نمره منفی مدیریت شهری تهران در اربعین حسینی:

سنگ اندازی بهشت نشینان در مسیر سبز اربعین

با نزدیک شدن به مراسم معنوی پیاده روی اربعین حسینی بازهم شاهد اظهارنظرها و مواضعی از سوی برخی از مدیران شهری تهران هستیم که گویای ساز ناکوک آنها در مسیر سنگ اندازی برای تسهیل سازی این مراسم بزرگ است.
کد خبر: ۱۲۳۱۶۰۹
سنگ اندازی بهشت نشینان در مسیر سبز اربعین

به گزارش جام جم آنلاین، از زمانیکه اعضای جدید شورای شهر و شهرداری در خیابان بهشت مستقر شدند، زمانی نبوده که همزمان با مراسم های مذهبی با حواشی روبه رو نباشیم. تلاش برای کمرنگ کردن حضور و مشارکت شهرداری تهران در آیین های مذهبی و انقلابی در قالب لوایح و طرح هایی به وفور مشاهده شده است.

به طور طبعیی، براساس سازوکارها و وظایف ذاتی شهرداری¬های کشور، کمک به امور فرهنگی و اجتماعی از جمله اقدامات مذهبی تعریف و تثبیت شده است. همانگونه که در بودجه دولت ها نیز ردیف بودجه هایی برای کمک های مذهبی یا در نظر گرفتن بودجه هایی برای مساجد، ساخت حسینیه ها، مراکز مذهبی در نظر گرفته می شود. حتی در کشورهای سکولار نیز شهرداری ها موظفند به کلیساها و امور مذهبی کمک کنند و اقلیت های مذهبی نیز در این بین از کمک های مالی یا غیرمالی شهرداری ها برخوردارند.

نحوه تعامل شهرداری تهران با مراسم های مذهبی در حالیست که این نهاد اجتماعی در زمان تولد عیسی مسیحی و شروع سال جدید میلادی به صورت گسترده در سطح شهر تهران المان ها و بیلبوردهای مناسبتی با این ایام به کار می برد. این امر در حالیست که در ایامی چون 9 دی، ایام دهه فجر، روز قدس و ایام محرم و صفر شهرداری تهران نسبت به سال های گذشته کمترین تلاش را برای تکریم این مناسبت ها در قالب تزیین و المان سازی شهری به کار می گیرد.

تا 1400 بودجه اربعین صفر ریال!

امسال نیز به مانند دو سال گذشته، حضور مدیریت شهری تهران در اربعین با سنگ اندازی هایی همراه شده است. در حالیکه تا پیش از سال 96، در لایحه بودجه شهرداری تقدیمی به شورای شهر، بودجه لازم برای مراسم اربعین در لایحه درج می شد، اما این امر در دو سال گذشته با قید فوریت تنها در چند هفته مانده به اربعین در شورای شهر تقدیم و تصویب می شود. اصولا شهرداری تهران به عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد کل اربعین کشور همواره حضور موثری در مرزهای خروجی و در برخی از شهرهای عراق داشتند و این حضور نیازمند زمان و برنامه ریزی دقیق است.

اعضای شورای شهر تهران لایحه مربوط به بودجه اربعین را در 31 شهریورماه یعنی درست چند هفته قبل از شروع مراسم تصویب کردند. مظاهری؛ معاون شهردار تهران که در این جلسه حضور داشت در دفاع از قید فوریت خواهان رای اعضای شورای شهر شد اما محمد رسولی، عضو شواری شهر در مخالفت با این نوع درخواست بوجه گفته بود:« براساس قانون و آیین‌نامه نحوه رسیدگی به تبصره‌ها و لوایح شورا باید لایحه دارای عنوان باشد و به لزوم تهیه آن اشاره شده باشد. موضوع این لایحه بودجه‌ای است و حتی می‌توانستند سال پیش آن را تهیه کنند و این مناسبت یک مناسبت رسمی است که در تقویم آمده است. آقایان اربعین را تازه شناخته‌اند که امروز برایش لایحه بودجه آورده‌اند؟ به نظرم این لایحه نباید فوریت داشته باشد.»

با وجود تصویب بودجه 10 میلیاردی شهرداری تهران برای حضور در مراسم اربعین، شورای شهر برای به صفر رساندن این بودجه تا سال 1400 برنامه ریزی کرده است. هرچند در جلسه 7 مهرماه اعضای شورای شهر با کلیات لایحه شهرداری جهت دریافت مجوز انجام هزینه جهت مشارکت در اربعین حسینی موافقت کردند ولی قرار شد تا سال 1400 این هزینه‌کرد به صفر برسد.

بهاره آروین؛ از اعضای شورای شهر در توضیح این موضوع گفته است:«مبلغی به منظور ارائه خدمات تخصصی شهری برای اربعین در نظر گرفته شده و حدود مشارکت معین است و نباید کاری انجام داد که سایر دستگاه‌ها وظیفه ذاتی آنهاست. ‌بر اساس بندی که برای این موضوع در نظر گرفته شده تقویت هیئت‌های مذهبی حائز اهمیت است و شهرداری مکلف بوده مسئولیت‌ها را تدریجی به هیئت‌های مذهبی واگذار کند که هزینه‌کرد شهرداری از محل منابع تا سال 1400 به صفر برسد.»

اما مخالفت اعضای شورای شهر با کمک به مراسم اربعین به این جا ختم نشد و حجت نظری؛ یکی دیگر از مخالفان هزینه کرد شهرداری در این نوع مراسم ها، خواهان عدم حضور مدیریت شهری تهران در مرزها شده بود:« ما نیز با کلیت طرح موافق هستیم ولی پیشنهاداتی برای اصلاح‌های عبارتی داریم همچنین به نظرمان هزینه‌ها در مرز مهران، چزابه و شلمچه باید به شهرداری‌های دیگر واگذار شود همچنین پرداخت حق مأموریت در این ایام ممنوع است.»

دغدغه شورای شهری برای کنسرت و سگ ها و گربه های پایتخت!

فرهنگ عاشورایی عصاره تاریخی و تمدنی ایران محسوب می شود و تمامی اقشار کشور حتی از ادیان غیر از اسلام و تشییع به آن توجه دارند و آن را گرامی می دارند. حال چگونه است که شهرداری تهران به عنوان بزگترین تسهیل گر امور شهری به خصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی در پایتخت خود را فارغ از این امر می داند و آن را هدر رفت هزینه از عوارض مردم ارزیابی می کند! اما از سوی دیگر برای برگزاری کنسرت های خیابانی خود را به آب و آتش می زند! هرچند عنوان می شود کنسرت خیابانی رایگان است ولی برای برگزاری آن صدها میلیون تومان باید هزینه تهیه زیرساخت ها و تسهیل امور شود. تازگی نیز شهرداری برای گربه ها و سگ ها مکان هایی را برای تغذیه مناسب در نظر گرفته است که این اقدام بدون در نظر گرفتن بودجه نبوده است!!

صدها هزار شهروند تهرانی در مراسم پیاده روی اربعین شرکت می کنند و بخش عمده ای از زوار ایرانی در عراق را تشکیل می دهند. آیا این شهروندان مالیات و عوراض به شهرداری پرداخت نمی کنند و آیا آنها از بودجه شهرداری برای خدمات رسانی در اربعین نباید سهمی داشته باشند؟ شهرداری در دو دهه اخیر صدها زمین ورزشی، ورزشگاه، خانه تئاتر، پردیس های سینمایی، موزه، کتابخانه، فرهنگسرا و ... راه اندازی کرده که در حوزه اجتماعی و فرهنگی تعریف می شوند. مدیران شهری نمی توانند موضوعات مربوط به محرم و صفر را که مهترین مقولات فرهنگ دینی ایرانیان است را نادیده بگیرند.

این در حالیست که مجتبی شاکری در گفتگویی به بودجه کلان شهرداری تهران برای بخش هایی پرده برداشته بود که شهروندان تهرانی سهم کمی در مشارکت در این امورات دارند و وابسته به گعده های خاصی است:« خانه هنرمندان که در پارک تحت مالکیت شهرداری وجود دارد و بودجه سه میلیاردی هم می‌گیرد درحالی‌که کاملا خصوصی است و اساسنامه هم دارد. هیچ‌وقت هم برای این دریافتی و خدماتی که می‌گیرد، گزارشی ارائه نمی‌کند. جالب این است در همین ملکی که تحت تملک شهرداری است، درآمدزایی هم می‌کنند و غرفه دارند و... خب اگر قرار بر صرفه‌جویی است پس این خانه هنرمندان و... بودجه چه چیزی را می‌گیرند؟ سوای این خانه هنرمندان، خانه شاعران است که ردیف بودجه دو میلیاردی از شهرداری دارد. خانم فاطمه راکعی برای سیاسی‌کاری‌های خودش در خانه شاعرانی که سالی چند جلسه محدود دارد و چند نفر دور هم جمع می‌شوند، دو میلیارد بودجه می‌گیرد. اینها را نمی‌توان صرفه‌جویی کرد؟ اینکه برای 30 هزار هیئات نمایشگاهی با هزینه دو میلیاردی ایجاد شود، خللی در تسویه 50 هزار میلیارد ایجاد می‌شود اما دو نهادی که کار موازی می‌کنند، پنج میلیارد بودجه می‌گیرند؛ بدون هیچ حساب و کتابی.»

مواضع و مخالفت خوانی های برخی از اعضای شورای شهر و مدیرانی شهرداری برای حضور در مراسم اربعین حسینی و کمک رسانی به آن در حالیست که مدیریت شهری جدید در بسیاری از امور دیگر شهری نتوانسته به مانند گذشته به خدمات رسانی اقدام کند. در حالیکه تا سال 96 شاهد افتتاح هر ماه یک ایستگاه مترو بودیم، در حال حاضر با وجود مهیا بودن 90 درصد زیرساخت خطوط مترو، با تعلل در تکمیل ایستگاه های خطوط 6 و 7 روبه رو هستیم. وضعیت در خدمات شهری در جمع آوری زباله و نظافت خیابان ها و معابر به مراتب نسبت به سال های قبل بدتر شده و براساس گزارش هایی بسیاری از پیمانکاران این بخش دیگری قرارداد جدیدی منعقد نکرده اند.

به نظر می رسد مدیریت شهری تهران در انجام بسیاری از وظایف ذاتی خود با خلل و مشکلات فراوانی روبه رو است و به بهانه های مختلف از جمله بدهی سعی می کند بی عملی خود را توجیه کند و با حاشیه سازی از اجرای تعهداتش شانه خالی کند.به هر حال مراسم معنوی اربعین حسینی با یا بدون حضور شهرداری تهران به صورت گسترده برگزار می شود و مدیریت شهری پایتخت تنها قطره ای کوچک در سیل خدمات رسانی میلیون ها عاشق حسینی محسوب می شود. هرچند نباید رفتارها و حاشیه سازی های برخی از اعضای شواری شهر و مدیران شهری را به حساب کارمندان خدوم شهرداری گذاشت که بدون هیچ چشم داشتی در طول مراسم اربعین حسینی به خدمات رسانی اقدام می کنند.

امیر جعفری (خبرنگار)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها