منابع خبری از اقدام جنگنده‌های آمریکایی در بمباران مقر گردان‌های حزب الله عراق در شهرستان قائم خبر دادند.
کد خبر: ۱۲۴۳۶۰۰
آمریکا شب گذشته مقر گردان‌های حزب الله عراق را بمباران کرد

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا مقر گردان‌های حزب الله عراق از زیرشاخه‌های الحشد الشعبی در شهرستان قائم در غرب عراق را بمباران کرد.

تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.شبکه المیادین، اما گزارش داده است که این حمله توسط پهپاد‌هایی ناشناس انجام شده است.

این تجاوز ۳ بار علیه پایگاه اصلی و تیپ ۴۵ و ۴۶ گردان‌های حزب الله مرز عراق و سوریه انجام شده است.بنا بر گزارش الجزیره در پی این تجاوز نظامی آشکار ۳ نفر از نیرو‌های عراقی شهید و شماری نیز زخمی شدند. شبکه خبری السومریه از آتش‌سوزی گسترده در محل این حمله هوایی، خبر داد.

الحشد الشعبی بمباران تعدادی از پایگاه‌های خود در استان الانبار توسط پهپاد‌های آمریکایی را تایید کرد. خبرنگار شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد در این حمله یکی از فرماندهان گردان‌های حزب الله به شهادت رسیده است.

آمریکا حمله به حشدالشعبی را تایید کرد

وزارت دفاع آمریکا بلافاصله پس از این حمله، ضمن صدور بیانیه‌ای تأیید کرده که یکی از زیر مجموعه‌های اصلی «الحشد الشعبی»، یعنی مواضع «گردان‌های حزب‌الله» عراق، که در مرز عراق و سوریه قرار گرفته مورد حمله نیروی هوایی این کشور قرار گرفته است. در بیانیه پنتاگون ادعا شده که این حمله در پاسخ به حملات مداوم به به پایگاه‌های منتسب به نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفته است. این بیانیه مورد هدف قرار داده شدن مجموعا پنج نقطه را تایید کرده، این پنچ موضع، سه نقطه در داخل مرزهای عراق و دو موضع در داخل مرزهای سوریه را در بر می‌گیرد.

واشنگتن همچنین در ادامه گردان‌های حزب‌الله عراق را به ارتباط تنگاتنگ با تهران متهم کرده و مدعی شده که آن‌ها از ایران حمایت‌های لوجیستیکی دریافت می‌کنند. در این بیانیه، پنتاگون مدعی شده که آمریکا از حق خود برای دفاع، نمی‌گذرد. این بیانیه نهایتا، نیروهای منتسب به بسیج مردمی عراق را به تکرار چنین حملاتی تهدید کرده و این را هم مدعی شده که «ایران و گردان‌های حزب‌الله» باید حمله به نیرو‌های ائتلاف و آمریکا را متوقف کنند.

هرچند که اولین باری نیست که آمریکایی‌ها پایگاه‌های حشد‌الشعبی در عراق را مورد حمله قرار می‌دهند، اما اولین مرتبه است که طی بیانیه‌ای رسمی این یورش پهپادی را تایید کردند. نخبگان سیاسی عراقی، بارها اعلام کرده بودند که آمریکا در پشت پرده حملات پهپادی به پایگاه‌های گردان‌های حزب‌الله در عراق قرار دارد.

شهادت فرماندهان ارشد حشد‌الشعبی درپی حمله آمریکا

گروه اطلاعات رسانی امنیتی عراق اعلام کرده که براساس آمار اولیه، در پی حمله آمریکا به مقر گردان‌های حزب الله، چهار نفر از جمله معاون فرمانده تیپ ۴۵ شهید و ۳۰ نفر دیگر از رزمندگان زخمی شدند. برخی رسانه‌های عراقی همچنین خبر شهادت ابوعلی الخزعلی، یکی از فرمانده‌های ارشد گردان‌های حزب‌الله عراق را تایید کردند. ابوعلی خزعلی، فرمانده هنگ ۱ تیپ ۴۵ حشد الشعبی بود. به گفته اسکای نیوز، طی این حمله، دست‌کم ۱۶ نفر به شهادت رسیدند.

واکنش حشد‌الشعبی به یورش آمریکا

«قاسم مصلح» فرمانده نیرو‌های الحشد الشعبی در استان الانبار ضمن مصاحبه‌ای تلویزیونی، نسبت به حمله آمریکا به پایگاه‌های گردان‌های حزب‌الله در عراق واکنش نشان داد. وی در این مصاحبه، ضمن محکوم کردن این یورش، تأکید کرد که هدف آمریکا از بمباران مواضع حشد‌الشعبی، برهم زدن معادلات در منطقه بوده است.

«جواد کاظم الربیعاوی» مدیر دفتر عملیات مشترک الحشد الشعبی، همچنین گفته که عملیات نجات مجروحان و انتقال پیکر شهدا با همکاری تیم امدادرسانی شهر القائم آغاز شده و ادامه خواهد داشت.

ابراز رضایت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از حمله آمریکا به مواضع حشد‌الشعبی

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، طی پیامی توئیتری از حمله آمریکا به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق استقبال کرد. «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، طی پیامی توئیتری به حمله آمریکا به مقرهای گردان‌های حزب‌الله عراق، واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد. کاتص طی پیامی در صفحه توئیتری خود مدعی شد: «بیانیه پنتاگون در رابطه با حمله آمریکا به ۵ مرکز سازمان حزب‌الله در عراق و سوریه را یک نقطه عطف در برابر عملکرد نیروهای مورد حمایت ایران است». وی همچنین ادعا کرده: «اگر ایران متوجه ماهیت و قدرت آمریکا نشود، ضربات بی‌نظیری را خواهد خورد».

بیانیه گردان‌های حزب‌الله عراق در واکنش به حمله آمریکا

گردان‌های حزب‌الله عراق طی بیانیه تندی به حمله آمریکا به مواضع این خود، واکنش نشان دادند. در این بیانیه آمده: «نیروهای شرور آمریکا فرزندان مدافع عراق را مورد هدف قرار دادند». در این بیانه همچنین حضور نیروهای آمریکایی، توهینی به حاکمیت و عزت عراق اعلام شده است. این بیانیه طی درخواستی عمومی از نیروهای نظامی، امنیتی و مردمی عراق خواسته تا دشمن آمریکایی را از پایگاه‌های خود در عراق اخراج کنند.

حمله تلافی‌جویانه به پایگاه آمریکایی‌ها در شمال بغداد

بر اساس گزارش خبرنگار الحدث، ۴ موشک «کاتیوشا» یکشنبه شب و طی اقدامی تلافی‌جویانه به پادگان التاجی در شمال بغداد که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، اصابت کرده است.

واکنش مقامات عراقی به حمله آمریکا به مواضع حشد‌الشعبی

«عادل عبدالمهدی» فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق ضمن ارسال پیامی به وزیر دفاع آمریکا، مخالفت شدید خود از حمله هوایی آمریکا به مواضع حشد‌الشعبی در غرب عراق را ابراز کرد. عبدالمهدی تاکید کرده که بمباران مواضع حشد‌الشعبی تنشی خطرناک است و امنیت عراق و منطقه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. عبدالمهدی ضمنا دستور برگزاری نشست فوق العاده کابینه امنیت ملی عراق به منظور اتخاذ راهبردی برای حفاظت از عراقی‌ها و حفظ حاکمیت این کشور، داده است. برهم صالح رئیس‌جمهور عراق نیز حمله آمریکا به الحشد الشعبی را غیر قابل قبول خواند و آن را مغایر با توافق‌های دوجانبه اعلام کرد.

سید عمار حکیم رئیس جریان ملی الحکمه عراق نیز در واکنش جداگانه‌ای ضمن بیان اینکه آمریکا با حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی توافقات امنیتی خود با بغداد را نقض کرده ، این حمله را شدیدا محکوم و واکنش قاطع دولت را خواستار شد. شبکه العربیه به نقل از مقامات نزدیک به مقتدی صدر هم اعلام کرده که حمله به حشد شعبی، تجاوز به حاکمیت عراق محسوب می‌شود.

«فالح الخزعلی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، طی پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: «نیرو‌های آمریکایی جنگی آشکار با عراق را آغاز کردند. ارتش احمق آمریکا از اشغالگری خود در عراق درس عبرت نگرفته است.» الخزعلی این را هم تاکید کرد: «حمله هوایی آمریکا به حشد الشعبی بی اعتنایی به اصل حاکمیت ملی عراق است.»

حسن الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق هم طی وکنشی به این حمله گفته که تکرار بمباران‌های امریکا علیه پایگاه‌های حشد الشعبی، نشانگر طرحی سیستماتیک برای تضعیف نیرو‌های قهرمان است.

حالت اضطراری در سفارت آمریکا در بغداد
بر اساس گزارش خبرنگار الحدث، سفارت آمریکا ده‌ها دیپلمات غیرنظامی خود را از سفارتخانه خارج کرده، هرچند که مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند که خروج این دیپلمات‌ها قبل از حمله به پایگاه حشد‌الشعبی بوده، اما این اقدام نشان‌دهنده وحشت آمریکایی‌ها از اقدام تلافی‌جویانه نیروهای حشد‌الشعبی است. خبر دیگر این‌که نیروهای نظامی آمریکایی در اطراف سفارتخانه خود مستقر شدند.

هشدار معاون حشد الشعبی به نیروهای آمریکایی در عراق

ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی در واکنش به حمله پهپادی به پایگاه‌های حشد الشعبی هشدار داد وگفت: آمریکایی‌ها تقاص سنگینی بابت حمله به مواضع نیرو‌های حشد الشعبی پرداخت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: خون شهدا و مجروحین ما به هدر نخواهد رفت و نیرو‌های آمریکایی مستقر در عراق پاسخ شدیدی دریافت خواهند کرد.

حمایت انصار الله یمن از تمامیت ارضی عراق در مقابل حمله آمریکا

جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای از تمامیت ارضی عراق در مقابل حمله نیرو‌های آمریکایی حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است: حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی، حمله به ملت عراق بود. شایسته است کشور‌های مسلمان همبستگی خود را با مردم عراق در مقابل تجاوز‌های بیگانگان نشان دهند.

افزایش شمار شهدای حمله آمریکا به حشد الشعبی

سازمان نیرو‌های مردمی عراق (حشد الشعبی) با انتشار بیانیه‌ای از افزایش تعداد شهدا و مجروحان حمله ددمنشانه آمریکا به مواضع این گروه در استان الانبار عراق خبر داد.

بر این اساس، جواد کاظم الربیعاوی، رئیس اداره جنبش‌های حشد الشعبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در حمله نیرو‌های امریکایی به مواضع نیرو‌های ما تاکنون ۱۹ تن شهید و ۳۵ نفر دیگر زخمی شده اند.

حمایت دو سناتور جمهوریخواه آمریکا از حمله به مواضع حشد الشعبی

تام کاتن، سناتور جمهوریخواه آمریکایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: حمله نیرو‌های آمریکایی به مواضع نیرو‌های مورد حمایت ایران در عراق (حشد الشعبی) اقدام مناسبی در تجاوز آن‌ها به ما بود. ایران باید حملات خود به نیرو‌های آمریکایی را متوقف کند و یا با عواقب آن مواجه شود!

لیندسی گراهام، دیگر سناتور جمهوریخواه آمریکا با تشکر از دولت ترامپ بابت مقابله با ایران در عراق، اعلام کرد: از ترامپ به دلیل اقدامش در عراق (حمله به مواضع حشد الشعبی) و پاسخگو کردن ایران برای رفتار ستیزه جویانه اش قدردانی می‌کنم.

حمایت بحرین از حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی

رژیم آل خلیفه با صدور بیانیه‌ای از اقدام آمریکا در حمله به مواضع حشد الشعبی در استان الانبار حمایت کرد.

در بیانیه رژیم بحرین آمده است: منامه از حمله نیرو‌های آمریکایی به مواضع نیرو‌های مردمی عراق (حشد الشعبی) حمایت می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: ما از نقش آمریکا به عنوان یک دوست در مبارزه با گروه‌های تروریستی در خاورمیانه حمایت می‌کنیم! تمامی اقدامات واشنگتن در منطقه و سطح بین المللی که در راستای تضمین امنیت و صلح انجام می‌شود، مورد تایید ماست.

افزایش شمار تلفات حمله آمریکا به پایگاه های حشد الشعبی

سخنگوی کتائب حزب الله عراق اعلام کرد: در حمله نیروهای آمریکایی به پایگاه های حشد الشعبی، تاکنون 24 تن شهید و 50 نفر دیگر مجروح شده اند.

وزیر دفاع آمریکا: جزئیات حمله به پایگاه حشد الشعبی را به اطلاع ترامپ رساندم

مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک در ایالت فلوریدا از حمله نظامی این کشور به مواضع حشد الشعبی حمایت کردند.

بر این اساس، مایک پمپئو گفت: ما نیرو‌هایی که از حمایت ایران برخوردار بودند را هدف قرار دادیم. واشنگتن صبر نخواهد کرد که ایران جان نیرو‌های آمریکایی را به خطر بیاندازد.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز در این باره گفت: شخصاً جزئیات این عملیات موفقیت آمیز به مواضع گروه‌های طرفدار ایران را به دونالد ترامپ، رئیس جمهور رساندم. من همچنین در دیدار خود با ترامپ درباره سایر گزینه‌ها با وی رایزنی کردم.

حمله به پایگاه‌های حشد الشعبی از خاک عربستان

شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد منابع امنیتی عراقی اعلام کردند؛ حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در منطقه القائم از عربستان سعودی انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها