معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش می‌گوید اعمال محدودیت‌های جدید فعالیت سرمایه‌گذاران بخش گردشگری را با چالش جدی روبه‌رو کرده است

مناطق آزاد در اسارت مشکلات

در حالی که محاصره تحریمی کشورمان روزبه روز گسترده‌تر می‌شود و درآمدهای ارزی‌مان کمتر، کارشناسان اعتقاد دارند صنعت گردشگری به‌ویژه در مناطق خاص و مستعد می‌تواند روزنه یا حتی دریچه‌ای باشد به روی آفتاب تبادلات مالی جهانی، البته به شرطی و شروطی. برخی از این شروط بازمی‌گردد به برداشتن برخی محدودیت‌ها و قوانین سختگیرانه که درحالت عادی اعمالشان خالی از اشکال نیست و شاید لازم و ضروری هم باشد. در این میان و در این شرایط تحریمی، مناطق آزاد کشورمان می‌تواند به‌عنوان یکی از مناطق مهم و استراتژیک اقتصادی در راستای دور زدن تحریم‌ها مطرح و در بحث گردشگری به‌عنوان یک استراتژی مهم برای ارزآوری محسوب شود، این درحالی است که این مناطق کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و به گفته مجید ملانوروزی، معاون گردشگری سازمان آزاد کیش، اعمال محدودیت‌های جدید و غیرقانونی، ایجاد ظرفیت‌های تازه و ادامه فعالیت سرمایه‌گذاران را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است. ملانوروزی با بیان این‌که در شرایط تحریم با توجه به این‌که فشار مضاعفی به سرمایه‌گذاران وارد شده است، در گفت‌و‌گو با جام‌جم خواستار عدم اعمال محدویت‌های غیرقانونی جدید می‌شود و می‌گوید: بیشتر مشکلاتی که در کیش داریم، مشکلاتی است که به‌علت عدم آگاهی و ناآشنایی تصمیم‌گیران و مسؤولان با شرایط مناطق آزاد گریبانگیر کیش می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۲۵۸۹


معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این‌که در بیشتر استان‌ها با بررسی‌های انجام شده، آمار سفرها و ظرفیت اشغال هتل‌ها در نوروز سال جاری دچار کمبود بوده است، می‌گوید: یک میلیون و 199هزار گردشگر در ایام نوروز از کیش بازدید کردند که این آمار نسبت به سال قبل افزایشی 11درصدی را نشان می‌دهد. ضمن این‌که سالانه 5‌تا10درصد به آمار مسافران و گردشگران کیش افزوده می‌شود. او با اشاره به انجام 824 پرواز در هفت ماهه نخست سال جاری، می‌افزاید: تعداد پروازهای داخلی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 14درصد افزایش، پروازهای خارجی نیز به‌دلیل تحریم‌ها حدود 23درصد کاهش و مسیرهای دریایی نیز 10درصد کاهش داشته است.
افزایش سفر، کمبود ناوگان حمل و نقل
ملانوروزی، روند ورود مسافر در نیمه دوم سال را نیز با توجه به بهبود آب و هوا و شرایط خوب جوی افزایشی عنوان و تصریح می‌کند: کمبود ناوگان هوایی در حال حاضر یکی از معضلات اصلی بخش گردشگری است. از سویی ظرفیت کشتیرانی در دریای عمان و خلیج فارس، طی این سال‌ها مورد غفلت واقع شده در حالی که امروزه یکی از مهم‌ترین بخش‌های گردشگری در دنیا سفرهای دریایی است.
ظرفیت ویژه گردشگری سلامت
این مقام مسؤول، توریسم سلامت و پزشکی را از دیگر ظرفیت‌های کیش عنوان می‌کند و می‌گوید: اختلاف قیمت در حوزه سلامت ایران با کشورهای همسایه و ظرفیت خوب بیمارستان فوق‌تخصصی کیش و پزشکان حاذقی که در کشور وجود دارند و همچنین شرایط خوب هتل‌ها و اماکن گردشگری نیز می‌تواند برای دوران نقاهت بیمار و همراهان بیمار ظرفیت خوبی را در بخش گردشگری سلامت فراهم کند.
مناسب برای برگزاری گردشگری رویداد
یکی از بخش‌های مهم صنعت گردشگری، گردشگری رویداد است که در کشور ما تاکنون چندان مورد توجه نبوده، اما معاون گردشگری کیش می‌گوید، اگر به این بخش توجه شود و قرار به برگزاری رویدادهای گردشگری در کشور باشد، وجود هتل‌ها و حدود 40 سالن بخش خصوصی و دولتی در منطقه آزاد کیش می‌تواند بحث توریسم رویداد‌محور را محقق کند، چه این‌که با برگزاری رویدادهای مهم تخصصی و بین‌المللی به‌طور قطع می‌توان هم در زمینه معرفی کیش و جذب گردشگر و هم در زمینه ایجاد فضای نشاط و امید موثر باشیم.
ملانوروزی به ظرفیت‌های گردشگری جزیره هرمز هم اشاره می‌کند و می‌گوید: بهره‌برداری از برج فناوری هرمز عاملی در راستای شکل‌گیری استارت‌آپ‌های بخش گردشگری و رونق و شکوفایی این بخش است که برنامه بلند‌مدت ما در این حوزه، ایجاد پارک‌های دریایی، اکوتوریسم و شهربازی‌های مدرن است که برخی از آنها در حال ساخت بوده و برای انجام برخی از آنها نیز سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند.
این مقام مسؤول به وجود حدود 60 هتل در حال ساخت در کیش هم اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که داشتن ناوگان هوایی، ایرلاین تخصصی، بنادر و زیر‌ساخت‌های بندرگاهی و تجمع هتل‌ها و اماکن تفریحی در منطقه‌ای با وسعت محدود جزیره کیش که در مراودات بین‌المللی نیز مؤثر است، باعث شد 20 آبان به‌عنوان «روز کیش» در شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح و تصویب شود.
جشن‌های محلی، نگاه به موضوعات بومی، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کیش و اعمال تخفیف در هتل‌ها، اماکن گردشگری و حمل و نقل عمومی رایگان از جمله اقدامات سازمان منطقه آزاد برای استفاده بهینه از نامگذاری این روز ملی در راستای معرفی کیش به‌عنوان برند گردشگری در کشور است که وی به آنها اشاره می‌کند.
هندورابی را آباد می‌کنیم
چندسالی است که مسؤولیت آبادانی جزایر هندورابی، فارور و فارورگان به کیش واگذار شده و معاون گردشگری کیش می‌گوید: در همین راستا تاکنون یک هتل 18 اتاقه در هندورابی که برای گذران تعطیلاتی در بستر آرام خلیج‌فارس مناسب است، توسط موسسه توسعه سیاحتی کیش تأسیس شد، اما به علت مشکلات دریایی که معمولا در فصل زمستان وجود دارد و بسیاری از کشتی‌ها و قایق‌های کوچک در آن منطقه نمی‌توانند تردد کنند، گردشگری هندورابی آنچنان مورد توجه قرار نگرفت اما در نگاهی دوباره در دولت یازدهم هندورابی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و زیرساخت‌هایی مثل بندر و فرودگاه در هندورابی تاسیس شد؛ آب، برق و بسیاری از زمینه‌های اقامت گردشگران در کمپ گردشگری و در هتل ایجاد و اکنون بستر خوبی به‌ویژه برای اکوتوریسم فراهم‌شده است.
توجه سرمایه‌گذاران را جلب کنیم
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش اما یک توصیه اقتصادی گردشگری هم دارد، آنجا که می‌گوید: در این شرایط اقتصادی که بسیاری از فرصت‌های خارجی نظیر واردات و صادرات تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده و تراکنش‌های مالی و مراودات پولی با چالش روبه‌رو شده است باید بستر امن و لازم را برای سرمایه‌گذارانی که سرزمین اصلی را با امکانات ارزان‌تر و طیف جمعیتی گسترده‌تر رها کرده و به‌دلیل وجود معافیت‌های مالیاتی و بر اساس قوانین قبلی وارد سرمایه‌گذاری شده‌اند فراهم کنیم.
در همین راستا امیدواریم مسؤولان و تصمیم‌گیرندگان، محدودیت‌های غیرقانونی جدیدی را به قوانین مناطق آزاد اضافه نکنند تا سرمایه‌گذار بتواند با خیالی راحت‌تر به کار خود ادامه دهد.

ضرورت توجه به ظرفیت‌های دریایی
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، استفاده از ناوگان هوایی و عدم بهره‌گیری از تورهای مکمل و ترکیبی را از عمده‌ترین دلایل رسمیت نیافتن سفرهای دریایی عنوان می‌کند و می‌گوید: ما یک تمدن چندهزارساله را در جنوب سواحل جنوبی داریم، سیراف، بوشهر، کنگ، لنگه و بندرعباس و بسیاری از بخش‌های این سرزمین که همیشه دریچه و دروازه ارتباطات ما با جهان و بخش بزرگ فرهنگ دریایی ما بوده در 50 سال اخیر به‌خاطر ناوگان هوایی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. ملانوروزی معتقد است، بنادر دولتی ظرفیت محدودی برای خدمات‌دهی دارند که اگر به دنبال توسعه بخش گردشگری هستیم باید به دنبال ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به مسیر دریایی باشیم و با بهره‌گیری از کشتی‌های مسافری به‌روز مثل نیم کروز و کروز که امکانات رفاهی لازم را داشته باشند، می‌توانیم در جذب گردشگر مؤثر باشیم. البته در همین زمینه ملاقات‌های زیادی با بخش خصوصی و سازمان بنادر داشتیم که بتوانیم از این ظرفیت بهتر و بیشتر استفاده کنیم و با توجه به تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی بیشتر می‌توانیم روی آن تکیه کنیم.

اسماعیل خاشعی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها