دولت موقت بولیوی می‌گوید موفق شده است با اعضای حزب اوو مورالس، رئیس‌جمهور مستعفی این کشور به توافقی دست یابد. شاید این توافق بتواند راه را برای عبور از بحران این کشور هموار کند. بحرانی که در اثر کودتای آمریکایی علیه رئیس‌جمهور قانونی این کشور صورت گرفت.
کد خبر: ۱۲۳۷۴۶۱

به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز از لاپاز، مونیکا اوا کوپا مورگا، رئیس سنای بولیوی و عضو حزب جنبش سوسیالیسم به رهبری مورالس در جلسه‌ای که در مجلس سنا برگزار شد، گفت توافقی برای حرکت به سوی برگزاری انتخابات جدید پس از هفته‌ها اعتراض و خشونت حاصل شده است. وی افزود: این روزی تاریخی برای مردم بولیوی است، زیرا توانستیم توافقی بین گروه مخالف و دولت با هدف واحد برگزاری انتخابات جدید در سریع‌ترین زمان ممکن برقرار کنیم. وی همچنین ضمن درخواست از نیروهای امنیتی بولیوی برای داشتن رفتاری احترام‌آمیز با بومیان این کشور گفت: بیایید از شر رنگ‌ها و مواضع افراطی رها شویم، صلح امری است که کشور در حال حاضر خواستار آن است.
جنینه آنیس، رئیس‌جمهور موقت بولیوی که در پی استعفای مورالس قدرت را به دست گرفت، پیشتر درخصوص برقراری ارتباط با حزب مورالس ابراز تمایل کرده بود. وی در عین حال گفته بود شخص مورالس به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، پذیرفته نخواهد شد. بولیوی از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) دستخوش نا‌آرامی بود با این حال مورالس در انتخابات آن زمان پیروز شد. روز یکشنبه گذشته با کودتای آمریکایی و دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد. هم‌اکنون حزب مورالس اکثریت کرسی‌ها در کنگره بولیوی را در اختیار دارد و می‌تواند برای انتخابات نامزد معرفی کند. بسیاری از دولت‌های جهان ازجمله دولت‌های کوبا و ونزوئلا فشارها برای کناره گیری مورالس از قدرت را کودتا علیه وی خوانده و خواستار حمایت جامعه بین‌المللی از رئیس‌جمهور منتخب بولیوی شده‌اند.
رئیس‌جمهور بولیوی نیز در اولین مصاحبه بعد از خروج از کشورش گفت، آمریکا یک توطئه‌گر بزرگ است و در پشت پرده کودتا و خروج اجباری وی از لاپاز دست داشت. مورالس پنجشنبه گذشته نیز در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت همچنان رئیس‌جمهور بولیوی است. وی که حدود 14 سال رئیس‌جمهور بولیوی بوده است، افزود: اگر شرایط کشور آرام نشود به بولیوی بازخواهم گشت. مورالس اضافه کرد از خیانت ویلیامز کالیمن، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به خود شگفت‌زده شده است. روز پنجشنبه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد خوان آرناو را به‌عنوان فرستاده شخصی به بولیوی اعزام کرده است تا از تلاش‌های داخلی برای پیدا شدن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران سیاسی در این کشور حمایت کند. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، کودتا در بولیوی را تایید و از آن حمایت کرد. روزنامه گاردین در یادداشتی در مورد تحولات بولیوی نوشت:‌ آنچه در این کشور رخ داد یک کودتا توسط نظامیان بود، اما رسانه‌های جریان اصلی در غرب تلاش می‌کنند این واقعیت را انکار یا توجیه کنند. مورالس در سال‌های حضور در قدرت، بارها ضمن انتقاد از سیاست‌های واشنگتن اعلام کرده بود دولتمردان آمریکایی همواره به دنبال سرنگون کردن دولت وی و دیگر دولت‌های انقلابی آمریکای لاتین هستند. مورالس از زمان فعالیت در سمت ریاست‌جمهوری بر ریشه‌کنی فقر و تبعیض‌نژادی، کاهش وابستگی به بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول تاکید داشت و از سیاست‌های نئولیبرالی انتقاد می‌کرد.
روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: در بولیوی وضعیت بسیار دشواری حاکم است و این کشور در آستانه اغتشاش قرار گرفته هر چند تعرض خارجی مستقیم وجود ندارد. وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان اجلاس بریکس در برزیل سخن می‌گفت، افزود: وضعیت بولیوی، اوضاع لیبی را به یاد می‌آورد هر چند هجوم خارجی به این کشور صورت نمی‌گیرد، اما وضعیت نگران‌کننده است. پوتین گفت: روسیه به‌شدت مخالف مداخله مستقیم در امور داخلی کشورهای جهان است.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها