در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
لاستیک پراید در بازار کمیاب شد
گرانی روزانه لاستیک خودرو موجب احتکار آن شده است، به همین دلیل لاستیکهای پرفروش همچون پراید در بازار کمیاب
شده است.
یک لاستیکفروش در بزرگراه آیتا... کاشانی تهران در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: لاستیک پراید دارم اما هر روز به قیمت آن افزوده میشود و در حال حاضر هر جفت لاستیک را با قیمت 545هزار تومان به مشتریان خود تحویل میدهم.
یک لاستیکفروش در حوالی منطقه سبلان هم به خبرنگار ما گفت: لاستیک پراید دارم و در حال حاضر هر جفت لاستیک را با قیمت 630 هزار تومان به مشتریان خود تحویل میدهم.
یک لاستیکفروش در بزرگراه فتح تهران و در نزدیکی میدان آذری نیز به خبرنگار ما گفت: لاستیک پراید دارم اما در چند روز گذشته 20 هزار تومان به قیمت آن افزوده شده است.
وی افزود: براساس برند لاستیک پراید قیمت آن متفاوت است به طوری که مثلا برند بارز با قیمت 525هزار تومان، کویرتایر با قیمت 505هزار تومان، ایران تایر 480هزار تومان و یزد تایر با قیمت 535هزار تومان به فروش میرسد.
خودداری از عرضه لاستیک به بازار، تخلف است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیم کارخانههای تولید لاستیک برای توزیع نکردن محصولات تخلف بوده و با آنها برخورد میشود.
به گزارش خانه ملت، رضا رحمانی روز یکشنبه در واکنش به کمبود لاستیک در بازار به دلیل تصمیم کارخانههای تولیدی برای توزیع نکردن محصولات، اظهار کرد: این موضوع مربوط به بنزین است. بر اساس گزارشهای رسیده بسیاری از بنکداران از عرضه کالا خودداری میکنند، زیرا میخواهند از نرخ دلار پس از افزایش قیمت بنزین آگاه شوند.
وی با بیان اینکه عرضه نکردن کالا مانند احتکار است، افزود: خودداری از عرضه کالا به بازار پس از افزایش قیمت بنزین مصداق تخلف است و با آنها برخورد میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است پس از افزایش قیمت بنزین عدهای میخواهند از فرصت سوءاستفاده کنند که با آنها برخورد خواهد شد.
وفور لاستیکهای قاچاق و تقلبی
محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران تاکید میکند لاستیک خودروهای سواری به دلیل بالا بودن تعرفه از مسیرهای رسمی وارد نمیشود و همین موضوع باعث کمبود کالا در بازار شده است.
وی با بیان این که تعرفه واردات لاستیک سواری بسیار بالاست، افزود: اکنون ارزی که به واردات لاستیک سواری داده میشود ارز نیمایی و با تعرفه 40درصد است که هیچ واردکنندهای رغبت به واردات ندارد.
به گفته وی، اگر تعرفه واردات لاستیک خودروهای سواری از 40 به 10درصد کاهش یابد هم دولت درآمد کسب میکند و هم قیمت این کالا در بازار پایین میآید.
میرعابدینی تصریح کرد: لاستیکهای خارجی که اکنون در بازار است از طریق قاچاق وارد میشود که اغلب بیکیفیت و بدون خدمات پس از فروش است در حالی که اگر از طریق مبادی رسمی با تعرفه منطقی وارد شود، خدمات پس از فروش و درآمد دولت تضمین خواهد شد.
این مقام صنفی با تاکید بر این که قیمت لاستیک در بازار بسیار بالاتر از نرخ منطقی آن است گفت: اکنون لاستیک پراید که بیشترین تقاضا در این بخش را دارد با دو برابر قیمت به دست مردم میرسد و این موضوع نشان میدهد تولید به میزان تقاضا نیست و بقیه باید از طریق واردات تأمین شود که به دلیل بالا بودن تعرفه کسی به انجام این کار رغبت نشان نمیدهد.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران با اشاره به لاستیک خودروهای سنگین ادامه داد: پاییز سال گذشته رانندگان خودروهای سنگین اعتصاب کردند و تعرفه و ارز تخصیص آن کاهش یافت. اکنون لاستیک خودروهای سنگین با ارز 4200 تومانی و تعرفه 5درصدی وارد کشور میشود و این کالا به وفور در بازار وجود دارد.
این مقام صنفی تاکید کرد: برای واردات لاستیک خودروهای سنگین سه ماه است که ثبت سفارش بستهشده و اگر این روند ادامه داشته باشد، قطعا در پایان سال به مشکل خواهیم خورد.
گلایه سراسری مردم از گرانی لوازم یدکی
همتی، شهروند اردبیلی در این خصوص گفت: متاسفانه پس از گرانی بنزین، لوازم یدکی خودرو در اردبیل با افزایش قابل توجهی روبهرو بوده و ما توان خرید آن را نداریم این در حالی است که به دلیل آسفالت نبودن برخی خیابانها و عدم لکهگیری برخی از چالههای خیابانها هر از چند گاهی محتاج این لوازم میشویم.
ناصرپور، یکی از شهروندان مشهدی نیز در این باره گفت: پول دو تا لاستیک بارز پراید ۶۰۰ هزار تومان شده، هزینه روغن و فیلترها ۱۶۰ هزار تومان، لنت جلو ۸۰ هزار تومان، هزینه قطعات و لوازم یدکی هم که بماند، مگر درآمد ما چقدر است که بتوانیم این وسایل را تأمین کنیم.
وی افزود: دولت میگوید گرانی بنزین تأثیر اندکی بر بازار سایر کالاها دارد این در حالی است که به نظر میرسد مسؤولان از وضعیت بازار و درآمد مردم هیچگونه آگاهی ندارند.
عزیزی، شهروند ایذهای نیز در خصوص گرانی لوازم یدکی در این شهر گفت: برای ارزیابی قیمتها در بازار لوازم یدکی خودرو کافی است یک کالای خاص را در نظر بگیریم و از چند مغازه لوازم یدکی قیمتش را جویا شویم. طبیعتا با چند سؤال ساده از این لوازمیدکیفروشان متوجه میشویم چقدر قیمتها گرانتر شده و با هم متفاوت هستند، از طرف دیگر، بازار لوازم تقلبی در این صنف نیز داغ داغ است که این امور ریشه در عدم نظارت بر این واحدهای صنفی دارد.
تمیمی، شهروند بوشهری نیز در این خصوص گفت: بعد از گرانی بنزین، قیمت لوازم یدکی با افزایش قابل ملاحظهای روبهرو بوده است، باید از مسؤولان پرسید واقعا مشکل کجاست؟ طبیعی است که با این گرانیها رانندهای جرات این را ندارد که جلوی لوازم یدکیفروشها ترمز کند.
یک شهروند اهل تویسرکان همدان نیز در این باره گفت: از مسؤولان یا بازرسان محترم میخواهم که سری به مغازههای لوازم یدکی ماشینها بزنند، هر روز قیمت لوازم یدکی خودرو رو به افزایش هست، مسؤولان کجایید، آخر چرا نظارت یا رسیدگی نمیکنید.
وی افزود: من دیروز پنج تا لامپ ساده برای چراغهای عقب پراید به قیمت 15هزار تومان گرفتم، آخر انصاف است؟ البته فقط لامپ گران نشده بلکه از پیچ و مهره گرفته تا لنت، دیسک صفحه و روغن موتور، لاستیک و قالپاق و ... گران شده است.
یک راننده تاکسی میگوید: از همان روزی که قیمت جدید بنزین اعلام شد چون سابقه سالهای گذشته را داشتم میدانستم همه چیز گران میشود و هر روز منتظر گران شدن یک کالا هستم.
محمد میافزاید: من تنها کاری که به نظرم رسید این بود که برخی از اقلام مصرفی خودرو مانند لنت ترمز را خریداری کردم چون میدانم اگر هفته اول یا ماه اول گران نشود مدتی بعد حتما گران خواهد شد.
شهروند دیگری میگوید: دو هفته قبل از تعمیرکار خودروی چینی خودم قیمت برخی از قطعات را گرفتم و بر اساس آن هزینه تقریبی آن را برآورد و تهیه کردم ولی پس از اینکه خودرو را به تعمیرگاه بردم و موتور آن را باز کردیم وقتی برای خرید همان قطعات اقدام کردم متوجه شدم برخی قطعات مانند رینگ پیستون حدود ۲۰ هزار تومان گرانتر شده است و درمجموع بیش از ۱۰درصد از برآورد اولیه باید بپردازم.
جوان دیگری هم از گران شدن واشر سرسیلندر خودروی ایرانی خودش گلایه دارد و میگوید: مگر هزینه حمل بار چقدر در قیمت نهایی قطعات یا هر کالایی تأثیر دارد که باید برای خرید یک قطعه معمولی نسبت به دو هفته قبل ۱۵ هزار تومان بیشتر بپردازم؟
در همین حال یکی از فروشندگان لوازم یدکی خودروهای چینی هم از تأثیر محسوس گرانی بنزین بر قیمت لوازم یدکی خودرو میگوید: در چند روز گذشته و در خریدهای تازه برخی از قیمتها اندکی بالاتر رفته که بیشتر مربوط به قطعات موتوری است و لوازم بدنه خودرو تغییر چندانی نداشته است.
وی میافزاید: متأسفانه برخی از شرکتها هم به دلیل نگرانی از آینده بازار و احتمال تغییر قیمتها به نوعی در توزیع قطعات کند عمل میکنند تا قیمتها تثبیت شود و همین کمبود نسبی هم به گرانیها دامن میزند.
این در حالی است که بر اساس اظهارنظر برخی از مشتریان شاهد چندگانگی قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو در بازار هستیم که خود این موضوع هم عامل نگرانی بیشتر مصرفکننده میشود چون نمیتواند از روی قیمت کالا نسبت به کیفیت آن اطمینان داشته باشد؛ چراکه تصور میکند کالایی را که به قیمت ارزان (به قیمت یک ماه قبل) خریداری میکند شاید کالای بیکیفیتتری نسبت به کالای مشابهی است که به قیمت بیشتر در یک فروشگاه دیگر عرضه میشود.
مشکل دوگانه دوگانهسوزها
یکی دیگر از دغدغهها مربوط به تأمین قطعه خودروهای دوگانهسوز است؛ چراکه علاوهبر نوسانهای قیمت قطعات معمولی مشکل دیگر دارندگان این دسته از خودروها کمبود و گرانی غیرمعمول قطعات سامانه گازسوز خودروهایشان است. آنچه مسلم است با گرانی بنزین اقبال عمومی نسبت به خودروهای دوگانهسوز بیشتر شده و همین افزایش تقاضا موجب بروز مشکلاتی در بخش عرضه شده که اگر متولیان این حوزه چارهاندیشی لازم را نداشته باشند باید منتظر تشدید مشکلات بود.
گرانی مربوط به قطعهسازان نیست
فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در گفتوگو با خبرنگار جامجم در این باره گفت: در حال حاضر شاهد افزایش مواد اولیه صنعت خودروسازی هستیم و از سوی دیگر نوسانات ارزی افزایش قیمت ارز از 11 هزار و 500 تومان به 12 هزار و 300 تومان در این رابطه بسیار تأثیرگذار بوده، اما این افزایش قیمتها هنوز بر قراردادهای قطعهسازان با خودروساز اثری نگذاشته است و از طرف دیگر هیچگونه نظارتی بر این بازار وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه در نهایت این افزایش قیمتها چه زمانی تأثیر خود را روی افزایش قیمت خودرو خواهد گذاشت، عنوان کرد: قطعهساز تمام تلاش خود را خواهد کرد که از زیان دربیاید، اما خودروساز با توجه به شرایط موجود و فشارهای وزارت صمت هیچ افزایش قیمتی را نمیتواند اعمال کند.
بهنیا با تأکید بر اینکه حتی در قراردادها و مصوبههایی که از قبل برای افزایش قیمت توافق شده بود اکنون جلوی آن را هم گرفتهاند، افزود: در حال حاضر نیز شاهدیم که قیمت بازار با قیمت کارخانه تفاوت بسیاری دارد؛ برای مثال اکنون قیمت پراید در کارخانه 37 میلیون تومان است اما در بازار 52 میلیون تومان است.
او با بیان اینکه در بازار حتی برخی از قطعات بیش از 15درصد افزایش یافته است، گفت: اما در حال حاضر قیمت خودرو توسط خودروسازان تغییری نخواهد داشت و وزارت صمت بسیار محکم پای این موضوع ایستاده است، اما آن چیزی که فعلا شاهد آن هستیم قیمت لوازمیدکی و خودرو در بازار بالا رفته است.
امین محمودی
اقتصاد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: