نشست عوامل کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی اربعین برگزار شد

تدارک ویژه رسانه‌ای برای اربعین

با نزدیک شدن به اربعین حسینی و برنامه‌ریزی برای این گردهمایی عظیم، عوامل و برنامه‌سازان کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی اربعین در نشستی که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد؛ از اقداماتی که برای این روزها درنظر گرفته‌اند گفتند. این برنامه باحضور سید رمضان موسوی‌مقدم دبیر ستاد اربعین صدا و سیما، پیمان جبلی معاون برون‌مرزی، علی علوی دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد اربعین، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین، سردار محسن فتحی‌زاده فرمانده قرارگاه اربعین ناجا و جمعی دیگر از مدیران برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۳۲۵۲۷

اربعین ، رساترین رسانه

جبلی در ابتدای صحبت‌هایش از جلسه‌هایی گفت که از ابتدای امسال برای این رویداد بزرگ برگزار شده است. جلساتی که باعث شکل‌گیری و تدوین آیین نامه‌ای جامع و کامل از سوی کمیته اطلاع‌رسانی شد. او در این باره می‌گوید: ما با این آیین نامه که در اختیار ستاد مرکزی اربعین همه معاونت‌های سازمان و بخش مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت با هدایت جناب موسوی مقدم و مصوبات سیستم مرکزی تلاشمان این است که جامع و کاربردی‌ترین پیوست رسانه‌ای را برای رسانه ملی و سایر استان‌ها تدوین کنیم.
معاون برون‌مرزی رسانه ملی با بیان این‌که 1400 سال است دشمنان برای نابود کردن فلسفه عاشورا تلاش کرده‌اند، به حوادث اخیر عراق اشاره کرد و گفت: حرکت خیل عظیم زوار اباعبدا... در اربعین امسال، خود گویای این مطلب است که دوستدار امام حسین(ع) از پای نمی‌نشیند و مزاحمت‌های مخالف برای زائران در طول تاریخ از اشتیاق آنها کم نکرده است.
او همچنین با اشاره به ظرفیت رسانه‌ای که در اربعین وجود دارد، اضافه کرد: اربعین، خود یک رسانه است و ما در رسانه ملی منتی برای نمایش عظیم اربعین نداریم. اربعین رساترین رسانه است، رسانه‌ای که 1400 سال است خاموش نشده. هزینه مسیر و گرانی و ارزانی هم در تمام این سا‌ل‌ها برای دوستداران امام حسین (ع) مانعی نبوده است. همچنین به لطف سیدالشهدا این مسیر راهی نیست که قابل بستن باشد.
جبلی در ادامه از پیروزی‌های حاکمیت و دولت عراق در مقابل دشمنان گفت و افزود: از روزی که عراق از چنگال بعث خارج شد توطئه‌ای نیست که دشمنان اسلام و در راس آنها آمریکا برای براندازی این حکومت انجام نداده باشند اما روز به روز اقتدار امت اسلام بیشتر می‌شود. در حداقل شش سال اخیر آمریکا اقداماتی انجام داده که اسلام‌زدایی و ایران‌زدایی کند. همین ایستادگی‌هاست که اجازه نمی‌دهد هزینه‌های آمریکا و ایادی‌اش در این کشور کاری از پیش ببرد و حال که کاری از پیش نبرده‌اند پی‌ریزی این توطئه‌ها و سوار شدن بر موج مطالبات مردمی عراقی‌ها عجیب نیست.
معاون برون‌مرزی رسانه ملی یادآور شد: ترویج سکولاریزم در عراق و ضرورت ایران‌هراسی و زدایی از مسائلی است که آمریکا در دستور کار خود قرار داده است. از کودکستان تا بالاترین مراحل به‌ترویج این دو امر می‌پردازند. امسال نیز پرشور برگزار شدن مراسم پیاده‌روی اربعین بار دیگر مایه بی آبرویی دشمن خواهد شد و توطئه‌های آنها هیچ‌گاه محقق نخواهد شد. اربعین، مانور مظلومیت انسانیت و اخلاق است.

100 دوربین اربعین را به تصویر می‌کشند

علوی در ابتدا از اعزام بیش از 200 نفر از معاونت‌های سیما، صدا، سیاسی، فنی، استان‌ها، برون‌مرزی و بسیج سازمان صدا و سیما برای پوشش پیاده‌روی اربعین به عراق گفت و از استقرار اس‌ان‌جی‌ها در شهرها و مناطق مختلف خبر داد.
دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد اربعین افزود: در سازمان صدا و سیما از ظرفیت حدود صد دوربین برای به تصویر کشیدن عظمت پیاده‌روی اربعین در نجف و کربلا و مسیرها استفاده خواهد شد و اوج کار رسانه ملی از 20 مهر در داخل خاک عراق خواهد بود. همچنین با توجه به پیش بینی افزایش زوار خارجی نسبت به سال‌های گذشته رسانه ملی در مرز میرجاوه، تایباد، آستارا، بیله سوار، جلفا، بازرگان و ماکو تمرکز ویژه‌ای خواهیم داشت. به گفته او 59 اس‌ان‌جی در مسیرهای منتهی به کربلا مستقرند و از طوزخورماتو تا بصره آماده اند تا راوی زیبایی‌های این مسیر شوند. نمایش وحدت میان دو ملت عراق و ایران و بنا به فرموده مقام معظم رهبری، توجه به میزبانی سخاوتمندانه عراقی‌ها نیز نکاتی بود که علوی بر آن تاکید کرد و گفت، این موضوعات دستورکار رسانه ملی خواهد بود.
علوی یادآور شد: گزارش‌های مستند و مصداقی بهترین ابزار رسانه‌ای برای رساندن پیام اربعین حسینی است. از یک سال قبل در جلسات متعدد در ستاد اربعین حسینی شیوه‌نامه‌هایی در دو جلد تهیه شده است که می‌تواند برای برنامه‌سازی‌ها مورد استفاده معاونت‌ها و شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون باشد.

انتقال پیام اربعین با بیانات رهبری
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان نیز در این مراسم با انتقاد به خبرنگاران در زمینه پرسیدن این سوال از زائران که حستان از حضور در این مراسم چیست، بیان کرد: این پرسش باعث می‌شود که تنها به جنبه حسی چنین رویدادی پرداخته شود و همه فکر کنند که اربعین فقط یک مراسم عزاداری است اما واقعا این طور نیست و حتی اعلام عنوان گردهمایی عزاداران اربعین حسینی در اخبار هم یک جنایت محسوب می‌شود.
او اضافه کرد: عزاداری به پیاده‌روی جمعیت چند میلیون نفری نیاز ندارد و لازم است تا رسانه‌ها هم با تمرکز بر نمایش عمق و عظمت راهپیمایی اربعین در کنار نمایش جنبه‌های احساسی این رویداد بزرگ، پیاده روی اربعین را آیینی حکمت افزا و سرشار از عقلانیت تصویر کنند.
پناهیان افزود: سوال‌ها و نوع نگاه خبرنگاران در مراسم اربعین بسیار مهم است، چرا که آنها رصد می‌شوند و واقعأ چرا باید سرویس‌های جاسوسی شبکه‌های معاند بیش از ما این سفر را مطالعه کنند؟
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: اربعین هویت‌ساز و هویت‌بخش است. یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های این سفر پایان دادن ظلم در عالم است، همچنین این رویداد همایش اقتدار امت اسلام است و رسانه ملی باید با ادبیات و تعابیری ارزشمند و برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب، پیام آن را منتقل کند.

اینجا خادم و مخدوم یکی هستند
ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین نیز بیان کرد: در این راهپیمایی باشکوه خادم و مخدوم یکی هستند. همچنین اربعین امسال چند ویژگی دارد که پیاده روی امسال را با سال‌های گذشته متمایز می‌کند. یکی، افزایش قابل توجه زائرین است و دوم تنش‌های اخیر عراق و در ادامه اقتدار جمهوری اسلامی ایران پس از تحریم‌های اخیر آمریکا، باز شدن مرز خسروی که موضوع جدیدی است و همه باعث شده‌اند تا این رویداد امسال ویژه‌تر باشد.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان این‌که در شرایط مناسب هم برای سفر به عراق نمی‌توانیم بگوییم مشکلی وجود ندارد، گفت: حضور سه میلیون زائر ایرانی یا حتی آماری بالاتر از این تعداد و اقتضائات این سفر باعث می‌شود نتوانیم بگوییم مشکلات حل می‌شود بلکه مصمم هستیم مشکلات را کم کنیم.
او با اشاره به لزوم انعکاس برادری بین دو کشور ایران و عراق اضافه کرد: برجسته کردن میزبانی عراقی‌ها یا حتی ادغام موکب داران ایرانی و عراقی در دستور کار ماست، زیرا ما در این سفر معنوی به دنبال مودت و دوستی و رفاقت و برادری هستیم. همچنین در این مسیر برنامه سازان رسانه ملی می‌خواهیم که در انعکاس جلوه‌های زیبای اربعین بیشتر سراغ میزبانان عراقی بروند و زحمات آنها را به تصویر بکشند.
او همچنین از نقش رسانه ملی و تأثیر برنامه ریزی‌ها و اطلاع رسانی‌های این رسانه برای نظم دادن به بازگشت زائران و جلوگیری از ازدحام و شلوغی‌های احتمالی گفت.

یک عملیات بین المللی
سردار فتحی نیز در این نشست با اعلام آمادگی کامل امنیتی برای برگزاری مراسم پرشور اربعین گفت: عملیات اربعین، یکی از مهم‌ترین عملیات‌ها در حوزه بین‌الملل است، چراکه اعزام این تعداد زائر در عرض یکی دو هفته می‌تواند با پیوند برقرار کردن میان مردم و خدمتگزاران اربعین کمک بزرگی باشد و برگزاری این مراسم مهم بدون کمک رسانه ملی امکان پذیر نیست.
رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: در محدوده مرزهای کشور رسانه ملی می‌تواند به خوبی برای رتق و فتق امور و توجیه و آرام سازی جمعیت موثر باشد، چه در مسیر رفت و چه در بازگشت اربعین رسانه ملی باید تمام توانش را به‌کار گیرد.

سارا کیایی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها