گزارش جام‌جم از رونمایی کتاب گویای «از سرزمین نینوا»

40 روز عاشقانه در ایرانصدا

مراسم رونمایی از کتاب گویای «از سرزمین نینوا» روز گذشته با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی و جمعی از اهالی دوبله رونمایی شد. در این مراسم محمد میرکیانی، حمیدرضا صحرا گرد مدیر رادیو تهران، اکبر منانی، حسن کاخی، امیرمحمد صمصامی، عذرا وکیلی، ناصر نظامی، علی همت مومیوند، فاطمه نیرومند، مریم صفی‌خانی، مهدی شاملو، بیژن علیمحمدی، سعید مقدم‌دوست و تعدادی دیگر از هنرمندان دوبلاژ که صدایشان در کتاب گویا به ثبت رسید، حضور داشتند. گرچه جای نویسنده و برخی از هنرمندان این پروژه خالی بود و به دلیل مشغله کاری فرصت حضور در مراسم را نداشتند. در ابتدای مراسم محمد میرکیانی مجری طرح کتاب گویای از سرزمین نینوا بیان کرد: خوشحالم از این‌که پس از ۲6 سال این عوامل گرد هم جمع شده‌اند و از سرزمین نینوا را ساختند. قصه این کتاب گویا با نگاه به زندگی اباعبدا... از کتاب «۴۰ روز عاشقانه» دکتر سنگری روایت شده است. ویژگی‌های روایی این کتاب گویا به گونه‌ای است که حالت رفت و برگشت دارد و به قول سینمایی‌ها فلاش‌بک و فلاش فوروارد‌هایی از واقعه اربعین را روایت می‌کند. این اثر از زیارت اربعین برگرفته شده و احساس کامل نویسنده در این کتاب به ما منتقل شده است. قلم زیبای آقای سنگری کمک کرد که حس واقعی کربلا را بار دیگر در این مجموعه تکرار کنیم. این مجموعه از انتها تا پایان اربعین را روایت می‌کند. مهدی شاملو ، مدیر ایرانصدا نیز در تکمیل گفته‌های میرکیانی درباره ویژگی‌های این اثر گفت: در تولید کتاب گویای از سرزمین نینوا عوامل فارغ از معادلات، به شکل دلی در ساخت این کتاب گویا شرکت کردند. در جلساتی که در استودیو در خدمت عزیزان دوبلور بودیم، بیشتر در محتوا فرو رفته بودیم و ارتباط زیادی با کار برقرار کردیم.
کد خبر: ۱۲۳۲۷۸۶

«از سرزمین نینوا» اثری ماندگار و متمایز است
در ادامه مراسم حمید شاه‌آبادی بیان کرد: توفیقی است که در جمع هنرمندان صدا حضور دارم و به خودم می‌بالم در کشور چنین چهره‌ها و ظرفیت‌هایی داریم. ترکیب صداها در کنار هم که قرار می‌گیرد، برآیندش یک اثر ماندگار است. وی افزود: دو چیز این اثر را ماندگار و برجسته و متمایز می‌کند. اولین نکته این است که پس از 26 سال گروه در کنار هم جمع شده اند که نشانه قدرت مجموعه صداست که چنین سرمایه‌هایی دارد. دومین ویژگی هم اربعینی بودن کار است.
وی با اشاره به ویژگی‌های عاشورا و اربعین در پایان از زحمات مهدی شاملو که در نرم‌افزار ایران‌صدا به خلاقیت‌ها توجه کرده و از ظرفیت‌های جدید استفاده می‌کند، تشکر کرد و در پایان مراسم نیز از همه هنرمندان این اثر تقدیر به عمل آمد. این کتاب در چهار فصل و هر فصل در ده قسمت تهیه شده است که در مجموع ۴۰ قسمت تهیه شده است. قصه درباره وقایع و رویدادهای پس از شهادت
امام حسین (ع) و یارانش تا روز «اربعین» و بیان مصائب وارده بر اهل بیت (ع) است و طی این 40 روز، زبان حال هر یک از بازماندگان نهضت «عاشورا» در کتاب «چهل روز عاشقانه» بیان می‌شود.

گردهمایی هنرمندان دوبله بعد از 26 سال

پس از آن امیرمحمد صمصامی گوینده و کارگردان این اثر بیان کرد: افتخار می‌کنم که در این کار دلی سهمی داشتم. چون این روزها بیشتر به ظاهر پرداخته می‌شود. این کار، یک کار دلی بود. قرار بود آقای سعید مقدم‌منش کارگردانی این مجموعه را بر عهده بگیرند اما به دلیل مشغله‌ای که داشتند از من خواستند در خدمت دوستان باشم. از عوامل این مجموعه تشکر می‌کنم که بر سر من منت گذاشتند و با افتخار متن را اجرا کردند.
عذرا وکیلی نیز که گوینده و تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده دارد، گفت: وقتی پیشنهاد ساخت این برنامه به من داده شد، خیلی خوشحال شدم.
چرا که این برنامه بعد از «از سرزمین نور» که 26 سال قبل ساخته شد، دومین برنامه مذهبی من بود. با این برنامه شب تا صبح کار کردیم و خیلی خوشحالم که مورد پسند همه قرار گرفته است.
مریم صفی‌خانی دیگر هنرمندی بود که با این پروژه همکاری کرده و در این باره بیان کرد: امیدوارم آنقدر که این اثر روی ما تاثیر گذاشت، روی همه تاثیرگذار باشد.
فاطمه نیرومند نیز با تشکر از همه عوامل این گروه عنوان کرد: افتخاری بود در خدمت خانم وکیلی عزیز باشم که با روح و احساسش کار می‌کند و همین طور آقای صمصامی که لقب آسمانی را من به او دادم.
ناصر نظامی دیگر هنرمندی بود که در این باره توضیح داد: من بیشتر در دوبله فعالیت می‌کنم. اما یکی از شبکه‌هایی که خیلی راحت با آنها همکاری می‌کنم، ایرانصداست. از کار در کتاب گویا هم لذت می‌برم. چون به من هم خیلی چیزها اضافه می‌شود. از این رو دلم می‌خواهد به کتاب گویا توجه بیشتری شود.
علی همت مومیوند نیز در این باره عنوان کرد: خوشحالم که سهم کوچکی در این اثر ماندگار دارم.
حسین خداداد بیگی نیز با تسلیت نزدیک شدن به اربعین و تشکر از همه همکارانش گفت: بعد از 38 سال همکاری با رادیو حضور در این پروژه برای من افتخار بزرگی بود. این‌که بعد از سرزمین نور بار دیگر دور هم جمع شدیم.
بیژن علی‌محمدی نیز در این باره عنوان کرد: ما در این 30 سال کارهای رادیویی بسیاری انجام دادیم. اما این کار یکی از کارهای برجسته بود که می‌تواند مانا باشد.
ابوالفضل شاه‌بهرامی هنرمند دیگری بود که با اشاره به همکاری‌اش با هنرمندان این پروژه افزود: خوشحالم که خیلی چیزها از دوستان هنرمندم یاد گرفتم.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها