سال 2019، سال به اوج رسیدن تنش های اقتصادی بین کشورها بر سر مسائل اقتصادی است. اوج این تنش ها بین سه اَبَر قدرت جهان یعنی چین، روسیه و آمریکا وجود دارد ضمن اینکه در این میان هند هم می تواند در کنار چند کشور اروپایی نقش اساسی را ایفا کند.
کد خبر: ۱۲۳۳۷۶۷
روسیه پرچمدار شد؛ حذف تدریجی دلار آمریکا از صحنه جهانی

به گزارش جام جم آنلاین ، مسئله حذف دلار از تجارت های جهانی از سوی برخی از کشورها برنامه ای بود که در سال 2018 بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت، به خصوص کشورهای چین و روسیه بر روی آن برنامه ریزی های کلانی انجام دادند. روز گذشته نیز وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد در راستای فاصله گرفتن هر چه بیشتر از دلار، مسکو به دنبال انتشار اوراق قرضه به یورو و یوآن چین است و این بدان معناست که روسیه قصد دارد کاملا خود را از دلار آمریکا در تجارت جهانی بی نیاز کند.

بر اساس گزارش RT روسیه وزیر اقتصاد دارایی روسیه ، آنتون سیلوانوف در حاشیه نشست صندوق بین المللی پول و بانک جهانی اظهار داشت: روسیه چشم انداز استفاده از یوان و یورو را مدنظر دارد.

سیلانوف در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد تأثیر تحریم های ایالات متحده بر بازار بدهی های مستقل روسیه گفت که مسکو کاملا این موضوع را مد نظر دارد و سال های اخیر ایجاد زیرساخت ها برای استفاده از واحد پول چین برای وام از سوی روسیه در اولویت است. وی افزود: ما همچنین می توانیم سعی کنیم بر روی استفاده از یورو نیز برنامه ریزی کنیم.

بر اساس گفته وزیر اقتصاد روسیه، این کشور اوراق قرضه یورباند را با ارزهایی مانند یوان و یورو و بدون استفاده از دلار منتشر می کند.

روسیه در حالی حاضر به انتشار اوراق قرضه به ارزی به غیر از دلار شده که سرمایه‌گذاران به یورو کمتر هستند اما مسکو مشکلی با این قضیه ندارد.

حذف پرهزینه دلار

صد البته واضح به نظر می رسد که روند تدریج حذف دلار از معاملات تجاری و اقتصادی کشورهایی نظیر چین و روسیه بسیار پرمخاطره و البته پرهزینه است اما بالاخره برنامه ای است که باید به سرانجام برسد. هم اکنون بسیاری از کشورهای دنیا در حال پیدا کردن سیستمی هستند که بتوانند با اتکا بر آن مستقل تر عمل کنند و حالا بسیاری خوب می دانند که نمی توانند با ارز آمریکا کاملا مستقل باشند.

براساس بررسی‌های انجام شده اکنون 23 کشور در دهکده جهانی که60 درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده‌اند درحال برنامه‌ریزی برای راه اندازی خطوط جدید مبادله‌ای هستند که از دلار و سوئیفت به عنوان سیستم معامله مالی فعلی جهان مستقل باشد.

در این بررسی‌ها مشخص شده مهم ترین کشورهایی که به سیستم جایگزینی پولی فکر می کنند روسیه، چین، هند و حتی آلمان و فرانسه و بریتانیا هستند و زمانی که سیستم مالی جدید به وجود بیاید دیگر نیازی به دلار نخواهند داشت.

البته در رابطه با بریتانیا تردیدهای بسیار زیادی وجود دارد چون هر چه باشد این کشور مهم ترین متحد آمریکا محسوب می شود ضمن اینکه مسئله برگزیت بیشتر از هر زمان دیگری بریتانیا را نیازمند حمایت و کمک آمریکا می بیند.

بر اساس گزارش bitcointalk آنچه از ماه سپتامبر سال گذشته آغاز شد در واقع تلاش برای تغییر سیستم ارزی دنیا است، یعنی زمانی که چین و روسیه با یکدیگر توافق‌کرده بودند ارز جایگزینی بجای جای دلار در مبادلات نفتی خود بکار گیرند.

هژمونی دلار رو به پایان است؟ پاسخ دادن به این سوال هنوز زود است اما واضح به نظر می رسد که دلار به اندازه گذشته نتوانسته قدرت و نفوذ خود را در سراسر جهان حفظ کند و همه چیز را تحت اختیار وکنترل خود بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها