گزارش اختصاصی جام‌جم از روستاهای زلزله‌زده میانه

بامداد آوار و دلهره

زمین لرزه 5/9 ریشتری در ترکمنچای آذربایجان شرقی 584 مصدوم و شش کشته برجای گذاشت. قربانیان اهل روستای ورزقان و ورنکش میانه بودند. بر اساس اعلام اورژانس، اغلب مجروحان به علت ترس و هنگام فرار مصدوم شدند. 13 مصدوم در بیمارستان بستری هستند. به گفته استاندار آذربایجان شرقی، هزار واحد مسکونی در زلزله بامداد جمعه صدمه دید‌. استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله درباره دلیل پایین بودن آمار تلفات و خسارات این زلزله گفت: وقوع زمین‌لرزه در محدوده‌ای روستایی و ژرفای نسبتا زیاد آن موجب شده تا خسارت‌ها و تلفات این زمین لرزه که بزرگای آن در حد یک زمین لرزه شدید بوده است، نسبتا محدود باشد.
کد خبر: ۱۲۳۶۲۸۳

به گزارش خبرنگار جام‌جم، با این‌که زمان لرزش زمین کوتاه بود اما شدت زمین‌لرزه و عمق کم آن باعث شد تا صدها کیلومتر آن‌طرف تر از مرکز زلزله، احساس شود. عقربه‌های ساعت، روی 2 و 17 دقیقه بامداد جمعه که رسید، ناگهان زمین شروع به لرزیدن گرفت. اهالی سراسیمه از خواب پریده و سعی کردند خود را به بیرون از خانه برسانند.
حسین که اهل روستای ورزقان است، می‌گوید: شدت زمین لرزه به حدی بود که نمی‌توانستی تعادلت را حفظ کنی و به در و دیوار برخورد می‌کردی. صدای شیون و فریاد فضای روستا را پر کرده بود. هر طور بود، فرزندم را در آغوش گرفتم و دست همسرم را گرفته و از خانه بیرون آمدیم. تا چند دقیقه مات بودیم. زمین که از حرکت ایستاد، جرات بازگشت به خانه را نداشتیم. با چند نفر از مردان روستا گشتی در کوچه پس کوچه‌ها زدیم و به مجروحان کمک کردیم. خوشبختانه کسی در روستای ما کشته نشده بود. مجروحان را سوار ماشین کردیم و به شهر بردیم. وضعیت در شهرهای آذربایجان شرقی هم مثل روستای ورزقان بود. اهالی به خیابان‌ها آمده و شب را در ماشین‌های خود صبح کردند. صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها تشکیل شده بود و آمبولانس‌های اورژانس و هلال‌احمر آژیرکشان سعی می‌کردند در ترافیک راهی باز کنند و مجروحان را به بیمارستان انتقال دهند.
آن‌طور که مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران اعلام کرده است، این زمین لرزه 5/9 ریشتر قدرت داشته و شهر «تَرْک» در استان آذربایجان شرقی کانون آن بوده است. مرکز زلزله در عمق هشت کیلومتری زمین بوده و استان‌های آذربایجان غربی، گیلان،‌ زنجان و اردبیل را هم لرزانده است.
علی شهودی، مسؤول روابط عمومی هلال‌احمر استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با جام‌جم در تشریح وضعیت روستاهای زلزله زده و خسارات گفت: پس از وقوع زمین لرزه در ساعت 2 و 17 دقیقه بامداد، جلسه مسؤولان هلال‌احمر استان در مرکز کنترل و هدایت عملیات تشکیل شد ابتدا امدادگران پایگاه‌های جاده‌ای به روستاها اعزام شدند. دو روستای ورنکش و ورزقان دچار بیشترین خسارت شده بودند. امدادگران پایگاه امدادی عجمی میانه نخستین امدادگرانی بودند که به کانون زلزله رسیدند.
وی ادامه داد: 80 روستا در منطقه وجود دار‌د که کار ارزیابی و بررسی خسارت در این روستاها توسط تیم‌های ارزیاب انجام شد. در روستاهایی که خانه‌ها تخریب شده بودند، چادرهای امدادی برپا و اسکان موقت توسط امدادگران انجام شد. همچنین بسته‌های غذایی در میان زلزله‌زدگان توزیع شد.
شهودی که از روستای ورنکش بازدید کرده است، درباره شرایط این روستا می‌گوید: بافت این روستا به دو بخش قدیمی و جدید تقسیم می‌شود. در بافت قدیمی بعضی خانه‌ها به جای بازسازی فقط روی دیوار سیمان کاری شده بود. در این بافت اغلب خانه‌ها بر اثر زلزله تخریب شده و متاسفانه پنج نفر از هموطنان که دو نفر از آنها زنان سالخورده بودند، زیر آوار گرفتار شده و جان باختند. با اقدامات امدادگران و دیگر نهادهای مسؤول، وضعیت در این روستا به حالت عادی بازگشت و روستاییان در چادر اسکان موقت شدند.
خسارت به 1000 واحد مسکونی
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که در مجموع 30 واحد مسکونی صددرصد تخریب شده و بقیه 5 الی 70 درصد آسیب دیده‌اند، گفت: هزار واحد مسکونی در زلزله بامداد جمعه صدمه دیدند.
محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: حدود 500 مصدوم داشتیم که اغلب به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و فقط 13 نفر بستری شده و تحت درمان قرار دارند.
تلف شدن 1150 راس دام
زمین لرزه بامداد جمعه همچنین باعث تخریب آغل حیوانات شد که بر اساس بررسی‌های جهادکشاورزی آذربایجان شرقی 1150 راس دام زیر آوار تلف شدند.
دستور رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور دیروز در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی در جریان آخرین وضعیت زلزله‌زدگان شهرستان میانه قرار گرفت. حجت‌الاسلام حسن روحانی در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی در خصوص امدادرسانی موثر و سریع به مناطق زلزله‌زده و آسیب‌دیدگان از این حادثه و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان دستورهای لازم را صادر و بر آماده‌سازی همه امکانات از سوی دستگاه‌های مختلف در جهت تسریع در ارائه خدمات و امداد به حادثه‌دیدگان و مصدومان تأکید کرد.
افزایش قربانیان
در حالی که تعداد جان باختگان زمین لرزه پنج نفر اعلام شده بود، فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی از افزایش قربانیان خبر داد و گفت: یک خانم در بیمارستان فوت کرد تا تعداد جانباختگان به شش نفر افزایش پیدا کند. ششمین قربانی اهل روستای ورزقان بود. طبق اعلام اورژانس، در این زمین لرزه 584 نفر مصدوم شدند که بیشتر مصدومان به صورت سرپایی درمان و 17 نفر از زلزله‌زده‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. از ۱۷ نفری که همچنان بستری هستند ۱۵ نفر از اهالی شهرستان میانه، یک‌نفر اهل شهرستان سراب و یک نفر اهل شهرستان اردبیل هستند و تمامی کشته‌شدگان این حادثه نیز از اهالی شهرستان میانه‌اند.
چرا تلفات کم بود؟
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلیل تلفات و خسارت این زمین لرزه بزرگ اظهار کرد: وقوع زمین‌لرزه در محدوده‌ای روستایی و ژرفای نسبتا زیاد آن موجب شده تا خسارت‌ها و تلفات این زمین لرزه که بزرگای آن در حد یک زمین لرزه شدید بوده است، نسبتا محدود باشد.
دکتر مهدی زارع همچنین از احتمال آزاد شدن تدریجی انرژی موجود در بافت زمین محل رخداد زلزله میانه و وقوع لرزه‌های بزرگ‌تر خبر داده است.

اسامی جانباختگان

نام جانباختگان سن
زهرا عابدی 13 ساله
ریحانه قربانی 10 ساله
اسرافیل محمدزاده ورنکش 49 ساله
گلی جلیلی 47ساله
خاتون رضا زاده 78 ساله
یک زن ناشناس میانسال

محمد غمخوار

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها