انتخابات ریاست‌جمهوری تونس روز گذشته در حالی آغاز شد که از یک‌سو خبر درگذشت همسر قاید السبسی و از سوی دیگر خبر مرگ زین العابدین بن علی دیکتاتور سابق این کشور منتشر شده بود.
کد خبر: ۱۲۲۸۳۹۱

انتخابات فعلی ریاست جمهوری در تونس در واقع دومین انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از انقلاب مردم این کشور علیه نظام بن علی به شمار می‌رود و احتمال این‌که یک بار دیگر نیروهای اسلام گرا به این مقام برسند وجود دارد.
به گزارش ایسنا، ۲۴ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در این انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند. برای نخستین بار در این کشور نامزدهای انتخاباتی در مناظرات تلویزیونی شرکت و دیدگاه‌های خود را بیان کردند. تنها نامزدی که در مناظره تلویزیونی ظاهر نشد نبیل قروی است که به «برلوسکنی تونس» شهرت دارد. او بنا بر نظرسنجی‌ها در ردیف آخر محبوبیت در میان نامزدهای این انتخابات قرار دارد و در زندان به سر می‌برد. نبیل قروی صاحب شبکه تلویزیونی خصوصی به نام نسمه است و به دلیل پولشویی، فرار مالیاتی و فساد زندانی شده است.
گفته می‌شود دو نامزد از مجموع ۲۶ نامزد از رقابت در انتخابات به نفع وزیر دفاع سابق این کشور کناره‌گیری کردند. براساس بیانیه وزارت کشور تونس، حدود ۷۰ هزار نیروی امنیتی تامین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌عهده دارند. ۹ میلیون نفر در تونس واجد شرایط رای هستند.
یوسف الشاهد، رئیس دولت کنونی یکی از نامزدهای مطرح این دوره است‌. علاوه بر او منصف المرزوقی، اولین رئیس‌جمهوری تونس، قیس سعید، استاد دانشگاه تونس و نامزد محافظه‌کار مستقل هم از جمله نامزدهای دیگر این انتخابات هستند. حمادی الجبالی، مهدی جمعه، عبیر موسی، الصافی سعید و عبدالفتاح مورو از نامزدهای مطرح در این انتخابات هستند‌. مورو نامزد حزب مشهور النهضه در تونس است و برخی ناظران احتمال می‌دهند او بتواند در این انتخابات برنده شود. منیر بعطور نیز یک نامزد متفاوت در این انتخابات است که به همجنس‌گرایی شهرت دارد.
روز گذشته منابع تونسی از مرگ همسر الباجی قاید السبسی، رئیس‌جمهور فقید این کشور خبر دادند. همچنین برخی منابع از مرگ زین العابدین بن علی، دیکتاتور سابق تونس خبر دادند. در همین راستا، نسرین، دختر بن علی در توییترش نوشت: «پیام پدرم؛ ای وطن ناسپاس استخوان‌هایم را هم به تو نخواهم سپرد.» این خبر اما به طور قطعی تایید نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها