ارتش سوریه با سازوبرگ نظامی آماده ورود به منبج شد

حمایت روسیه از سوریه

درحالی که عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه پنجمین روز خود را پشت سرگذاشت، برخی منابع خبری گفتند با دخالت روسیه سرنوشت جنگ در سوریه در حال تغییر مسیر است . به گفته این منابع ، از یک سو بین روسیه و سوریه و از سوی دیگر بین روسیه و آمریکا توافقاتی شده تا حضور نیروهای سوری در خطوط مرزی این کشور با ترکیه پر رنگ تر شود. به همین مناسبت روز گذشته اعلام شد نیروهای ارتش سوریه برای حمایت از کردها آماده ورود به شهر منبج شدند. پیشتر اردوغان تهدید کرده بود این شهر را تصرف خواهد کرد .
کد خبر: ۱۲۳۲۹۸۰

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک ، یک منبع میدانی از انتقال تجهیزات گسترده ارتش سوریه به اطراف شهر منبج در شمال حلب با هدف استقرار در داخل شهر و تحویل گرفتن مناطق و مراکز تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داد.این منبع میدانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، ‌این اقدامات براساس توافق حاصله بین روسیه و سوریه از یک سو و روسیه و آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه از سوی دیگر انجام می‌گیرد. توافق حاصل شده شامل استقرار یگان‌های ارتش سوریه به همراه سلاح‌های سنگین و متوسط در شهر منبج و برافراشتن پرچم سوریه بر فراز مراکز دولتی داخل شهر و ورودی‌ها و خروجی‌های منبج است. درهمین باره گفته می شود هیات های روسی درحال حاضر مشغول ادامه گفتگو با کردهای سوریه هستند تا راه را برای آشتی بین این نیروها و دولت دمشق هموار کنند هرچند هنوز در این زمینه پیشرفتی حاصل نشده است . دخالت روسیه می تواند عملیات ارتش ترکیه را صرفا محدود به مناطق حاشیه مرزها ساخته و از سرایت جنگ به داخل خاک سوریه جلوگیری کند.
ارتش سوریه رودر روی ترکیه
ارتش سوریه روز شنبه در کرانه‌ رود فرات در مقابل منطقه تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در حومه شرقی دیرالزور مستقر شد. کارشناسان می‌گویند، ارتش سوریه هم اکنون دو منطقه تل رفعت و منبج واقع در خط تماس مناطق تحت اشغال ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه را در اولویت و خط قرمز خود قرار داده و درصدد است این مناطق را به کنترل دولت سوریه بازگرداند. منابع میدانی می گویند ارتش سوریه تجهیزات نظامی را به شهرک العریمه و حد فاصل بین منبج و شهر الباب فرستاده است. پیش از این، آخرین خودروهای زرهی آمریکا در روز شنبه از شهر منبج در استان حلب سوریه حرکت کردند و به جاده منتهی به منطقه عین العرب در ریف شرقی استان حلب در مرز با ترکیه رسیدند. به دنبال این تصمیم بود که نیروهای ترکیه اقدام به انجام عملیات خود تحت عنوان «چشمه‌صلح » کردند. این عملیات تاکنون با مخالفت های گسترده بین المللی مواجه شده است و روز گذشته تعدادی از کشورهای اروپایی هرگونه فروش سلاح به ترکیه را نیز تحریم کردند .
حضور ارتش سوریه دراین شهر می تواند مانع تجاوز نیروهای ترکیه به این شهر شود. منابع کردی می گویند شهر منبج از رهبران ارشد کُرد آزاد شده است و کسانی که باقی مانده‌اند عرب هستند. گفته می شود هم اکنون برخلاف آنچه در دوردست‌ترین مناطق مرزی شمال شرقی سوریه رخ می‌دهد، آرامش بر دو منطقه "تل‌رفعت" و "منبج" حاکم است و به نظر می‌رسد آنکارا این دو منطقه را از اشغال نیروهای خود مستثنا کرده باشد . در همین رابطه روزنامه الوطن سوریه نوشت کارشناسان نظامی معتقدند رجب طیب اردوغان توان درگیری با نیروهای ارتش سوریه در این دو شهر را ندارد و بیشتر ترجیح می دهد همچنان بر منطقه امن مورد ادعایی خود متمرکز باشد . هم اکنون ارتش سوریه دو منطقه تل رفعت و منبج را در راس اولویت‌های خود قرار داده و از آن چشم پوشی نمی‌کند. این اقدام ارتش سوریه همزمان با گشت‌زنی پلیس نظامی روسیه در مناطق مرزی میان منبج و مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه و شبه نظامیان مورد حمایت آن در جبهه جنوب غربی منبج صورت گرفته است.
تداوم درگیری ها
روز گذشته رسانه های خارجی از ورود ارتش ترکیه به جاده بین المللی الحسکه- حلب خبر دادند. این نظامیان به همراه بیش از ۲۰‌دستگاه تانک و خودروهای زرهی در ایستگاه المبروکه در جاده بین المللی الحسکه- حلب متمرکز شده اند.یک فرمانده نظامی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه نیز که مورد حمایت ترکیه است اعلام کرد، نیروهای وابسته به این گروه توانستند شهرک سلوک در حومه شمالی رقه از توابع تل‌ابیض را به تصرف خود درآورند.این سرکرده شورشیان ارتش آزاد سوریه گفت، مخالفان مسلح همچنین بر روستاها و مزارع از جمله شهرک الدهلیز، الشاره،‌ بیرعاصی،‌ جاموس، کطار، الرسم و العروده و المختلطه تسلط یافتند.وی ادعا کرد: بعد از تسلط بر شهرک سلوک تمام روستاها به سمت تل ابیض تحت کنترل نیروهای ما هستند و تل‌‌ابیض بعد از محاصره از سه طرف تقریبا به لحاظ این‌که هیچ مقاومت نظامی وجود ندارد، سقوط کرده است.
این پیشروی به رغم از دست دادن شهرک راس العین در حومه حسکه است. دید‌بان حقوق بشر سوریه در پنجمین روز عملیات ترکیه در شمال سوریه اعلام کرد، نیروهای سوریه دموکراتیک توانستند اکثر مناطقی که نیروهای ترکیه و گروه‌های هم‌پیمان آن در شهرک راس العین در حومه حسکه به تصرف خود درآورده بودند، پس بگیرند. براساس گزارش دید‌بان حقوق بشر سوریه، درگیری‌ها در حال حاضر در منطقه گذرگاه راس العین، محور تل‌حلب متمرکز و این محور شاهد بمباران شدید و خشونت متقابل است. درهمین حال وزارت دفاع ترکیه از کشته شدن ۴۸۰ نظامی کُرد از آغاز عملیات چشمه صلح در مرزهای سوریه خبر داد. نیروهای کرد سوری نیز می گویند توانسته اند صدها نفر از سربازان ارتش ترکیه را در درگیری ها از پای در آورند. منابع سازمان ملل نیز می گویند از زمان شروع عملیات ارتش ترکیه تاکنون بیش از 130 هزار نفر از مناطق مرزی سوریه آواره شده اند .

ادامه انتقادات و اعتراضات

رجب طیب اردوغان از همان ابتدای شروع عملیات خود در خاک سوریه با مخالفت هایی در داخل مواجه شد . طی روزهای گذشته اغلب شهرهای کرد نشین ترکیه شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی گسترده ای بوده است . در غالب این تظاهرات تصاویر اردوغان آتش زده شده یا به طرز هولناکی به عنوان جنایتکار جنگی به تصویر کشیده شده است . در این میان برخی از رهبران سیاسی و دینی ترکیه نیز اقدام به انتقاد از عملیات چشمه صلح اردوغان کردند . مصطفی آکینجی رهبر قبرس ترک نشین نیز عملیات اردوغان در سوریه را مورد انتقاد قرار داد و گفت : عملیات صلح (قبرس) در سال ۱۹۷۴ هم یک جنگ بود و آنچه به راه افتاد حمام خون بود. برای همین بزرگ‌ترین امیدم این است که دیپلماسی فورا به جریان بیفتد و گفت‌وگوها آغاز شود. روز گذشته فواد اوکتای ، معاون رئیس‌جمهور ترکیه از سخنان رهبر قبرس‌ ترک‌نشین انتقاد کرد و گفت : من سخنان مصطفی آکینجی را محکوم می‌کنم چون او این حقیقت را نادیده گرفته است که اجرای عملیات چشمه صلح علیه سازمان تروریستی مرگبار (پ‌ک‌ک) و (ی‌پ‌ک) برای ثبات منطقه است. دولت ایران با محکوم کردن این عملیات خواستار میانجی گری بین ترکیه و کردهای سوریه شد.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها