رژیم صهیونیستی در دور اخیر حملات خود قصد داشت بین حماس و جهاد اسلامی شکاف ایجاد کند، ولی گروه‌های مقاومت فلسطین، با هوشیاری این فتنه اسرائیلی را خنثی کردند.
کد خبر: ۱۲۳۷۹۷۱

از ابتدای حملات اخیر، صهیونیست‌ها نیروهای جهاد اسلامی را در غزه و سوریه هدف قرار دادند و درعین حال تاکید داشتند خود را با نیروهای جنبش حماس درگیر نکنند. همین مساله موجب بروز برخی شبهات در بین گروه‌های فلسطینی شده بود. اما تماس تلفنی مستقیم زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی و اسماعیل هنیه رئیس دفتر حماس این شبهات را برطرف کرد. روز گذشته نیز اسماعیل هنیه در اظهاراتی جدید گفت: «مقاومت فلسطین پایه‌های رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورده است.»
به گزارش پایگاه خبری العهد، اسماعیل هنیه تاکید کرد: پیروزی مقاومت به تعداد موشک‌هایی که شلیک کرده، نیست بلکه پیروزی مقاومت به این است که موفق شده پایه‌ها و ستون‌های رژیم صهیونیستی را برای روزهای طولانی فلج کرده و آنها را به لرزه دربیاورد. وی خاطرنشان کرد: ما انتقام خون شهیدان خود را می‌گیریم. هرچند درگیری‌های اخیر خاتمه یافته اما نبرد هنوز پایان نیافته است و این نبرد تا زمان بیرون راندن صهیونیست‌ها از سرزمین‌مان ادامه خواهد داشت.
روز سه‌شنبه هفته گذشته رژیم صهیونیستی منزل بهاءالدین ابوالعطا، از فرماندهان ارشد گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در غزه و چند منزل مسکونی دیگر را هدف قرار داد که به شهادت این فرمانده منجر شد. طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین، با تداوم حملات هوایی اسرائیل به غزه ۳۴فلسطینی به شهادت رسیدند. همان زمان بود که برخی معاندان شبهه‌افکنی کردند که صهیونیست‌ها بین حماس و جهاد اسلامی تفکیک قائل شده‌اند. شبکه خبری الجزیره چند روز پیش گزارش داد دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با خانواده ابوالعطا برای عرض تسلیت شهادت فرزندشان در همین راستا و برای ابهام‌زدایی از شایعات اخیر بوده است. به نوشته این شبکه، هنیه با این دیدار بر عمق روابط بین حماس و جهاد تأکید و تصریح کرد که «حماس، جهاد، گردان‌های القسام و سرایا القدس، پیوند محکمی هستند که جداشدنی نیستند... گروه‌های مقامت نیز در یک اتاق عملیات مشترک حضور دارند و این مساله یک تحول مهم در اتحاد میدان [عملیاتی] تصمیم‌گیری و عملکرد است.»
الجزیره درهمین حال به نقل از منابعی گزارش داد که حماس و جهاد در پی برگزاری دیدارهایی در سطح فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی هستند تا حملات اخیر را بررسی کنند و اختلافاتی را کنار بگذارند که اسرائیل با دست گذاشتن بر آن قصد دارد در میان گروه‌های مقاومت، شکاف ایجاد کند. این منابع گفتند تماس بین حماس و جهاد اسلامی به ویژه در جریان حملات اخیر رژیم صهیونیستی قطع نشده بود.
درهمین رابطه خالد صادق، سردبیر روزنامه الاستقلال وابسته به جهاد اسلامی گفت، روابط این گروه با حماس، «عمیق‌تر از تلاش‌های مذبوحانه اسرائیل برای فتنه‌افروزی بین این دو گروه است. تجربه اخیر (حملات اسرائیل) نیز پایه‌گذار روابط مستحکم‌تری خواهد شد». صادق با اشاره به شکست صهیونیست‌ها در میدان نبرد و ایجاد شکاف بین گروه‌های مقاومت غزه، از راهبرد و عمق تجربه بین حماس و جهاد در چارچوب اتاق عملیات مشترک گفت و آن را «از مهم‌ترین دستاورهای راهپیمایی‌های بازگشت» دانست. ابراهیم المدهون، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی- نزدیک به حماس -
نیز به الجزیره گفت: رهبران جهاد، موضع حماس را درک می‌کنند و در تلاشند از وقوع جنگ گسترده و فراگیر در غزه جلوگیری کنند. حسام الدجنی، استاد دانشگاه الامه هم بر این باور است که اسرائیل، اتاق عملیات گروه‌های مقاومت را خطر بسیار بزرگی برای خود می‌داند و برچیدن آن «هدف راهبردی اسرائیل» است؛ به همین دلیل، رژیم صهیونیستی سعی کرد بین این گروه‌ها اختلاف بیندازد، اما اقدامات حماس در برابر جهاد، هوشمندانه و در راستای کنترل وضعیت کلی غزه بود. از این رو باید در آینده شاهد تحکیم روابط بین این دو گروه بود.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها