برای کودکان زیر یک سال چه اسباب‌بازی‌ای بخریم؟

ایمن، مفید و جذاب

خرید اسباب‌بازی از آن کارهای به ظاهر آسان است که تا وقتی دغدغه‌تان نباشد درکی از سختی آن نخواهید داشت. از دور به نظر می‌رسد خریدن وسایل سرگرمی برای کودکان کار ساده‌ای است، اما کافی است وارد فروشگاه شوید تا با انبوه اجناس متنوعی روبه‌رو شوید که برای خرید هر کدامشان دچار تردیدهایی خواهید شد. هر ماهی که از تولد نوزاد می‌گذرد، او توانایی جدیدی پیدا می‌کند و در نتیجه علاقه‌اش به نوع خاصی از اسباب‌بازی بیشتر خواهد بود. با وجود برچسب رده سنی که روی خیلی از اسباب‌بازی‌ها زده شده، اما باز هم انتخاب اسباب‌بازی مناسب، ریزه‌کاری‌هایی دارد که در این متن به بعضی از آنها اشاره کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۳۹۰۷۲

از تولد تا 3 ماهگی
طبعا نوزاده تازه متولد شده نه حرف می‌زند نه راه می‌رود و نه حتی قادر است با دست‌های خودش کار خاصی انجام دهد. در این سن او به ساده‌ترین چیزها واکنش نشان می‌دهد و علاقه دارد. حس بینایی نوزاد در حال کامل شدن است و به همین خاطر از دیدن چهره افراد یا عکس‌هایشان لذت می‌برد. رنگ‌ها برایش بیش از اندازه جذاب است و به همین دلیل به عکس‌هایی با کنتراست بالا و رنگ‌های زنده بیشتر علاقه دارد. در کنار اینها، نوزاد به موسیقی آرام و ملایم هم علاقه دارد. خواندن لالایی هم به اندازه یک بازی برایش جالب است. مجموعا در این سن می‌توانید برای او اسباب بازی‌هایی که به آرامی تکان می‌خورند و موسیقی ملایمی دارند مثل آویز موزیکال بخرید.

از 3 تا 6 ماهگی
نوزاد در این سن قادر است اشیا را در دستش نگه دارد یا به سمت خود بکشد. کارایی دست‌هایش زیاد شده و می‌تواند اسباب‌بازی را بین دستانش جابه‌جا کند یا حتی آن را به سمت دهان خود ببرد. به همین دلیل در این سن باید در خرید اسباب‌بازی دقت بیشتری کرد تا کودک آسیب نبیند.
اندازه و جنس مواد اولیه اسباب‌بازی بسیار مهم است، بنابراین قبل از توجه به زیبایی یا بامزه بودن باید به ایمنی آن دقت کرد. اسباب‌بازی‌هایی که قطعات ریزی دارند اصلا مناسب نیستند. علاوه بر این به تیز یا برنده نبودن گوشه‌های اسباب‌بازی دقت کنید. بهتر است وسایلی که برای سرگرمی نوزادان سه تا شش ماهه می‌خرید یک تکه باشد. وسایلی که قابلیت تبدیل شدن به قطعات کوچک‌تر را داشته باشد برای نوزادان خطرناک است.
علاوه بر اسباب‌بازی‌هایی که تا سه ماهگی می‌توانست استفاده کند می‌توانید برای فرزندتان کتاب‌های پارچه‌ای بزرگ و عروسک‌های پارچه‌ای نرم تهیه کنید. دقت کنید که عروسکی که می‌خرید پرز، دکمه، روبان، نوار و هر نوع قطعه قابل جدا شدن نداشته باشد. از طرف دیگر اندازه عروسک آن‌قدری بزرگ نباشد که کودک برای بازی کردن با آن دچار سختی شود. احتمالا مجبور خواهید شد به دفعات مختلف عروسک را بشویید بنابراین سعی کنید جنس خوب و مقاومی را انتخاب کنید تا زود خراب نشود.

از 6 تا 9 ماهگی
توانایی کودک کم‌کم در حال کامل شدن است. در این دوره او می‌تواند بدون کمک دیگران بنشیند. در ادامه می‌تواند کمی به سمت جلو یا عقب حرکت کند و سینه‌خیز برود. علاوه بر این نوزاد کاملا می‌تواند با دودستش کار کند. بنابراین اسباب‌بازی‌هایی که بتواند آنها را تکان بدهد، بچرخاند و فشار یا هل بدهد برایش بسیار هیجان‌انگیز است. توپ، خانه‌سازی‌های بزرگ که نتواند در دهانش ببرد و جغجغه و وسایلی که بتواند صدای آنها را دربیاورد از وسایل مورد علاقه‌اش خواهد بود. ماشین‌های بزرگ که بتواند هل بدهد و حیواناتی که حرکت می‌کنند را هم به لیست علاقه‌مندی‌های فرزندتان در این سن اضافه کنید. علاوه بر این چون بسیاری از نوزادان در شش ماهگی دندان درمی‌آورند، می‌توانید برای او یک دندانگیر تهیه کنید. این حلقه‌های پلاستیکی سفت احساس خارش و سوزشی که نوزاد احساس می‌کند را کمتر می‌کند. همیشه هم که نباید اسباب‌بازی بخرید. بعضی از وسایلی که در خانه دارید نوزاد را بیشتر از اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت خوشحال خواهد کرد. بنابراین گاهی در کابینت را باز کنید تا کودک با کاسه‌های پلاستیکی، ملاقه‌های چوبی و وسایل بی‌خطر دیگری که در آشپزخانه دارید سرگرم شود. نکته مهم دیگر این‌که اگر تا الان برای فرزندتان کتاب نخوانده‌اید بهتر است برنامه کتاب را به زندگی‌اش اضافه کنید.

از 9 ماهگی تا یک سالگی
خزیدن، سینه‌خیز رفتن، چهار دست و پا حرکت کردن و حتی راه رفتن به کمک میز و صندلی و پشتی از توانایی‌هایی است که خیلی از بچه‌ها در این بازه سنی کسب می‌کنند. اولین نکته قبل از خرید اسباب‌بازی، امن کردن خانه است. هر وسیله‌ای که به نظرتان امکان دارد کودک با آن برخود یا آن را سرنگون کند از سر راه او بردارید. قسمت‌های تیز یا خطرناک خانه را با وسایلی مثل درپوش و پشتی بپوشانید. خیلی از کمدها را باید قفل کنید و خیلی از وسایل را به طبقات بالاتر کمدها بفرستید.
جدای از این، کودک شما در این سن به تعامل با شما و دنیای اطرافش بیشتر از گذشته علاقه دارد و توانایی حل مساله‌اش هم زیاد شده. در نتیجه می‌توانید بازی‌های فکری ولی ساده را هم به فهرست اسباب‌بازی‌هایش اضافه کنید. جورچین‌های بزرگ با تعداد قطعات بسیار کم، انتخاب مناسبی برای این سن است. قطعات خانه‌سازی هم برای کودک بسیار جذاب است، چرا که می‌تـواند با سرهم کردن، آن مهارت جدیدی را در خودش تقویت کند. وسایل آشپزخانه و هل دادنی همچنان برای او جذاب است، اما کودک در این سن علاقه زیادی به تقلید کردن از پدر و مادرش دارد. بنابراین می‌توانید برای او تلفن و تلفن‌همراه اسباب‌بازی بخرید تا با آن صحبت کند.

مینا نوری

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها