10 جفت نام ایرانی منتخب در پویش #ستاره_ سیاره اعلام شد

کدام جفت نام ایرانی را انتخاب و پیامک می‌کنید؟

در هفته‌های گذشته در همین ستون اعلام کردیم که در جریان یک فرصت استثنایی از طرف اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) این فرصت برای همه ما در ایران مهیا شده که ضمن مشارکت در برگزاری پویش ملی #ستاره_سیاره بتوانیم یک جفت‌نام ایرانی را برای یک ستاره فراخورشیدی با نام علمی HD 175541 و سیاره فراخورشیدی‌ای که به دورش می‌گردد به نام علمی HD 175541 b پیشنهاد کنیم.
کد خبر: ۱۲۳۵۰۵۶

این منظومه در فاصله 420 سال نوری قرار دارد و اگر بخواهیم با تلسکوپ در آسمان رصدش کنیم باید گوشه‌ای از صورت فلکی مار را جست‌وجو کنیم.
خوشبختانه مرحله اول این پویش در روزهای گذشته با اخذ 519 جفت نام پیشنهادی علاقه‌مندان از طریق وبگاه رسمی این پویش به نشانی iranplanet.ir به پایان رسید و کمیته ملی 9 نفره داوران این پویش با همکاری سازمان فضایی ایران، ضمن بررسی تک‌تک اسامی و پس از چند مرحله امتیازدهی به اسامی، در نهایت فهرست 10 اسم برگزیده را در یکم آبان برای اعلام به رسانه‌ها و آغاز رای‌گیری پیامکی از مخاطبان به شرح زیر بر اساس ترتیب حروف الفبا اعلام کرد.
در فهــــرست زیــــــر نـــــــام اول بـــــــرای ســـــتاره فراخورشیدی HD 175541 پیشــــنهاد شــــده است و نام دوم برای سیاره فراخورشیدی
HD 175541.b در مقابل هر جفت نام نیز اسامی پیشنهاددهنده یا پیشنهاددهندگان آن نام، ذکر شده است. ترتیب اسامی پیشنهاددهندگان براساس امتیازی است که داوران به متن دفاعیه‌ای داده‌اند که پیشنهاددهندگان براساس آن فلسفه و علت مورد نظر خود را هنگام پیشنهاد نام در وبگاه iranplanet.ir ذکر کرده بودند.
10 نام منتخب داوران برای اعلام در رسانه‌ها به منظور آغاز رأی‌گیری پیامکی به شرح زیر است:
کد 1: «آذر و یلدا» پیشنهاد آذر خاک‌شور
کد 2: «افروز و آرام» پیشنهاد سیمین دهقانی
کد 3: «رستم و سهراب» پیشنهاد محیا ایرانمنش، خدیجه برارنژاد باریکی، مهدی سلیمان‌زاده، محمد ارجمندی و پویا بیدمشکی
کد 4: «رودابه و رستم» پیشنهاد فاطمه زرگرباشی، محمد عادل‌پور، علیرضا معصومی، مبینا حسنی شایه و امیرحسین کرمانی
کد 5: «شیرین و فرهاد» پیشنهاد مهسا ربیعی، فراز یزدانی، هادی شبانزاده، سعید طلایی‌پور و امیرصدرا نورمحمدی
کد 6: «کاوه و کاویان» پیشنهاد اکبر قهری
کد 7: «میترا و تیدا» پیشنهاد عباس اصغرزاده
کد 8: «همایون و ماهور» پیشنهاد آرمین قمری
کد 9: «هور و هیوا» پیشنهاد سپیده ولی‌نژاد
کد 10: «هورسان و هورمزد» پیشنهاد سیدعلی وکیلی
برای اطلاع از معانی و فلسفه مورد نظر پیشنهاددهندگان، می‌توانید به وبگاه iranplanet.ir مراجعه یا معانی همین اسامی را در واژه‌نامه‌ها، در اینترنت و در وبگاه‌هایی همچون vajehyab.com جست‌وجو کنید.
اکنون شما نیز می‌توانید کد جفت نام موردنظرتان را به سامانه پیامکی این پویش به شماره 30002334 پیامک کنید. دقت کنید که فقط باید شماره کد مورد نظر خود را پیامک کنید.
شرکت در این پویش هیچ هزینه اضافه‌ای جز ارسال یک پیامک معمولی به شما تحمیل نخواهد کرد و از این نظر مشارکت در پویش رایگان است. پس از پیامک کد مورد نظر، دریافت پیامکی با متن «پیامک شما دریافت شد»
به معنی قطعی‌شدن ثبت رأی پیامکی شما در سامانه پویش#ستاره_سیاره است.
توجه کنید فقط یک بار می‌توانید با یک شماره تلفن همراه کد مورد نظر خود را به سامانه پیامک کنید و در صورت ارسال چند کد مختلف، سامانه تنها رأی اولین بار شما را لحاظ خواهد کرد.
با پایان این بخش از پویش #ستاره_سیاره، کمیته ملی نامگذاری ستاره و سیاره فراخورشیدی، جفت نام برتر به همراه دو نام پشتیبان (در صورت مغایرت نام نخست با اصول نامگذاری IAU به این اسامی رجوع می‌شود)را به اتحادیه بین‌المللی نجوم پیشنهاد خواهد داد تا یکی از این سه نام در نهایت به عنوان نام رسمی برگزیده اعلام شود.

کاظم کوکرم

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها