یکی از راه‌های خوشبو کردن خانه، پرورش گل و گیاه‌های مختلف است در این گزارش با این فن آشنا می‌شوید

خانـــه بوی گل گرفت ...

معماری خانه‌ها به هم خورده، آشپزخانه مستقیم داخل فضای نشیمن است، سرویس بهداشتی در بیشتر موارد با اتاق پذیرایی فاصله زیادی ندارد و به طور کلی فضای خانه‌های جدید نیازمند تهویه است. تهویه شامل افزودن اکسیژن، کاهش دی‌اکسید‌کربن، جذب کردن سموم و استفاده از خوشبو‌کننده‌های هواست. سه دسته اول را می‌توان تحت یک عنوان هم دسته‌بندی کرد: گل‌های تصفیه‌کننده هوا. خوشبو کردن خانه علاوه بر ایجاد حس خوشایند مستقیمی که ایجاد می‌کند، اثرات درمانی هم دارد. بوهای خوش، بر خلق و خوی افراد تاثیر داشته و از خیلی بیماری‌ها مثل آلزایمر یا پارکینسون پیشگیری می‌کند یا در درمان آنها موثر است. تحقیقات نشان داده بسیاری از بوها می‌توانند با تحریک ترشح هورمون سروتونین در بدن، باعث ایجاد حس شادی و نشاط شوند. حتما دیده‌اید بعضی فروشگاه‌ها برای تشویق مشتریان به خرید همین ترفند را به کار می‌برند: بوی خوش. شما هم برای دلنشین کردن فضای خانه همین کار را بکنید. استفاده از اسپری‌های خوشبو‌‌کننده شیمیایی راه حل خوبی برای این کار است، اما آنها چند عیب دارند: خیلی زود تمام می‌شوند، هزینه‌بر هستند و در مواردی ممکن است آلرژی‌زا باشند. پس چه باید کرد؟ جایگزین کردن مواد طبیعی خوشبو‌‌کننده. چون این مواد هم ارزانند و هم در دسترس و با طبع بسیاری از افراد سازگارند. با وجود این یک عیب اساسی هم دارند و آن این که ماندگاری زیادی ندارند و مدام باید تجدید شوند.
کد خبر: ۱۲۲۸۸۱۴

گیاهان آپارتمانی تصفیه و خوشبو‌‌کننده هوا
این گیاهان هم شامل گیاهان آپارتمانی گلدار است و هم شامل برگ زینتی‌ها. کاربردشان هم ممکن است یکی یا هردوی این موارد باشد: تصفیه یا خوشبو‌کنندگی.
گلدارها شامل شمعدانی عطری، داوودی، ژربرا، اسپاتی فیلوم، آنتوریوم و ارکیده و برگ زینتی‌ها مثل آزالیا، سانسوریا، پوتوس، گندمی یا سجافی، پاپیتال یا عشقه، سرخس برگ شمشیری، دراسینا، بامبو، آگلونما، پوتوس، فیکوس بنجامین، نخل مرداب، آلوئه‌ورا و کاکتوس اپونتیا.
ناسا عنوان کرده به ازای هر ۹ مترمکعب هوای داخلی، یک گلدان از این گیاهان آپارتمانی می‌تواند خیلی از آلاینده‌های داخلی را تصفیه کند. این آلاینده‌ها عبارتند از مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده، رنگ دیوار، واکس و براق‌‌کننده‌های مبل، چسب‌های کفپوش، پاکت‌های خرید، چربی‌زداها و... .
در گزارش 5 دی 1397 در همین صفحه به این گل‌ها پرداخته ‌بودیم.
درختچه‌های خوشبو‌‌کننده هوا
پرتقال یا لیمو: اگر در فضای داخل خانه پاسیو دارید، می‌توانید پرتقال یا لیمو را به صورت درختچه پرورش دهید. درست است در نقاط سردسیر و معتدل این درختچه‌ها میوه نمی‌دهند، اما برگ‌هایشان بوی خیلی خوشی دارد.
گاردنیا: این درختچه اغلب در نقاط شمالی کشور می‌روید و نیاز به نور و رطوبت زیادی دارد. نگهداری آن در منزل کمی سخت است، ولی به گل‌های درشت سفید و معطر آن می‌ارزد. برگ‌های آن همیشه سبز هستند و اغلب در تابستان گل می‌دهد. برای نگهداری گاردنیا در خانه لازم است این سه شرط اساسی را رعایت کنید: تنظیم درجه گرما برای گلدهی در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد تا گل‌ها قبل از شکفتن دچار ریزش نشوند. کاشت آن در خاک‌های اسیدی یعنی خاک‌هایی مثل خاک شمال و آبیاری با آب باران یا آب جوشیده سرد شده، چون به‌شدت نسبت به املاح آب حساس است.
یاس یا پیچ امین‌الدوله : همان درختچه‌ای که همه ما با بوی خوش آن خاطره داریم. اگر حیاط دارید که بویش به خانه هم می‌رسد اگر نه، می‌توانید آن را به صورت گلدانی در تراس بکارید تا بوی خوشش در تمام خانه پخش شود.
اکالیپتوس: تجربه زیادی در نگهداری گل و گیاه ندارید؟ بهتر است از اکالیپتوس شروع کنید، چون به مراقبت زیادی نیاز ندارد. بوی دوست‌داشتنی‌ای می‌دهد و برگ‌های آبی ـ خاکستری زیبایی دارد که خوردنی نیستند. یکی از روش‌های انتشار عطر اکالیپتوس، مالش آنهاست. بهترین راه استفاده از آن قرار دادنش داخل حمام است، چون بخار هوا باعث می‌شود رایحه برگ‌ها در تمام خانه پخش شود.
سبزی‌های خوشبو‌‌کننده هوا
نعنا و ریحان: دو خوشبو‌‌کننده زنده هوا برای طراوت‌بخشی به محیط خانه و به‌طور خاص آشپزخانه هستند. نیاز نیست زمان زیادی را برای رشد و برگ‌دهی‌شان صرف کنید و جای کمی برای پرورش می‌خواهند. علاوه بر این مصرف خوراکی هم دارند. اگر پنجره محل نگهداری‌شان پرنور باشد به نفع رشدشان است.
گیاهان دارویی خوشبو‌‌کننده هوا
اسطوخودوس: ساقه اسطوخودوس چهار‌گوش و بلند بوده و گل خوشه‌ای کرکدار آن به رنگ بنفش و بسیار معطر است. عصاره اسطوخودوس در بسیاری از خوشبوکننده‌ها و عطرهای تجاری هم استفاده می‌شود. این گیاه را باید در قسمت گرم، پر‌نور و خشک خانه نگهداری و دیر به دیر آبیاری کنید.
آویشن: آویشن یکی دیگر از گیاهان دارویی است که به خاطر عطر خوب و خاصیت دارویی زیادش معروف است. به‌صورت دمنوش برای سرماخوردگی، سرفه یا ادویه مصرف می‌شود. حتی در صنایع داروسازی به صورت شربت هم ساخته شده.
رزماری: رزماری هم یکی از دیگر از گیاهان خوشبوی دارویی است که به صورت گلدانی در خانه قابل کاشت است و به عنوان ادویه هم در طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سایر خوشبو‌‌کننده‌های طبیعی
خوشبختانه تنوع خوشبو‌‌کننده‌ها آن‌قدر زیاد است که به مواردی که گفته شد ختم نمی‌شود. می‌توانید این موارد را هم به فهرست آنها اضافه کنید و روش مصرف هر‌کدام را یاد بگیرید.

1. گل میخک
میخک معمولا به عنوان یک ادویه و در ترکیب با فلفل، دارچین و زردچوبه و سایر ادویه‌ها برای تهیه پودر ادویه کاری یا به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از روغن آن در تولید عطرها، صابون‌ها یا به عنوان ماده طعم‌دهنده در لوازم پزشکی و دندانپزشکی استفاده می‌شود.
غنچه‌های خشک شده آن به رنگ قهوه‌ای
در می‌آیند و به خاطر بوی خوب‌شان از آنها گردنبند ساخته می‌شود یا بعد از بند کردن به دیوار خانه آویخته می‌شوند.
همچنین می‌توانید با میخک و پرتقال توپک معطر بسازید. برای این‌کار گل میخک را درون پوست پرتقال فرو کنید تا یک خوشبو‌‌کننده با نمک داشته باشید، آنها را در یک سبد بچینید و از رنگ و بویشان لذت ببرید.

2. پوست پرتقال
عطر خوشایند پرتقال نیازی به توضیح ندارد. برای استفاده به عنوان خوشبو‌‌کننده، پوست پرتقال‌ها را به صورت تازه یا خشک شده جمع کنید. آنها را درون ظرف آبی بجوشانید تا در حین جوشیدن عطر آن در فضای داخلی خانه پخش شود. می‌توانید از دارچین را در آب بریزید. مخلوط این دو هم ترکیب خوبی است. همچنین می‌توانید تکه‌های کوچک پوست پرتقال را روی شمع بگذارید تا بسوزد یا آنها را به ظرف گل‌های خشک اضافه کنید.

3. دارچین
دارچین علاوه بر جوشانده به دو روش دیگر برای خاصیت خوشبوکنندگی‌اش استفاده می‌شود.
تکه‌های چوب دارچین را در قسمت‌های مختلف خانه مثل دستگیره، لامپ و... آویزان کنید.
می‌توانید چوب‌های دارچین را دور یک شمع ببندید تا موقع سوختن و بر اثر حرارت عطر آن کم‌کم منتشر شود و از عطر گرم و شیرینش لذت ببرید.

4. جوش‌شیرین
جوش‌شیرین در واقع یک بوگیر است و از این راه به تهویه هوای خانه کمک می‌کند. کاربرد آن در فضاهای کوچکی مثل یخچال، کابینت‌ها، کمد لباس و حمام مفید است.

5. قهوه
دانه قهوه به تنهایی یک خوشبو‌‌کننده است. به جای دانه می‌توانید از پودر تازه آن هم استفاده کنید. ممکن است دیده باشید در عطر فروشی‌ها از قهوه برای خنثی کردن بوی عطر استفاده می‌کنند. تاثیر دانه‌های قهوه در خانه هم دقیقا همین است، چون می‌تواند جایگزین بوهای بعد از پخت و پز شود و به‌خوبی بوی پیاز و سیر را از بین می‌برد.

6. گل‌های خشک معطر
شاخص‌ترین گل برای این کار گل محمدی است.

7. اسانس‌های طبیعی معطر
بسیاری از روغن‌ها و اسانس‌های طبیعی معطر موجود در بازار خاصیت ضد میکروبی و باکتریایی دارند و در صورت استفاده با یک تیر دو نشان
زده‌اید: خوشبو و ضد‌عفونی‌‌کننده. طریقه مصرف آنها هم مثل روش اول است. اگر خلاقیت به خرج دهید ترکیب‌های زیادی را می‌توان با آنها درست کرد: مثلا لیمو، رزماری و وانیل عطر شیرین و خنکی ایجاد می‌کند. نوع این ترکیبات بستگی به محل استفاده هم دارد. مثلا برای آشپزخانه اسطوخودوس و رزماری، برای حمام، عطر مرکبات و برای اتاق‌خواب ترکیبات گرم‌تری مثل دارچین و وانیل مناسب‌ترند.

8. گل‌های تازه معطر
گل‌های تازه‌ای مثل مریم، رز، گل محمدی، یاس و نرگس به خاطر رایحه خوشی که دارند از بهترین خوشبو‌‌کننده‌های خانه هستند.
دو نکته:
حواستان باشد اعضای خانواده‌تان به این مواد حساسیت نداشته باشند .
استفاده از هر کدام از این ترکیبات معطر می‌تواند به امضای خانه شما تبدیل شود و شما با همین بو در ذهن‌ها ماندگار شوید، پس در انتخاب آن خیلی وقت به خرج دهید.

زینب خزایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها