سخنرانی آقای روحانی، رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا خط سیر دیپلماسی کشورمان را به طرف های مقابل نشان داد.
کد خبر: ۱۲۳۰۲۳۵

همان‌طور که اعلام شد آمریکا با تحریم های ظالمانه و خلاف موازین و مقررات بین المللی و عمل نکردن به تعهدات برجامی و اعلام تحریم های ظالمانه مسیری کاملا مخالف با همه قوانین بین المللی را دنبال کرده است و از سویی دیگر با اتخاذ سیاست های خصمانه علیه ایران تلاش کرده تا با جنگ افروزی و دامن زدن به منازعات منطقه‌ای هر روز توطئه جدیدی را برای ضربه زدن به امنیت منطقه ای پی بگیرد. طبیعی است که در چنین شرایطی اساسا نمی توان با چنین دولتی مذاکره کرد. گفت‌و‌گو با دولت و کشوری می تواند انجام بگیرد که تصمیمات عقلانی داشته باشد و به مقررات و موازین بین المللی احترام بگذارد. به همین جهت مذاکره با دولت آمریکا به طور کلی و با هر شکل و صورتی از دستور کار جمهوری اسلامی ایران حذف شد. مذاکره با آمریکا تنها در صورتی امکان تحقق دارد که شرط مقام معظم رهبری مبنی بر بازگشت مجدد آمریکایی ها به برجام و لغو تحریم های ظالمانه و عمل به تعهدات برجامی از سوی ایالات متحده اجرایی شود. آن وقت می توان در چارچوب مذاکرات 1+5 با طرف های مقابل وارد مذاکره و گفت و گو شد. فارغ از این منافع مشترکی میان ایران و آمریکا در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجود ندارد که به عنوان زمینه‌های گفت و گو مطرح باشد.
از سویی دیگر شاهدیم که آمریکا و هم پیمانانش مثل اروپا و برخی از کشورهای منطقه با اقداماتشان در پی ناامن سازی خلیج فارس،‌ تنگه هرمز و دریای عمان هستند. این در حالی است که این منطقه به عنوان یکی از قطب های اقتصادی دنیا شناخته می شود و باید بر آن صلح حاکم باشد و هیچ دخالتی از سوی دیگر کشورهای فرامنطقه ای در این حوزه صورت نگیرد. اما می بینیم که آمریکا و بعضی از کشورهای منطقه که اتباع آمریکا هستند هر روز در پی آتش افروزی و ماجراجویی هستند و امنیت منطقه را با اقدامات مخرب خود به خطر انداختند. از این روست که پیشنهاد صلح و منطقه امن برای تنگه هرمز،‌ خلیج فارس و دریای عمان از سوی رئیس جمهور ایران مطرح شده است و با استقبال کشورهای منطقه از این طرح، می توانیم شاهد شرایط بهتری در منطقه باشیم.

سید حسین نقوی حسینی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها