1. سال 91 بود که خودرو یک دفعه گران شد. همان سالی که پراید رسید به زانتیا. همان سالی که خودروهای بالای صدمیلیونی عادی شدند. همان موقع داشتم با محمد حرف می‌زدم که از چهارم دبستان با هم رفیق هستیم. گفت پول جمع کرده بودم که یک هیوندای آزرا بخرم. قبل از گرانی‌ها، حدود 35 میلیون تومان بود. وقتی قیمت‌ها یک شبه بالا رفت، با همان پول می‌توانست یک پژو 405 بخرد.
کد خبر: ۱۲۴۱۵۷۶

حالا همان پژو قیمتش به بالای 80 میلیون تومان رسیده و خودرویی مشابه آن آزرا که دیگر تولید نمی‌شود حدود 500 میلیون تومان قیمت دارد. محمد هنوز خودرو نخریده.
2. یکی از جست و جوهای ثابت هر روزه ما مردها احتمالا این است که ببینیم قیمت خودرو چه تغییری کرده. امروز که داشتم آخرین قیمت‌ها را نگاه می‌کردم، رنو ساندروی استپ وی، 224 میلیون تومان بود؛ همان خودرویی که تا یکی دو سال پیش می‌شد با 50 میلیون تومان خرید.
3. با درآمدی که الان دارم برای خریدن یک خودروی معمولی که قیمتش صدمیلیون تومان است تقریبا دو سال باید همه پول‌هایم را جمع کنم و هیچ خرجی نکنم. دو سال بعد اگر قیمت دلار 3 برابر نشده باشد، خودروسازان قراردادهایشان را فسخ نکرده باشند، قطعه سازان طلب‌هایشان را گرفته باشند و هیچ چیز تغییر نکند، می‌توانم یک خودرو بخرم. طبیعتا ثابت بودن شرایط بیشتر یک رویاست؛ رویایی که مدت‌هاست به آن فکر می‌کنم. مثل مارتین لوتر کینگ که یک رویا داشت.
4. تورم چقدر است؟ کسی هست به آن پاسخ بدهد؟ دولتی‌ها می‌گویند تورم همین طور در حال کاهش است. دولتی‌ها می‌گویند تنها دولت تاریخ از زمان مادها تا کنون بوده اند که توانسته اند تورم را یک رقمی کنند. دولتی‌ها می‌گویند رشد اقتصادی ما مثبت است و در سال فلان دو رقمی هم بوده. دولتی‌ها می‌گویند همه چیز خوب است. ما هم باور می‌کنیم. باور می‌کنیم که هیچ چیز گران نمی‌شود. باور می‌کنیم که می‌توانیم به سادگی خانه و خودرو بخریم. باور می‌کنیم که همه چیز عالی است. شما را اما نمی‌دانم این چیزها را باور می‌کنید یا نه. اصلا خود دولتی‌ها اگر قرار بود خودرو و خانه بخرند این چیزها را باور می‌کردند؟ لابد می‌گویید آنها سال‌هاست این خریدهایشان را کرده اند. بله. متاسفانه نیازهای ما و دولتی‌ها و مسؤولان خیلی با هم متفاوت است. آنها مدت‌هاست به خانه‌های 576 متری عادت کرده اند.

محمدتقی حاجی‌موسی

عضو شورای سردبیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها