یک روز همراه با سعید آقاخانی و بازیگران سریال نون‌خ در روستای پریان استان کرمانشاه

دیدار با نون‌ خ در روستای پریان

آقای نون‌خ معرف حضورتان هستند، همان آقای نورالدین خانزاده که همراه با دخترکانش و مادر همسر فوت شده‌اش زندگی می‌کرد، اما یک اتفاق باعث می‌شود زندگی‌اش زیر و رو شود و او به‌ناچار برای پیگیری ماجرا به تهران می‌آید و آنجا هم متوجه می‌شود که همسر یکی از دخترانش فرد شایسته‌ای نیست و نمی‌تواند خرج زندگی‌اش را دربیاورد... مردم با قصه‌های آقای نون خ انس گرفته بودند که نوروز امسال از شبکه یک پخش شد و حالا قرار است مردم برای ماه رمضان سال آینده قصه‌های جدید آقای نون خ را به تماشا بنشیند. سعید آقاخانی که همان آقای نون خ هست از چندی پیش در روستای پریان از مناطق دینور شهرستان صحنه استان کرمانشاه همراه با دیگر عوامل پشت صحنه و بازیگران جمع شده‌اند تا این بار قصه‌های جذاب‌تری را به تصویر بکشند. آنها در سرمای سخت این منطقه مشغول به کار هستند تا با یک سریال تماشایی نظر مخاطبان شبکه یک را برای ماه رمضان جلب کنند. تهیه‌کنندگی فصل دوم این سریال همچون فصل اول به عهده مهدی فرجی است که سال‌ها مدیریت شبکه‌های مختلف سیما را به عهده داشته و حالا در کسوت تهیه‌کننده حضور دارد و از تجربیاتش در این حوزه بهره می‌برد. البته در فصل جدید در کنار آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، فریده سپاه‌منصور، سیروس میمنت، پاشا جمالی، شیدا یوسفی، ندا قاسمی، صبا ایزدپناه، نسرین مرادی، هدیه بازوند و ... بازیگرانی جدیدی هم به گروه اضافه شدند که شامل شقایق دهقان، میرطاهر مظلومی و مجید یاسر هستند تا رنگ و لعاب تازه‌ای به قصه فصل دوم سریال نون خ بدهند. همچنین به گفته سعید آقاخانی شخصیت‌های قصه در فصل دوم همان افراد هستند و داستان را تعریف می‌کنند. با هماهنگی روابط عمومی سریال و تهیه‌کننده، خبرنگاران سفر یک روزه به محل ضبط سریال داشتند و فرصتی فراهم شد تا با مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک، سعید آقاخانی کارگردان و بازیگر، مهدی فرجی تهیه‌کننده، سیروس میمنت، ندا قاسمی و مجید یاسر بازیگران هم به گفت‌وگو بنشینیم.
کد خبر: ۱۲۴۲۰۰۶

از تماشای سریال لذت ببرید
مهدی فرجی، تهیه‌کنندگی سریال نون خ را به عهده دارد. در زمان مدیریت او در شبکه‌های مختلف سیما سریال‌های بسیار خوبی شکل گرفت و حالا او در کسوت تهیه‌کننده حضور دارد. او در گفت‌وگو با جام‌جم در پاسخ به این سؤال که معمولا سریال‌هایی که به فصل‌های بعدی تولید می‌رسند در بیشتر مواقع با شکست رو‌به‌رو شدند و فقط نمونه‌های انگشت‌شمار همچون پایتخت موفق بودند، فکر می‌کنید سرنوشت نون خ در فصل دوم چگونه می‌شود؟ توضیح می‌دهد: تجربه نشان داده سریال‌هایی که بتوانند از ظرفیت‌های فرهنگی کشور و موضوعات مبتلا به جامعه، گستردگی جاذبه‌های جغرافیا، لباس و ... بهره ببرند، سریال‌های ماندگاری می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: پیش از این، سریال پایتخت از این تجربه استفاده کرد و ماندگار شد. سریال تلویزیونی نون خ هم از جذابیت‌های فرهنگی و قومیت کرد بهره می‌برد. همچنین ما در این فصل از سریال، جغرافیای زیبای این منطقه را به تصویر می‌کشیم و از کشش و ظرفیت‌های مناطق کردنشین استفاده می‌کنیم. همچنین از لهجه و گویش کردی هم بهره می‌بریم. مسلما دیدن چنین تصاویری برای مخاطبان هم تازگی دارد و تکراری نیست.
این تهیه‌کننده با اشاره به این‌که فیلمنامه از همان ابتدا نشان می‌دهد که می‌تواند مردم را جذب کند، می‌گوید: امیدواریم بتوانیم سریالی تماشایی برای مخاطبان آماده کنیم تا از تماشای آن لذت ببرند.
فرجی درباره این‌که در فصل اول سریال تصاویر مناطق کردنشین نشان داده شد، آیا در فصل دوم قرار است اتفاقات دیگری بیفتد؟ توضیح می‌دهد: تصاویر مناطق کردنشین در فصل اول کم بود، اما ما برای فصل دوم در کرمانشاه و کردستان مستقر هستیم و بخش کمی در تهران ضبط می‌شود. در این فصل ما برای ضبط به سراغ کرمانشاه، کردستان و حتی برای بخش‌هایی به سمت شمال ایران هم می‌رویم تا از تنوع لهجه و زبان بخش شمال هم استفاده ببریم و قصه سریال نون خ برای مردم متنوع تر شود؛ همچنین ما در این فصل قرار است مخاطب را غافلگیر کنیم.
وی درباره این‌که آیا به نون خ 3 هم فکر می‌کنید؟ می‌گوید: طبیعی است که فکر می‌کنیم، اما در حال حاضر دغدغه‌ام ساخت نون خ 2 است، اما این سریال ظرفیت دارد که به فصل‌های بعدی هم برسد.
این تهیه‌کننده درباره این‌که آیا قرار است شقایق دهقان نقش همسر آقای نون خ را بازی کند؟ با خنده می‌گوید: او قرار است یکی از نقش‌های سریال را بازی کند. همچنین میرطاهر مظلومی نقش برادرزن نورالدین و دایی دخترها را بازی می‌کند. مجید یاسر هم به جمع بازیگران فصل یک اضافه شده است. ممکن است باز هم به جمع بازیگران اضافه شود.
فرجی درباره این‌که آیا در فصل دوم شاهد زبان کردی هم هستیم و با زیرنویس پخش می‌شود؟ می‌افزاید: بله از زبان کردی استفاده می‌کنیم، اما از کلماتی استفاده می‌شود که قابل فهم برای مردم باشد و زیرنویس یا ترجمه نشود. در مجموع ما از زبان و گویش کردی در فصل دوم سریال نون‌خ استفاده می‌کنیم.

آیا نون خ 3 هم تولید می‌شود؟
مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه یک در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که سریال نون خ در زمان مدیریت شما شکل گرفت، آیا قصد دارید باز هم مجموعه دیگری درباره یکی دیگر از اقوام بسازید که مطرح و برند باشد؟ به جام‌جم می‌گوید: ساخت سریال درباره اقوام نیاز به مطالعات زیادی دارد و باید ملاحظات را در نظر بگیریم و شناخت کافی درباره اقوام داشته باشیم. یعنی نویسندگان و کارگردان باید مطالعات مردم شناسی داشته باشند. ضمن این‌که شبکه یک به نظرم تنوع تولید و پخش مجموعه‌های تلویزیونی را دارد و این تنوع دیده می‌شود که سریال‌ها در نواحی مختلف تولید می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: پخش سریال‌ها با شعار شبکه مبنی بر این‌که شبکه یک شبکه هر ایرانی همخوانی دارد. چندی پیش سریال به رنگ خاک را پخش کردیم که در جنوب کار شده بود. فصل دوم سریال نون خ را در مناطق کردنشین تهیه می‌ کنیم. سریال پایتخت در منطقه مازنی‌ها تولید می‌شود. همچنین سریال افرا هم شروع کرده‌ایم که در مناطق گیلکی ایران در حال تولید هست. بنابراین شما به این موارد توجه کنید، متوجه می‌شوید که ما در مناطق مختلف سریال‌ها را تولید و به این مساله توجه می‌کنیم که سریال‌های شبکه یک در پایتخت‌زده نشود و پایتخت‌گریزی داشته باشیم.
مدیر شبکه یک در بخشی دیگر از صحبت‌هایش عنوان می‌کند که به فصل‌های بعدی نون خ فکر می‌کنند، چرا که مطمئن هستند این سریال ظرفیت تولید فصل‌های بعدی را دارد.
وی ادامه می‌دهد: البته تولید فصل نون خ 3 در گروی نون خ 2 هست که باید میزان اقبال مردمی را ببینیم، اما قصه، شخصیت پردازی‌ها و طراحی شخصیت‌ها به گونه‌ای هست که نوید دهنده تولید فصل‌های بعدی هست.
زین‌العابدین با اشاره به تولیدات جدید شبکه یک سیما می‌گوید: در مجموع سریال‌های متنوعی در مراحل تولید یا پیش از تولید یا پس از تولید هستند که می‌توانم به افرا، محکومین، پرگار، نون‌خ، پایتخت، پس از آزادی و 87 متر اشاره کنم که از این حیث هنرمندان و کارگردانان زیادی هستند که با ما کار می‌کنند.
سریال نون‌خ در 25 قسمت برای ماه رمضان شبکه یک آماده می‌شود و قرار است با قصه‌های طنازانه روزه‌داران را سرگرم کند.

آقاخانی مخالف لهجه کردی‌ام بود!
مجید یاسر از بازیگران جدید فصل دوم سریال نون خ هست. وی درباره نقشش در این سریال به جام‌جم می‌گوید: من فصل اول سریال نون خ را دیده بودم و وقتی پیشنهاد بازی در این فصل از سریال شد با عشق پذیرفتم. چون سریال را دیده بودم با فضای سریال آشنا بودم. حتی باید بگویم که سه بار این سریال را دیدم که دو بار خیلی ویژه و یک بار به عنوان مخاطب عام دیدم. شخصیت‌پردازی‌های قصه را خیلی دوست داشتم و برایم اهمیت داشت وقتی قرار است در این سریال بازی می‌کنم، نسبت به فضای کار آشنا باشم. از این حیث هم دیدم تا شخصیتی که در این سریال بازی می‌کنم رنگ و لعاب قابل مملوس برای مخاطب داشته باشد و بیننده شخصیتم را دوست داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: در این سریال نقش بهنام را بازی می‌کنم که شخصیت پیچیده‌ای دارد. مطمئن هستم وقتی مخاطب در اولین سکانسی که بهنام را خواهند دید با یک فرد پیچیده رو به رو می‌شوند که نمی‌دانند مثبت هست یا منفی! من هم با نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان صحبت کردم تا با نگاه ویژه دوستان نقش بهنام را بازی کنم. این بازیگر در پاسخ به این سؤال که بهنام چه نسبتی با نورالدین دارد؟ می‌گوید: نمی‌توانم در این باره حرفی بزنم، فقط این را می‌گویم که بهنام به عنوان شخص غریبه وارد قصه می‌شود. امیدوارم بتوانم نقشم را خوب اجرا کنم. یاسر درباره این‌که آیا در این سریال با گویش کردی صحبت می‌کنید؟ می‌گوید: خیلی تمرین کرده بودم که با گویش کردی صحبت کنم، اما نگاه آقای آقاخانی این بود که با توجه به پیچیدگی شخصیت بهنام بهتر است از لهجه فاصله بگیرم تا دست مان برای خلق کاراکتر بازتر باشد، به همین دلیل با لهجه صحبت نمی‌کنم.

شیرین، دختری مستقل و به روز
ندا قاسمی را می‌شناسید. همان شیرین، دختر نورالدین هست که نسبت به دیگر خواهرانش تفاوت‌های بارزی دارد. او هنرمند هست و نقاشی می‌کند. وی درباره ویژگی‌های شیرین در فصل دوم به جام‌جم می‌گوید: شیرین همان دختر مستقل و به‌روزتر نسبت به خواهرانش هست. خوشحالم این افتخار را دارم که در فصل دوم این سریال بازی کنم.
قاسمی که خودش هم کرمانشاهی هست، ادامه می‌دهد: این روزها در روستای پریان مشغول کار هستیم. فضای کار خیلی کمک می‌کند تا نقشمان را ملموس بازی کنیم. روستایی‌های عزیز هم خیلی به ما کمک می‌کنند. البته من خیلی نمی‌توانم قبل از تولید درباره نقش ام بگویم. اما می‌دانم که در فصل دوم هم می‌توانیم نظر مردم را جلب کنیم.
این بازیگر در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کردید که این سریال به فصل دوم برسد؟ توضیح می‌دهد: در ابتدا فکر نمی‌کردم، اما وقتی بازخوردهای خوب مردم را دیدم، حدس می‌زدم که فصل دوم این سریال هم تولید شود.
قاسمی که در چند تله‌فیلم بازی کرده و سریال نون خ نخستین سریال جدی‌اش بوده، درباره همکاری با آقای آقاخانی می‌گوید: کار با آقای آقاخانی فوق‌العاده است. آشنایی‌مان در فصل اول سریال کم بود، ولی در فصل دو این طور نیست. ضمن این‌که دست‌مان را باز می‌گذارند و نظرات‌مان را به او منتقل می‌کنیم. خوشبختانه فضای بسیار خوبی در سریال حاکم هست.
وی در پایان می‌گوید: بازیگر علاقه‌مند است فضای صمیمانه در طول کارش حاکم باشد که این اتفاق خوب در سریال نون‌خ برایمان افتاده است .

به دنبال رضایت مردمی
سیروس میمنت که در سریال نون خ نقش کیوان
پدر مهیار را بازی می‌کند، درباره بازی در این سریال به جام‌جم می‌گوید: خوشحالم که این سریال آنقدر مورد استقبال قرار گرفته که تصمیم گرفتند فصل دوم سریال نون خ هم بسازنند.
وی ادامه می‌دهد: در این فصل شخصیت‌ها عمیق‌تر از قبل هستند و خیلی هم خوب درآمده است. هدف گروه سازنده نون خ، رضایت مردم هست و همین برایمان اهمیت دارد، به همین دلیل با عشق و علاقه کارمان را انجام می‌دهیم.
این بازیگر که اصالتا کرد هست، درباره کار با سعید آقاخانی می‌گوید: کار با آقای آقاخانی هم سخت هست و هم راحت. سخت از این لحاظ هست که او بسیار در کار سختگیر و جدی هست و با وسواس کارش را انجام می‌دهد که این همه دقت نظر او باعث شده تا سریال نون خ تا این میزان رضایت مردمی را به دنبال داشته باشد. راحت هم از این لحاظ هست که بازیگر خیالش راحت هست که او بهترین مشاوره و راهنمایی را هنگام بازی به بازیگر می‌کند. از سوی دیگر تا زمانی دست‌مان را باز می‌گذارد که طراحی شخصیت به هم نخورد. ضمن این‌که من هم سعی می‌کنم شخصیت کیوان را با شیرینی‌های خاص خودش اجرا کنم.

حواس‌مان به شوخی‌های
سریال نون‌خ2 است
سعید آقاخانی که در سریال نون خ علاوه بر کارگردانی، بازی می‌کند، در پاسخ به این سؤال جام‌جم که در فصل اول در قالب قصه به موضوعات اجتماعی هم تلنگری زدید. با توجه به اتفاقات اخیر، تورم‌ها و گرانی‌ها، آیا درباره این مسائل هم وارد شوخی و طنز می‌شوید، می‌گوید: سری قبل پرداختیم. در همه کارهای طنز که خودم دیدم اکثرا این موضوع بوده است. این که چقدر به این سمت برویم، البته در فیلمنامه‌مان داریم باید ببینیم هرچه جلوتر می‌رود چگونه در اجرا تعریف می‌شوند.
وی درباره این‌که فیلمنامه هنوز کامل نشده و شما هم بازیگری و کارگردانی را توأمان جلو می‌برید و از طرفی باید حواس‌تان به فیلمنامه هم باشد و این موضوع، کار را سخت نمی‌کند جایی به مشکلی بربخورید؟ به جام‌جم توضیح می‌دهد: مقداری زحمتم زیاد می‌شود، اما تلاش می‌کنم قصه خوب پیش برود و کار خوبی شود. کاراکترها از حد و مرز خودشان خارج نشوند و شوخی‌ها درست پیش برود. در واقع مراقب شوخی‌های سریال هستم. سعی می‌کنم شخصیت واقعی و مملوس برای مخاطب باشند و مردم آنها را دوست داشته باشند.
وی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار جام‌جم مبنی بر این‌که آیا آقای نون خ مزدوج می‌شود؟ در حالی که می‌خندد، می‌گوید: نه. فعلا قرار نیست.اگر مورد خوبی بود معرفی کنید!
آقاخانی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران که وجه تمایز نون خ 2 نسبت به فصل یک چگونه است؟ می‌گوید: اتفاق خاصی نمی‌افتد آنقدر وجه تمایز ندارد با قصه قبلی. شخصیت‌ها همانند تقریبا ادامه همان قصه است. همان شخصیت‌ها قصه را دوباره تعریف می‌کنند بیشتر فضاهایمان متنوع شده‌اند. فرصت بیشتری داریم، چون در منطقه‌ایم خیلی فضاسازی بهتری را مخاطب ببیند و زیبایی‌های اینجا هم تصویر می‌شوند.
وی درباره فصل سوم سریال نون خ می‌گوید: امیدوارم بتوانیم فصل دوم را به خوبی بسازیم؛ پنج ماه تصویربرداری داریم و اینجا به‌شدت سرد است؛ جالب است بدانید دو شب پیش در برف ماندیم و راهداری راه را برایمان باز کرد. یک مقداری سخت است و امیدواریم کار خوبی شود؛ مردم دوست داشته باشند تا سراغ سری‌های بعد برویم.
این کارگردان ادامه می‌دهد: همچون سری اول نون خ قصه‌ای داریم که تمام ایران دوستش داشته باشند.
آقاخانی درباره این‌که آیا درباره مجلس در سریال صحبت می‌کنید یا نه؟ عنوان می‌کند: ما کارمان اجتماعی و درباره مردم است با مجلس کاری نداریم.
وی درباره این‌که آیا دکورهای جدیدی اینجا ساخته شده و حتما بودجه زیادی هم نیاز دارید، چون شنیده‌ایم سازمان صداوسیما به مشکلات مالی برخورد کرده. شما چقدر با این مشکل درگیرید؟ می‌گوید: خیلی از این دکورها در دل بافت‌های بومی به دست آمده‌اند، البته هزینه برای دکور کرده‌ایم. اما در داخل خانه‌ها چیده‌ایم و بیرون فضای بکر طبیعی است. اگر اوضاع مالی سازمان خوب نباشد قطعا کار کردن برای ما هم سخت خواهد شد اما فکر نمی‌کنم مشکلی برایمان به وجود آید.
این کارگردان درباره این‌که که با توجه به این‌که سریال رمضانی هست آیا محورهایی در این رابطه هست یا نه؟ می‌گوید: چون در فصل سرما و برف کار می‌کنیم و ماه رمضان در این فصل نیست، به همین دلیل محورهای رمضانی نداریم. اما به هر حال به موضوعاتی می‌پردازیم که بی‌مناسبت هم با ماه رمضان نباشد. در مجموع کاراکترهای متنوعی داریم که هرکدام احساس، عقیده و درونی دارند و فرصت خوبی برای ارتباط برقرار کردن مخاطب فراهم می‌شود.
وی در واکنش به ساخت سریال‌ها در فضاهای غیرآپارتمانی ادامه داد: تماشاگر اینقدر فضاهای آپارتمانی دیده است که می‌توان با ایجاد تنوع مخاطب را به کار جذب کرد. از طرفی فکر می‌کنم حضور در این فضاها هم به لحاظ بصری و هم به لحاظ فرهنگی کمک زیادی به خود سریال‌ها می‌کند.
کارگردان نون.خ درباره پخش سریال‌های طنز از تلویزیون می‌گوید: محدودیت‌ها در این زمینه زیاد است و همه مربوط به تلویزیون و ممیزی نمی‌شود صنوف و قومیت‌ها هم حساسیت‌هایی دارند که باید مراقب باشیم، موضوعاتی که مطرح می‌کنیم به کسی برنخورد و اینها کمی دست و پای ما را می‌بندد. البته خیلی از اینها هم درست است به هر حال ما دائم در تلاش هستیم که قصه را به گونه‌ای روایت کنیم که مشکلی پیش نیاید و به کسی برنخورد، اساسا طنز کار کردن بسیار سخت است.
آقاخانی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تصویری که از یکی از دختران نورالدین خانزاده در سریال نمایش داده می‌شود و کمتر شخصیتی زنانه دارد، تاکید می‌کند: در قصه‌پردازی نکته‌ای وجود دارد و آن، این است که نمی‌توان گفت به طور مثال ما فقط این مدلی هستیم و فقط با همین مدل قصه را روایت می‌کنیم. همه طیف آدمی همه‌جا وجود دارد. نمی‌توان گفت کردنشین‌ها فقط این شکلی هستند. از طرف دیگر نمی‌توان قصه‌ای را بدون هیچ تناقض یا مشکلی تعریف کرد. در عین حال من چون کار کمدی انجام می‌دهم اگر تناقض و درگیری در کاراکترها نباشد نمی‌توان این طنز و کمدی را ایجاد کرد. در کنار کژال هم پنج خانم دیگر هستند که بسیار خوب و آرام و مهربان و صمیمی هستند و در زندگی و کارهای خانه مشارکت دارند. وی در ادامه درباره مشارکت استانداری کرمانشاه و تاثیر آن در سفارشی شدن سریال، می‌افزاید: قصه این کار پیش از این نوشته شده است و ما قرار نیست موضوعاتی را بزرگ کنیم که توی ذوق مخاطب بخورد این کار در عین حال که در کرمانشاه ساخته می‌شود یک سریال ملی است یعنی تمام ایران باید ببینند و دوستش داشته باشند.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها