گفت این سریال نیاز به پردازش بیشتر سوژه داشته است و نگارش فیلمنامه و نحوه كارگردانی بازیگرانی كه هر كدام كارنامه پر و پیمانی در سینما و تلویزیون دارند آن‌طور كه باید از آب درنیامده است.

ایده موفق  «كامیون»
كارگردان: مسعود اطیابی
نویسنده: شهاب عباسی

بازیگران: مهدی هاشمی، نسرین مقانلو، جهانبخش سلطانی، بیتا‌سحرخیز، علی عامل هاشمی، سپند امیرسلیمانی، بهنام شرفی، آرزو نبوت، سیاوش مفیدی و...
شبكه و ساعت پخش: شبكه دو سیما-ساعت 21

خلاصه داستان:

این مجموعه طنز درباره یك پیشكسوت فوتبال است كه مدتی روی كامیون باربری كار می‌كند و پس از آشنایی با سه دانشجو  درگیر ماجراهایی می‌شود. صابر، وحید و اشكان سه دانشجویی هستند كه به دلیل مشكلاتی توسط صاحبخانه اثاثیه‌شان به خیابان ریخته شده است. آشنایی این چند نفر با هم داستان‌ سریال را می‌سازد.

نقاط قوت:

اجرای تیتراژ توسط «ماكان بند»، استفاده از هادی مرتضی‌زاده یكی‌از شركت‌كنندگان فصل پیشین مسابقه «عصر جدید» و بازی‌های قابل قبول عوامل را می‌توان از نقاط قوت این سریال دانست. شهاب عباسی، نویسنده سریال  این كمدی را یك كمدی رمانتیك با آبرو می‌داند كه «سعی نمی‌كند با ابتذال مخاطب را بخنداند. این سریال با افتخار جزو یكی از كارهای سالم و پاك است كه به هر قیمتی دست به خنداندن مخاطب نمی‌زند.»

تم اصلی این قصه بی‌شباهت به سریال‌های دهه 80 یا بعضی از سریال‌های موفق دهه نود است و در واقع تیم تولید سعی کردند  به شکل آگاهانه از الگوهای موفق سریال سازی داخلی که امتحان خود را پس داده‌اند استفاد ه کند.

نقاط ضعف:

برخلاف الگوهای موفقی که در این سریال استفاده شده  و توقع می‌رفت بتواند مخاطب جذب کند متاسفانه کامیون در حدانتظار ظاهر نشد. شاید دلیل ناکامی این سریال در قیاس با پایتخت مشخص شود چرا که «پایتخت» در کنار شخصیت‌های جالب سراغ قصه و خرده داستان های جالب رفته است اما کامیون نتوانست شخصیت جذابی رو كند و از طرفی سریال آن‌طور كه باید و شاید داستان گیرا و محكمی هم نداشت.

 در واقع کامیون در حد یک ایده اولیه و چند بازیگر بامزه مثل نادرسلیمانی باقی ماند و آن طور که به نظر می‌رسد سریال از همان ابتدا قرار بود بر محور بامز‌گی شخصیت‌ها بچرخد، اما در این مورد خیلی موفق ظاهر نشد‌. 

نکته دیگر که در ضربه خوردن این سریال تا حدی موثر بود نزدیکی زمان پخش کامیون و پایتخت بود. این سریال درست قبل از پایتخت پخش می‌شد و منطقی است که مخاطبان به‌خاطر داشتن فراغت در زمان پخش پایتخت، زمان قبل از آن را به انجام سایر امور خود بپردازند و تعداد قابل توجهی از مردم
 درگیر این سریال نشوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها