یکی از هزینه های اصلی نگهداری گل و گیاه در خانه جدای از زمانی که برای رسیدگی به آنها صرف می کنیم، تهیه و خرید کود و خاک های تقویتی است که اغلب نیز وارداتی محسوب می شود و با شرایط فعلی ارزی قیمت آن ها بسیار بالا رفته است.
کد خبر: ۱۲۲۷۵۲۳

اما من معتقدم در خانه همه ما کود تقویتی به صورت بالقوه وجود دارد و فقط کافی است قدری حوصله و زمان بگذاریم تا کود اختصاصی و خاک خانگی قوی تهیه و تولید کنیم.
پوست تخم مرغ
یکی از منابع غنی کلسیم پوست تخم مرغ است ، پوستی که ما همیشه آن را در سطل زباله می اندازیم و هنگام شکستن تخم مرغ خیلی حواس مان هست که همراه زرده و سفیده نشود. اما این بار بیایید و پس از مصرف تخم مرغ ابتدا لایه نازکی که چسبیده به پوست تخم مرغ است را جدا کنید و تا حد ممکن پوست‌ها را پودر کنید. این پودر سفید رنگ را با بخشی از خاک رویی گلدان مخلوط کنید. این یک نوع کود تقویتی است که خیلی ساده برای شما و در خانه تهیه می شود.
کود گیاهی مایع
برای درست کردن این کود مایع تنها کافی است چند گیاه مختلف مثل زوائد سبزی، پوست موز، پوست نخود فرنگی یا لوبیا و تخم مرغ را تا حد ممکن به تکه‌های کوچک تقسیم و خرد کنید. در مرحله دوم ظرف مشخصی مانند ظروف خیارشور و ترشی اماده که در داشته باشد را انتخاب کنید و 3 تا 4 برابر موادی که آماده کرده‌اید به آن آب اضافه کنید. بعد از گذشت 3 روز محلول به دست آمده را با صافی از مواد جامد جدا کنید. می‌توانید کود مایع را به صورت مستقیم پای گیاهانتان بریزید. از این روش برای هر بار آبیاری گیاهان استفاده نکنید، چرا که امکان جذب حشرات موذی را فراهم خواهید کرد. یک بار در ماه کافی است.
خاک برگ
خاک برگ یکی از بهترین خاک‌هایی است که اگر قصد خرید آن را داشته باشید، مجبور خواهید شد برای 4کیلوگرم خاکِ بسته‌بندی شده، چیزی حدود ۳۰هزارتومان بپردازید. پس چه بهتر که این خاک مغذی را خودتان آماده کنید. برای این کار اول از همه نیاز به برگ خشک دارید. این برگ های خشک را هم از گیاهان داخل خانه تان می توانید تهیه کنید و هم در کوچه و پارک و ... ابتدا تا جای ممکن برگ ها را خرد کنید و در ظرف یا گلدان بزرگی که گیاه ندارد با خاک خوب مخلوط کنید. این خاک را برای چند ماه کنار بگذارید تا به مرور خاک برگ آماده استفاده شود.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها