فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک، ایران را مسؤول حمله به آرامکو دانستند

رونمایی از اروپای واقعی

سراب جدایی اروپا از آمریکا که از زمان خروج ترامپ از برجام، همواره به عنوان یکی از دستاوردهای توافق هسته‌ای مورد تاکید قرار می‌گرفت اکنون با بیانیه اتحادیه اروپا، بیش از همیشه غیرواقعی می‌نماید؛ بیانیه‌ای که سه کشور اروپایی در آن با تکرار اتهامات آمریکا علیه ایران صحبت از ضرورت توافقی جدید با ایران کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۲۹۹۵۹

آلمان، فرانسه و انگلیس (موسوم به تروئیکای اروپایی) طی بیانیه‌ای مشترک با بیان این‌که «فرانسه،‌ بریتانیا و آلمان معتقدند که ایران به‌وضوح مسؤول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی است»، افزوده‌اند: «حمله به آرامکو نشان می‌دهد که برای کاهش تنش‌ها نیاز به دیپلماسی با مشارکت همه طرف‌هاست. ما همچنین از ایران می‌خواهیم از اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر در خلیج فارس اجتناب کند.»
همچنین در حالی که مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند مذاکرات مجدد بر سر برجام را نمی‌پذیرند، رهبران اروپایی در پایان بیانیه خود بحث مذاکرات مجدد بر سر برجام را پیش کشیده و اظهار کرده‌اند: «زمان آن رسیده که ایران مذاکرات بلندمدت درباره برنامه هسته‌ای و مسائل مرتبط با امنیت منطقه‌ای از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد.»
بیانیه اروپا علاوه بر این‌که به صراحت خواستار مذاکره با ایران درباره یکی از خطوط قرمزش است از این لحاظ نیز بسیار تعجب‌آور است که در تحولی خیلی سریع و ناگهانی سران آلمان، انگلیس و فرانسه مشترکا ایران را مسؤول حملات آرامکو دانسته‌اند. این در حالی است که تا چند روز قبل اکثرشان روی تحقیقات برای مشخص شدن عامل این حملات تاکید داشته‌اند.
جانسون: فقط ترامپ می‌تواند توافق بهتری با ایران داشته باشد
بیانیه اروپایی‌ها درباره ضرورت گفت‌وگوهای جدید میان ایران و اروپا چند ساعت پس از آن منتشر شد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه‌ای مدعی شد «حالا وقت یک توافق جدید با ایران است.»
جانسون که برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز گفت: «فارغ از نظرات مطرح‌شده درباره توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی، اکنون وقت آن است که درباره یک توافق جدید با تهران مذاکره شود.»
او افزود: «هر اعتراضی به توافق هسته‌ای قبلی با ایران داشته باشید، زمان آن است به جلو گام برداریم و به یک توافق تازه برسیم.»
به گزارش فارس، نخست‌وزیر انگلیس افزود: «واقعیت این است که همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ به درستی گفت، این توافق بدی بود. نواقص زیادی داشت. رفتار ایران در منطقه موجب اختلال بوده و هست. اگر این توافق بدی بوده ـ من هم قبول دارم که این [توافق] نواقص بسیار بسیار زیادی داشته ـ در آن صورت خب بیایید توافق بهتری انجام دهیم. فکر می‌کنم تنها یک نفر هست که می‌تواند توافق بهتری کند و آن یک نفر کسی است که می‌داند چطور شریک دشواری مانند ایران را به راه بیاورد. آن یک نفر رئیس‌جمهور ایالات متحده است.»
استقبال آمریکا از اروپا
این اظهارات نخست‌وزیر انگلیس و بیانیه سه کشور اروپایی با استقبال و ذوق‌زدگی مقامات آمریکایی روبه‌رو شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله در موضعگیری با اشاره به سخنان نخست‌وزیر انگلیس گفت: «به همین خاطراست که او (بوریس جانسون) یک برنده است. به همین خاطر است که او مردی است که در انگلیس موفق خواهد بود. برای بوریس خیلی احترام قائلم و اصلا تعجب نکردم که او اولین کسی بود که این حرف را زد.»
ترامپ تصریح کرد: «او یک توافق جدید می‌خواهد، چرا که توافق قبلی منسوخ خواهد شد. چند سال بیشتر از عمرش باقی نمانده است.»
اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا به «بند غروب» در برجام است که بر اساس آن، ایران پس از ده سال می‌تواند سانتریفیوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند. ساعاتی پس از انتشار بیانیه تروئیکای اروپا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در مطلبی در توییتر از این سه کشور قدردانی کرد. مایک پمپئو نوشت: «آمریکا از دوستان نزدیک خود یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان به دلیل صحبت‌های شفاف‌شان درباره مسؤولیت ایران در اقدام جنگی علیه عربستان و تاثیر آن بر منطقه و جهان تشکر می‌کند.»
محکومیت بیانیه اروپا از سوی تهران
بیانیه اروپایی‌ها با واکنش وزیر خارجه کشورمان روبه‌رو شد. محمدجواد ظریف در این زمینه در توییتر نوشت: «فلج بودن سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود بدون اجازه ایالات متحده، از می‌ ۲۰۱۸ عیان بوده است. راه‌حل این نقیصه، عزم خود را جزم کردن برای شکل دادن مسیری مستقل است و نه تکرار طوطی‌وار ادعاها و درخواست‌های ایالات متحده که با برجام همخوانی ندارد. پیش از پایبندی به توافق کنونی، هیچ توافق جدیدی در کار نخواهد بود.»
همچنین وزارت خارجه با صدور بیانیه‌ای، مواضع سه کشور اروپایی را محکوم کرد.
در بیانیه وزارت خارجه کشورمان آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید و رد ادعای غیرمسؤولانه روسای سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در ارتباط با حمله نیروهای مسلح دولت یمن به تاسیسات سعودی، تاکید می‌کند، وارد آوردن اتهام مسؤولیت به یک دولت ثالث درخصوص حمله‌ای که در جریان یک جنگ تمام‌عیار میان طرف سعودی و یمنی انجام شده و طرف یمنی رسما انجام آن را به‌عهده گرفته است، به خودی خود یک اقدام تحریک‌آمیز و شدیدا مخرب است؛ چه رسد به این‌که این اقدام پیش از هرگونه تحقیقات و بدون ارائه هرگونه دلیل و مدرک و صرفا بر اساس این استدلال مضحک صورت گرفته باشد که «توضیح محتمل دیگری وجود ندارد.» وزارت خارجه تاکید کرده است: این‌گونه اظهارات و اقدامات مخرب تنها به تشدید آتش ویرانگر جنگ یمن و احتمال فراگیرتر شدن آن منجر خواهد شد. متهم سازی سفارشی دولت‌ها با اهداف سیاسی و به دور از واقعیات میدانی در کنار سایر سیاست‌های حمایتگرانه نسبت به رژیم کودک‌کش عربستان سعودی به‌ویژه از طریق صادرات انبوه تسلیحات به این کشور، یک روند خطرناک است و مسؤولیت تبعات آن بر صلح و ثبات منطقه‌ای، به‌عهده سه کشور صادرکننده این بیانیه خواهد بود.
بیانیه اروپا، نقض صریح برجام است
وزارت خارجه در بخش دیگری از بیانیه خود با اشاره به ادعای اروپایی‌ها درباره ضرورت انجام مذاکرات جدید تاکید کرد: موارد قید شده در این بیانیه در خصوص برجام و لزوم مذاکره مجدد پیرامون برنامه هسته‌ای ایران که به شکلی صریح‌تر و خطرناک‌تر در اظهارات آقای بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس مطرح شده است، نقض صریح متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. توافق هسته‌ای ایران و 1 +5 همان‌گونه که در عنوان آن نیز قید شده است، توافقی «جامع» است که به عنوان راه‌حلی نهایی برای بحران ساختگی در مورد برنامه هسته‌ای ایران مذاکره و نهایی شده است. زمانبندی‌های صریح و دقیق موجود در برجام شاهد دیگری برای این امر است. کشورهای طرف برجام در این سند که تایید اجماعی شورای امنیت را نیز دارد، تصریح کرده‌اند پس از دوره پیش‌بینی شده در برجام، با برنامه هسته‌ای ایران همانند هر کشور دیگر عضو ان.پی.تی رفتار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز فراتر از این را نخواهد پذیرفت.
وزارت خارجه تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران مجدد تصریح می‌کند برنامه موشکی و دفاعی ایران، براساس توان بومی، مبتنی بر سیاست بازدارندگی و متوازن با تهدیدات موجود بوده و اقدامات درخصوص توسعه آن کاملا مسؤولانه و منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی است. موضوع آزمایش‌های موشکی ایران در قالب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حل‌و‌فصل شده و این امر نیز به‌کرات مورد تصریح مقامات طرف‌های مذاکراتی قرار گرفته است؛ از جمله در اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا که ـ البته در انتقاد از برجام ـ به صراحت اذعان داشت آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران «مجاز» است. ایران هرگونه ورود به مذاکرات درخصوص این موضوعات را به شدت رد می‌کند.
براساس خبری که از دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با رئیس‌جمهور فرانسه منتشر شده، روحانی هم در این دیدار نسبت به بیانیه اروپا انتقاد و بیانیه کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان را اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها