هفته گذشته خانم 22ساله‌ای با قد 160سانتی‌متر و وزن 49کیلوگرم به درمانگاه مراجعه کرد و نگران بود که آیا عامل کمبود وزن او بیماری پرکاری تیروئید است؟ مهم‌ترین پرسشی که از او کردم این بود که در ماه‌ها و سال قبل چه وزنی داشته و او پاسخ داد که سال‌هاست وزنی در همین حدود دارد. معاینه و بررسی‌های کامل این فرد نشان داد که او سالم است و هیچ مشکلی ندارد.
کد خبر: ۱۲۳۳۸۷۰

نکته مهمی که در فهم بیماری‌ها باید به آن توجه شود این است که وقتی فردی بیمار می‌شود، تغییراتی در او ایجاد می‌شود. مثلا اگر یک فرد که تا ماه قبل همیشه آرام و صبور بوده است، دچار بی‌قراری و پرخاشگری شود حتما باید به این فکر کنیم که او ممکن است دچار بیماری جسمی یا روحی شده باشد.
حال فرض کنیم همین فرد در دو ماه گذشته، هشت کیلوگرم از وزنش کم شده باشد. در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کرده و پزشک او را به دقت معاینه کند. شاید این فرد بیماری پرکاری تیروئید داشته باشد که در این صورت آزمایش خون حتما بیماری را نشان خواهد داد.
هورمون‌های تیروئید تولید انرژی و حرارت در بدن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل بیماری که دچار پرکاری تیروئید می‌شود ، اشتهای زیادی دارد ولی روز به روز لاغر می‌شود و به دلیل هدر رفتن انرژی احساس خستگی دائمی دارد.
کاهش وزن همراه با عصبانیت، تحریک‌پذیری، عرق کردن زیاد، احساس گرمای بیش از حد، لرزش دستان و چشم‌های بیرون زده و خیره علائم مهم بیماری پرکاری تیروئید است.
در افراد پیر علائم ممکن است به کلی متفاوت باشد و بیماری با اختلال رفتاری مثل بی‌تفاوتی و ضعیف شدن عضلات یا کاهش وزن تظاهر کند. خوشبختانه این بیماری‌ها اگر به موقع تشخیص داده شود درمان‌های خوب و مؤثری دارد.
سه روش درمانی برای این بیماری وجود دارد: روش اول استفاده از داروهاست که باید به مدت طولانی استفاده شود.
روش دوم جراحی تیروئید است که در درمان پرکاری تیروئید بسیار موفق است، ولی مشکلات و خطرات کمی هم دارد.
روش سوم استفاده از ید رادیواکتیو است. سلول‌های تیروئید پرکار به سرعت ید را جذب می‌کنند. این ماده رادیو اکتیو به تدریج با آزادسازی اشعه بتا از خود سلول‌های تیروئیدی را تخریب می‌کند.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها