با تازه‌ترین برنامه‌های رادیو پیام آشنا شوید

لحظه‌ای برای فکـــر کردن

چند وقتی است رادیو پیام برنامه‌ای ویژه و طرحی مبتنی بر علوم شناختی را روانه آنتن کرده به اسم «شما چه فکر می‌کنید؟» این برنامه هر روز از این شبکه رادیویی در ساعت‌های مختلف پخش می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۸۱۶۳

از ویژگی‌های این برنامه، دعوت به تعقل و ارائه دیدگاه‌های خود از طریق شماره 22018000و پخش نقطه نظرات انتقادی و اصلاحی شنوندگان است و در این برنامه شیوه بیان موضوعات به شکل طرح یک داستان اتفاق می‌افتد.
شما چه فکر می‌کنید؟
فاطمه عباسی، گوینده رادیو با گفتن این پرسش به این شکل برنامه را آغاز می‌کند: شما چه فکر می‌کنید؟ بعد از پخش موسیقی او داستان خود را تعریف می‌کند: «در مجتمع لادن، قانونی وجود داره که بچه‌های اهالی می‌تونن بین ساعت 17 تا 20 توی محوطه بازی کنند، اما والدین بچه‌ها که از سر و صدا و توپ بازی و به هم ریختن وسایل خونه به دست بچه هاشون کلافه و عصبانی می‌شن اغلب اوقات به این زمان توجهی ندارن و توی ساعات مختلف بچه هاشون رو به محوطه می‌فرستن، باقی همسایه‌ها از این وضعیت ناراضی هستن و فکر می‌کنن خانواده‌ها از زیر بار مدیریت بچه‌هاشون شونه خالی کردن و باعث مزاحمت برای دیگران می‌شن.»
در انتهای داستان عباسی (گوینده رادیو) خیلی آرام از مخاطبان خود می‌پرسد: «اگه فرزندتون کوچیک بود اونو چطور توی آپارتمان نگه می‌داشتید اونم جوری که نه بچه آسیب ببینه نه خودتون عاصی بشید؟!»
مسلما بعد از پخش این بخش، مردم درباره رفتار خودشان فکر کرده و قضاوت می‌کنند.
صدای دانایی همراه با متانت
عباسی درباره لحن و بیانش در اجرای این برنامه می‌گوید: تقریبا می‌توان گفت وقتی با مردم موضوعی را در میان می‌گذاری اول بایستی صدا و اجرا مورد قبول مردم باشد. همچنین مردم آن را دوست داشته باشند و این صدا به اصطلاح، صدای دانایی باشد. دانایی همراه با متانتی باور‌پذیر و برآمده از عمق جان.
وی تصریح می‌کند: وقتی موضوع را به مردم می‌گوییم، خود مردم نظر می‌دهند و درگیر این مساله می‌شوند چه با ما تماس بگیرند یا نگیرند. مهم این است که فکر می‌کنند و این دغدغه‌ای بوده است که مدیر شبکه از ابتدا در تبیین هدف و چشم‌انداز این طرح برای تیم برنامه‌سازی تشریح کرده‌اند.
عباسی ادامه می‌دهد: یکی از وظایف بسیار مهم رسانه، فرهنگسازی از دریچه تفکر است. برنامه، بخش یا آیتمی که مخاطب را وادار به تفکر کند در واقع رسالت رسانه‌ای‌اش را انجام داده و بخش «شما چه فکر می‌کنید؟» دقیقا در همین مسیر حرکت می‌کند. دعوت از مخاطب برای اندیشیدن درباره مسائل مختلف جامعه در راستای فرهنگسازی. او ادامه می‌دهد: موسیقی، کلام‌های کوتاه و خبر لازمه یک رسانه است و این مواردی است که در رادیو پیام وجود دارد. شاید یکی از موفقیت‌های این رادیو در همین مساله است، چون توانسته نیازهای مخاطب خود را رفع کند و باز مثل همیشه می‌گویم رادیو رسانه‌ای است که حاکمیت مطلقش به عهده صداست. صدا در رادیو پیام حاکمیت می‌کند. قدرت نفوذ جذب و دانایی داشته باشد. قطعا برنامه‌هایی که با آن صدا روی آنتن می‌رود، می‌تواند موفق باشد. اگر عوامل دیگری مثل نویسنده و تهیه‌کننده خوب، در کنار هم قرار بگیرد و موثر باشد. گوینده گل زدن یک برنامه‌ساز و خط‌مقدم آن است.
رسیدن به هدف
زکیه مستعان، فارغ‌التحصیل ارشد تهیه‌کنندگی رادیو از دانشگاه صدا و سیماکه از اردیبهشت سال 98 به شبکه پیام آمده است، می‌گوید: تقریبا از اواخر شهریور این بخش از آنتن شبکه شنیده شد. در گذشته خودم مطالب را می‌نوشتم، اما در حال حاضر آقای دکتر مهدی رسولی به‌عنوان نویسنده با ما همکاری می‌کند.
او درخصوص موضوعات برنامه می‌گوید: موضوعات درباره مسائلی است که در طول روز رخ می‌دهد، ولی راحت از کنارش می‌گذریم؛ البته برای تایید هر موضوع جلساتی با حضور مدیر شبکه، مشاور و مدیر تولید شبکه برگزار می‌شود. مستعان با توجه به بازخورد این بخش از برنامه روی مخاطبان این شبکه رادیویی می‌گوید: بازخورد این بخش خوب بوده و به آن هدفی که می‌خواستیم رسیدیم هر چند که انتظارمان بیش از این است.
مشارکت حداکثری مخاطبان در رادیو پیام
دکتر شهرام ملازاده، مدیر شبکه رادیویی پیام درباره این برنامه و پروژه می‌گوید: «شما چه فکر می‌کنید؟» پیامی به وسعت خلق فرصت‌هایی ناب برای ساختن لحظه‌هایی زیبا و سرشار از شناخت باگوهراندیشه‌ورزی و همفکری جمعی است. این برنامه با نگاه به ضرورت تعامل با مخاطب در سپهر رسانه‌ای امروز، فرصتی را برای شنوندگان خود خلق می‌کند تا با یکدیگر در مشارکتی فعالانه به موضوعی از موضوعات روان‌شناختی و جامعه‌شناختی در دو حوزه فردی و اجتماعی بیندیشند و با هم، همدلانه به تبادل نظر بپردازند.
ملازاده تصریح می‌کند: هدف از طراحی این برنامه لحظه‌ای برای فکر کردن با دعوتی فراگیر برای کسب آرامش بیشتر از طریق مشارکت حداکثری مخاطبان در شبکه رادیویی پیام است.

زهره زمانی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها