سخنگوی شورای نگهبان گفت: ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است.
کد خبر: ۱۲۴۲۹۲۳
ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران ضمن گرامی داشت یاد و خاطره زهرا عبدالمحمدی در ابتدای نشست، به اعلام نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات شورای نگهبان پرداخت.

وی سپس درباره انتخابات گفت: هیات‌های اجرایی کارشان را انجام دادند، نتایج آن ارسال شد و در مرحله رسیدگی در هیات‌های استانی هستیم. امیدواریم در موعد مقرر قانونی نتایج را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات خبرگان نیز گفت: در حوزه خبرگان رهبری ۳۰۳ نفر ثبت نام کرده بودند که تعدادی قبلا آزمون داده بودند و ۲۷۲ نفر باید برای ازمون کتبی دعوت می شدند که دعوت شدند. ۲۲۱ نفر شرکت کردند و بعد از اینکه نتایج آزمون کتبی استخراج شود، برای آزمون شفاهی دعوت می شوند و بعد از بین آنها بررسی صلاحیت‌های عمومی انجام می شود.

کدخدایی ادامه داد: قانون سه محور تایید و عدم تایید و عدم احراز را بیان کرده و هر نهادی که مسئول در صلاحیت‌ها است هیات‌های اجرایی و استانی و مرکزی و شورای نگهبان است و باید در چارچوب قانون عمل کنند. ما موظف هستیم قانون را به درستی اجرا کنیم.

وی گفت: در بحث ثبت نام افراد در انتخابات که گسترده بود گلایه کردم و مجلس شورای می توانست با تصویب قانون از آن جلوگیری کند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در دور گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم و نزدیک به ۹ هزار نفر ثبت نام اولی داشتیم و این دور ۱۱ هزار نفر داریم و به مفهوم این است که ۱۱ هزار نفر جدید هستند که برای یک دور ثبت نام و از صحنه خارج می شوند. قانونگذار می توانست آن را تنظیم کند و فرصت داشت و در سیاست کلی ابلاغ شده بود که جلوی ثبت نام بی رویه را بگیرند تا هزینه ای بار نشود و با این حال حق همه افراد را رعایت می کنیم.

وی درباره اظهارنظر یکی از مقامات نظامی درباره بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان گفت: در کشور آزادی داریم و هرکسی صحبت می کنید یکی له و یکی بر علیه شورای نگهبان.‌ ولی ملاک شورا در بررسی صلاحیت‌ ها و انتخابات فقط قانون است و ما تلاش داریم اجرای صحیح قانون را داشته باشیم.

کدخدایی درباره نمایندگانی که صلاحیتشان تایید نشده است، گفت: من نسبت به قانون گلایه‌ام را گفتم و مجلس به نظرم کوتاهی کرد. صلاحیت نمایندگان برای یک دوره ۴ ساله در ریاست جمهوری و یک دوره ۸ ساله برای خبرگان رهبری است که تایید می شود و در طول آن دوره شورای نگهبان اظهارنظری نمی کند و صلاحیت آنها برقرار است. از این جهت با این فرض قانونی مشکلی بوجود نمی‌آید و اگر نماینده‌ای برای دوره بعد صلاحیتش تایید نشود، این عدم تایید برای دوره بعد است.

وی یادآور شد: تا آخر دی ماه نتایج بررسی هیات مرکزی اعلام می شود و دهه دوم بهمن نتیجه نهایی اعلام می شود.

کدخدایی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: خوشبختانه همکاری خوبی با همکارانمان در وزارت کشور داشتیم تا جایی که قادر بودند امکانات فنی را اجرایی کردند و امیدواریم مراحلی که مورد بررسی قرار گرفته در این انتخابات واقع شود. هماهنگی با وزارت کشور داریم واستقبال می‌کنیم تاانتخابات الکترونیک انجام شود.

وی درباره شمارش گفت: مشکلات فنی در این زمینه داشتند که نتوانستند به پایان برسانند البته اگر در این حوزه نتایج مطلوب باشد ما اماده همکاری هستیم.

کدخدایی درباره دیدار عارف و انصاری و صادق خرازی برای رایزنی با شورای نگهبان در مورد انتخابات و اینکه آیا این دیدار در راستای تایید صلاحیت هاست؟ گفت: در همه جلسات سوالات و ابهاماتی دارند که مطرح می کنند و گزارش غیررسمی آن را یکی از همکاران ما ارائه داد.‌ موارد قانونی بطور مفصل توضیح دادند و آقای عارف تایید می کردند که مراحل قانونی، مراحلی است که شورا باید انجام دهد.

وی افزود: دوستان سوالاتی دارند و طرح می کنند اما اینکه اگر حضور آنها به منظور چانه زنی است و شما آن را مطرح می کنید، خیر، چنین چیزی نیست و شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اعتراضات اخیر و تاثیر آن بر انتخابات گفت: باید به وضعیت معیشتی مردم بیشتر برسیم و باید همه کسانی که دست اندرکارند دقت کنند. اشاره به فرد خاصی ندارم. مقام رهبری بارها تاکید کردند و ماها هم باید اعتراض به مسایل معیشتی را از اعتشاشات تفکیک کنیم. امیدواریم در آینده تدبیر بیشتری بخرج داده شود تا هم مشکلات اقتصادی مردم حل شود و هم انتخابات پرشور و با حضور گسترده ای داشته باشیم.

وی یادآور شد: بیش از ۱۶ هزار نفر در انتخابات ثبت نام کردند و جدای از کسانی که انصراف دادند و جدای از کسانی که سابقه انها تایید نشد؛ حدود ۱۱ هزار نفر باید صلاحیتشان تایید شود. حداقل ۱۲ هزار نفر را در ۱۰ دقیقه ضرب کنید ببینید از نظر زمانی چقدر نیاز به زمان داریم. ما در شورای نگهبان ۲۴ ساعت در تلاشیم تا نتایج را در وقت مقرر اعلام کنیم. نسبت به تبلیغات همین طور است آیا فعالیت در توییت و اینستاگرام افراد که بنوعی حضورشان را اعلام می‌کنند آیا تبلیغ است یاخیر.

کدخدایی افزود: در هزینه‌های انتخاباتی که باید بتوانیم بررسی کنیم و از حاکمیت پول جلوگیری کنیم، قانون دست ما را باز نگذاشت و باید قانون اصلاح می شد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فردی رهبری را مورد نقد قرار دهد تایید صلاحیت می‌شود یا خیر؟ گفت: مقام معظم رهبری همیشه از انتقاد استقبال کردند از این رو بحث انتقاد در روند بررسی صلاحیت ها ملاک نیست، اما توهین و افترا روند دیگری است ومدنظر ما قرار دارد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سوالات امتحانات خبرگان گفت: سوالات در حدود فقهی و اجتهادی است و طبق روال معمول صورت می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تشکیل کارگروهی در دولت پیرامون انتخابات گفت: من درباره این موضوع خبری نشنیدم. دولت در حیطه وزارت کشور تنها مسئول اجرای انتخابات است از این رو تا کسب اطلاع در این راستا اظهارنظری ندارم.

کدخدایی درپاسخ به سوالی درباره «کاندیداتوری شهردار پیشین تهران که معاون او در زندان است و مسائلی هم در خصوص آغاز تبلیغات زود هنگام این شخص وجود دارد»، گفت: ما در خصوص وضعیت افراد فارغ از اینکه چه کسی باشند، اظهارنظر خواهیم کرد.

وی در خصوص تفاوت دیدگاه هیأت اجرایی و شورای نگهبان و موضوع عدم احراز صلاحیت‌ها گفت: ما گلایه خود را کجا ببریم؛ ما معتقد هستیم همه باید وظیفه خود را بر مبنای قانون انجام دهند و این درخواست را از هیأت‌های اجرایی داشته‌ایم. طبیعتاً این رویه همیشه بوده اما باید بگویم ما دقت لازم را خواهیم داشت تا حقی از کسی ضایع نشود. قانون‌گذار می‌تواند جلوی ثبت نام بی‌رویه در انتخابات را بگیرد.

کدخدایی در رابطه با اظهارنظرها مبنی بر آغاز رد صلاحیت‌ها و فضاسازی برخی رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها باید در خصوص عملیات روانی به شورای نگهبان کمک کنند. تلاش ما اجرای قانون است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه گفته شده گزارش‌های مردمی هم مرجع بررسی صلاحیت است، گفت: تشخیص صلاحیت بر عهده هیأت‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان است بنابراین مراجع گزارش‌دهنده در حکم کارشناس هستند و می‌توانند گزارش‌های خود را ارسال کنند و ما هم محدودیتی برای اخذ گزارش از نهادهای مختلف نداریم و ماده ۵٠ قانون انتخابات هم می‌گوید با استفاده از نتایج به دست آمده از بررسی‌های انجام شده و اخذ گزارش وزارت کشور و قانونگذار محدودیتی در این رابطه اعلام نکرده است. در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها هم جدول زمانی اعلام شده و وزارت کشور مورد تائید ما است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به اینکه شما به عنوان سخنگوی شورای نگهبان بحث رفراندوم را تائید کردید اما گفته می‌شود برخی افراد به دلیل اظهارنظر پیرامون این موضوع توسط هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند، گفت: من از غیب خبر ندارم و نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظر کنم باید اول نتیجه بررسی‌ها به شورای نگهبان برسد.

کدخدایی درباره عدم اصلاح قانون انتخابات توسط نمایندگان مجلس گفت: ما فعلا قانون فعلی را اجرا می‌کنیم و امیدواریم مجلس بعدی این اصلاحات را تصویب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها