همزمان با برگزاری نشست دو روزه منامه، ارتش آمریکا به همراه 50 کشور رزمایشی را در خلیج‌فارس و دریای عمان شروع کرد تا به این وسیله یک بار دیگر به کشورهای عرب منطقه بگوید پشتیبان آنهاست. این درحالی است که دولت دونالد ترامپ به‌وضوح نشان داده هیچ حمایتی از متحدان منطقه‌ای خود نکرده و تنها از آنها پول دریافت می‌کند، زیرا به گفته ترامپ، آنها به جز پول هیچ چیز دیگری ندارند.
کد خبر: ۱۲۳۴۳۱۳

کارشناسان منطقه، دولت‌های عرب متحد آمریکا به‌ویژه محور عربستان را هشدار می‌دهند که بهتر است از نوع برخورد دولت آمریکا با کردهای سوریه درس عبرت گرفته و راه دیگری را در پیش گیرند؛ زیرا تاکنون بارها اثبات شده که طبل آمریکایی‌ها توخالی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کردند.
به نوشته خبرگزاری یونایتدپرس‌اینترنشنال، ششمین رزمایش آمریکا و تعدادی از کشورهای منطقه همراه با ناوگان پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است، روز گذشته آغاز شد. نیروی دریایی آمریکا حاضر در خلیج‌فارس چندی قبل نیز یک عملیات مشترک دریایی با مشارکت انگلیس و فرانسه در آب‌های ساحلی بحرین انجام داد. سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در منطقه در آن برهه از عملیات مین‌روبی برای آنچه که تامین تردد کشتی‌ها در خلیج‌فارس توصیف کرد، خبر داده بود. رزمایش کنونی در خلیج‌فارس، دریای عمان، خلیج عدن و دریای سرخ انجام خواهد شد و شامل عملیات هوایی، دریایی، مقابله با مین‌های سطحی و زیرسطحی و تمرین محافظت از بنادر با وسایل زیرسطحی بدون‌سرنشین خواهد بود. این رزمایش تا 21 آبان ادامه خواهد داشت. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چندی قبل در زمینه حضور نظامی آمریکا در منطقه گفت، حضور آمریکایی‌ها و دیگران در منطقه خلیج‌فارس نمایشی است تا کشور‌های عربی منطقه را بدوشند.
رزمایش یاد شده همزمان با نشست امنیتی منامه برگزار می‌شود که در آن یک هیات اسرائیلی نیز شرکت داشت. این نشست روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در منامه پایتخت بحرین برگزار شد. هدف از این نشست، بحث و بررسی درباره امنیت دریایی و کشتیرانی در خلیج‌فارس و مقابله با قاچاق سلاح عنوان شده بود. نشست منامه در اصل ادامه نشست ورشوی لهستان بود که بهمن سال گذشته برگزار شد، اما بسیاری از کشورهای مطرح اروپایی در سطحی پایین در آن شرکت کردند و چین و روسیه نیز از غایبان بزرگ آن بودند. ایالات متحده آمریکا یک ائتلاف دریایی برای آنچه که برقراری امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس می‌خواند، تشکیل داده است. برخی کارشناسان گفتند نشست منامه در راستای دستور کار ایالات متحده آمریکا برای تشدید فشار منطقه‌ای و جهانی علیه ایران است. اما تحلیلگران مسائل منطقه می‌گویند، هدف اصلی آمریکا از برگزاری این نشست «باج‌خواهی مالی جدید» از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با تکیه بر سیاست ایران‌هراسی است.
عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور عرب در یادداشتی در روزنامه رای‌الیوم نوشت: نشستی که با حضور ۶۰ کشور و به ریاست آمریکا در منامه به بهانه مواجهه با خطر ایران برگزار شد، در ادامه راهبرد آمریکا برای باجگیری مالی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی بود.
عطوان اضافه کرد، مصیبت بزرگ‌تر این است که دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس نیز به این باج‌خواهی‌ها گردن نهاده و میزبان این نشست‌ها در کشورهای خود می‌شوند، در حالی که هدف این نشست‌ها تسریع عملیات عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و قبول این رژیم در بافت سیاسی، نظامی و اقتصادی منطقه است. عطوان یاد‌آور شد: این درحالی است ایران که از هزاران سال پیش در قلب این منطقه حضور دارد. آمریکا متحدان کرد خود را رها کرد، اما کسی از این تجربه‌ها درس نمی‌گیرد.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها